"Styl Caravaggia jest przełomowy dla malarstwa nowożytnego"

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2021 17:00
- Caravaggio był na pewno człowiekiem bardzo wyrazistym i utalentowanym, jest uważany za artystę, który zapoczątkował nową epokę. Wypracowany przez niego styl jest odpowiedzią na manieryzm, jego sztuka została dobrze przyjęta - mówił na antenie Dwójki dr Artur Badach, kurator wystawy "Caravaggio i inni mistrzowie. Arcydzieła z kolekcji Roberta Longhiego" na Zamku Królewskim w Warszawie.
Plakat wystawy
Plakat wystawyFoto: materiały prom.

Posłuchaj
12:21 2021_11_09 16_34_13_PR2_Wybieram_Dwojke.mp3 Artur Badach o wystawie "Caravaggio i inni mistrzowie. Arcydzieła z kolekcji Roberta Longhiego" (Wybieram Dwójkę)
Złożenie do grobu1200.jpg
"Złożenie do grobu". Pasyjny światłocień Caravaggia

Jeden z najwybitniejszych malarzy w historii, geniusz baroku, który przełamywał schematy formalne i naruszał tabu, mistrz światłocienia, a jednocześnie skandalista, awanturnik, człowiek porywczy, gniewny i niepokorny, o czym świadczą - między innymi - ówczesne akta sądowe i kroniki policyjne. Michelangelo Merisi, znany jako Caravaggio, fascynuje do dziś, a wystawy jego dzieł to wielkie wydarzenia kulturalne.

Źródło: YouTube Zamek Królewski w Warszawie - Muzeum

Od 10 listopada na Zamku Królewskim w Warszawie - w ramach wystawy "Caravaggio i inni mistrzowie. Arcydzieła z kolekcji Roberta Longhiego" - gościć będzie słynny "Chłopiec gryziony przez jaszczurkę", pędzla tego wielkiego malarza. Obrazowi towarzyszyć będzie ponad 40 płócien innych artystów z Włoch i Europy Północnej, takich jak: Lorenzo Lotto, Battista del Moro, Domenico Fetti, Dirck van Baburen, Matthias Stomer czy Jusepe de Ribera. 

Jak powiedział kurator wystawy, słynny obraz to prawdopodobnie pierwsze dzieło artysty z elementem fabuły. - Jego poprzednie przedstawienia to portrety, wizerunki nieruchomych osób. Tutaj pojawia się pewna opowieść, chłopiec zostaje ugryziony, zatem mamy ruch, na jego twarzy pojawia się grymas bólu - mówił Artur Badach.

Czytaj też:

Dodał, że gra świateł i cieni na obrazie podkreśla dramatyzm tej sceny. - Ta umiejętność operowania światłocieniem będzie jednym z wyróżników późniejszej twórczości Caravaggia. Będą się starali to powtarzać jego następcy i naśladowcy. Ten obraz był interpretowany na wiele sposobów, umieszczone na nim kwiaty i owoce mogą być odczytywane jako symbole - zaznaczył.

Artur Badach powiedział, że wiemy o trzech wersjach obrazu. - Obok prezentowanej w Warszawie, bardzo znana jest ta z National Gallery w Londynie, nieco różniąca się od tej florenckiej, spokojniejsza. Trzecia wersja ze zbiorów prywatnych w Rzymie jest najmniej przebadana, właściwie znana jest tylko z nienajlepszych fotografii. 

Obok arcydzieła Caravaggia na wystawie można obejrzeć ponad 40 obrazów nie tylko włoskich mistrzów. - Te prace pokazują, że fenomen caravaggionizmu rozwijał się niemal aż do końca XVII wieku. Są to obrazy z takich ośrodków jak Neapol, Bergamo, Wenecja, Werona. Na wymienienie zasługuje m.in. Jusepe de Ribera, który urodził się w Hiszpanii, ale w młodym wieku przybył do Włoch - opowiadał kurator wystawy.

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: dr Artur Badach (kurator wystawy "Caravaggio i inni mistrzowie. Arcydzieła z kolekcji Roberta Longhiego")

Data emisji: 9.11.2021

Godzina emisji: 16.35

mo

Czytaj także

Czy Caravaggio za 120 mln euro jest autentyczny?

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2016 14:00
W Tuluzie w spadku otrzymanym przez pewną rodzinę znalazł się obraz przedstawiający Judytę odcinającą głowę Holofernesowi. Po niemal dwóch latach badań uznano go za dzieło Caravaggia...
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Nawrócenie św. Pawła" pędzla Caravaggia

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2021 20:01
W audycji "Jest taki obraz" tym razem przyjrzeliśmy się dziełu Caravaggia "Nawrócenie św. Pawła".
rozwiń zwiń