Polska w świecie gier wideo. Instytut Przemysłów Kreatywnych za kulisami sukcesu

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2025 17:53
Instytut Przemysłów Kreatywnych – tak od niedawna nazywa się instytucja, która zajmuje się branżami kreatywnymi. To ośrodek kultury, która pomaga rozwijać branże kreatywne – wspiera twórców i firmy poprzez programy publicznego wsparcia, dzieli się wiedzą i promuje ich działalność. - To są te dziedziny, które wyrastają z twórczości artystycznej; dzieła, które można skalować i tworzą inną wartość niż samą wartość wytworzenia - mówiła w Dwójce Aleksandra Szymańska, dyrektorka organizacji.
Wystawa Elusive Sense w Londynie współorganizowana przez Instytut Przemysłów Kreatywnych
Wystawa "Elusive Sense" w Londynie współorganizowana przez Instytut Przemysłów Kreatywnych Foto: Alka Murat/materiały prom.

Posłuchaj audycji na podcasty.polskieradio.pl >>>

Instytut Przemysłów Kreatywnych to instytucja, która wspiera rozwój przemysłów kreatywnych poprzez system wsparcia publicznego, gromadzenie wiedzy i promowanie. Dofinansowuje projekty, które łączą innowacyjność z tradycją, promują polską kulturę, a jednocześnie stawiają na nowoczesne rozwiązania w branżach takich jak gaming, design czy muzyka.

Instytut Przemysłów Kreatywnych - organizacja związana z kulturą

Działalność tej organizacji jest ściśle związana z obszarem kultury. - Jesteśmy instytucją pod Ministerstwem Kultury, dlatego nie każdą branżą kreatywną się zajmujemy. Opiekujemy się takimi branżami, które mają silne korzenie w kulturze i są nośnikiem wartości, nośnikiem tożsamości kulturowej. Jednocześnie mają możliwość skalowania, trafiają na rynki globalne – nie tylko lokalne – i mają ogromny potencjał tworzenia wizerunku nie tylko twórców, ale i naszego kraju - podkreśliła Aleksandra Szymańska.

Czytaj też:

Polskie gry wideo: jak Instytut Przemysłów Kreatywnych wspiera branżę

Instytut Przemysłów Kreatywnych reprezentuje także świat gier wideo – dziedzinę, z której Polska od kilku lat słynie na całym świecie. Nasz kraj stał się rozpoznawalny w tej branży, a sam rynek rozwija się w zawrotnym tempie – ostatnia dekada przyniosła wzrosty, które jeszcze niedawno wydawały się niemożliwe.

- Oczywiście kiedy myślimy o polskim gamedevie, to myślimy przede wszystkim o "Wiedźminie", ale dziś tych studiów gamingowych jest o wiele więcej. Reprezentujemy polską branżę gier na różnych najważniejszych targach międzynarodowych i naprawdę mamy markę silnego gamedevu, co jest budujące. Mamy tytuły w dystrybucji międzynarodowej, zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Japonii czy w Chinach. Co więcej, specjalizujemy się w grach wideo, które są często dużymi opowieściami. To są gry, którym bliżej jest do dzieł kinematograficznych niż do prostych aplikacji - opowiadała dyrektorka Instytutu Przemysłów Kreatywnych.

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadzenie: Monika Zając

Goście: Aleksandra Szymańska (dyrektorka Instytutu Przemysłów Kreatywnych)

Data emisji: 28.10.2025

Godz. emisji: 16.30

am/pg

Czytaj także

Keanu Reeves i "Cyberpunk 2077". Aktor ma chęć wrócić do świata tej gry

Ostatnia aktualizacja: 10.09.2025 10:11
Keanu Reeves to aktor zaangażowany w promocję gry "Cyberpunk 2077". Wcielił się wtedy w postać Johnny'ego Silverhanda, rockmana-rebelianta. Gracze wciąż wypatrują newsów na temat kontynuacji gry, a Keanu Reeves dolewa oliwy do ognia mówiąc: - Bardzo chciałbym ponownie zagrać Johnny’ego Silverhanda. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

17 gier rywalizuje o tytuł najlepszej na Międzynarodowym Festiwalu Gier Studenckich

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2025 17:14
17 drużyn z ośmiu krajów zmierzy się w pierwszej edycji Międzynarodowego Festiwalu Gier Studenckich. Będą rywalizować o nagrodę Best Student Game Award. 
rozwiń zwiń