Izabela Kłosińska: całe życie pracujemy w tremie

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2020 12:30
- Śpiewacy, przez to, że mają bardzo wyostrzoną wrażliwość, są osobami bardzo empatycznymi, które wyczuwają nastroje. Młodemu człowiekowi, który staje na scenie trzeba jakoś pomóc - mówiła w Programie 2 Polskiego Radia Izabela Kłosińska, znakomita sopranistka, solistka Teatru Wielkiego - Opery Narodowej i pedagog.
Izabela Kłosińska w Messa da requiem Giuseppe Verdiego w reżyserii Krzysztofa Adamczyka
Izabela Kłosińska w "Messa da requiem" Giuseppe Verdiego w reżyserii Krzysztofa AdamczykaFoto: PAP/Andrzej Rybczyński

Posłuchaj
59:41 2020_12_27 10_00_03_PR2_Cafe_Muza.mp3 Rozmowa z Izabelą Kłosińską (Cafe "Muza"/Dwójka)

W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej nasza rozmówczyni pełni funkcję dyrektora ds. obsad, jest także pedagogiem śpiewu w Akademii Operowej. Jak doświadczona śpiewaczka radzi sobie podczas przesłuchań, często bardzo młodych i przestraszonych artystów? - Wracam myślami do czasu, kiedy ja zaczynałam - przyznała. - Wiadomo, że proces doskonalenia warsztatu wokalnego wymaga czasu, muszę brać pod uwagę to, że młody śpiewak - pod warunkiem, że jest zdolny i szybko poprawia swoje ewentualne błędy - potrzebuje czasu, żeby dojść do panowania nad głosem, nad emocjami.


Wiesław Ochman 1200.jpg
Wiesław Ochman: trzeba dobierać repertuar pod konkretnego słuchacza

Izabela Kłosińska jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem i nagrodę im. Kazimierza Czekotowskiego. Jeszcze będąc studentką III roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Warszawie, a po ukończeniu studiów związała się z nim na stałe.

Jako bardzo młoda osoba artystka śpiewała podczas premiery "Cyganerii", po raz pierwszy została wówczas planowo obsadzona w roli. - Pamiętam jak stałam za kulisami zanim wyszłam w drugim akcie na scenę, to był najgorszy czas w moim życiu. Nie mogłam się doczekać, kiedy już będę na scenie i tą energię i tremę spożytkuję jakoś - opowiadała artystka. - Straszne myśli miałam, a stałam obok wielkich sław - dodała.

Czytaj także:

Podczas rozmowy sopranistka wspominała także znakomitego śpiewaka Wiesława Ochmana, któremu miała zaszczyt partnerować. Podczas jednego z przedstawień błyskotliwym żartem udało się mu uratować artystkę przed nerwową utratą głosu. - Tam, gdzie w naszym składzie występował Wiesio zawsze było wesoło i świetnie rozładowywał atmosferę.

W rozmowie także o strategiach pokonywania tremy, rodzinnym śpiewaniu i rozkwicie opery.


      Źródło: NowyTeatr/Zrób to sam. Izabela Kłosińska "Jak śpiewać operowo"

      ***

      Tytuł audycji: Cafe "Muza" 

      Prowadził: Andrzej Sułek

      Gość: Izabela Kłosińska (śpiewaczka)

      Data emisji: 27.12.2020

      Godzina emisji: 10.00


      Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
      aby dodać komentarz
      brak

      Czytaj także

      "Akademia Operowa to szlif głosów klasy mistrzowskiej"

      Ostatnia aktualizacja: 30.12.2017 17:00
      - Nabór do Akademii Operowej to cykl wielu ogólnopolskich przesłuchań i niezwykle wymagającej selekcji głosów, które potrzebują szlifu mistrzowskiego. To wyższy stopień śpiewaczego wtajemniczenia - mówiła w Dwójce prof. Izabela Kłosińska.
      rozwiń zwiń