Ernst Reijseger: improwizacja nie jest Św. Graalem, a improwizator – świętą krową

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2025 09:58
Jeden z najwybitniejszych wiolonczelistów w historii muzyki improwizowanej. Od lat 70. współtworzył kolorową scenę holenderskich improwizatorów, ze słynną ICP Orchestra na czele. Albumami wydawanymi w latach 90. przez oficynę Winter&Winter - jak "Colla Parte" czy nagrany z wokalnym zespołem Voches De Sardinia "Colla Voche" - stworzył własną propozycję estetyczną na przecięciu, jazzu, muzyki klasycznej, improwizowanej i tradycyjnej, a od ponad 20 lat tworzy muzykę do filmów Wernera Herzoga. Gościem Dwójki był Ernst Reijseger.
Ernst Reijseger gościł na tegorocznych Seifert Jazz Days  w Krakowie
Ernst Reijseger gościł na tegorocznych Seifert Jazz Days w Krakowie Foto: materiały prom.

Podczas odbywających się pod koniec września br. w Krakowie Seifert Jazz Days rozmawialiśmy z Reijsegerem o wiolonczelowych wzorcach (lub ich braku), niejednoznacznym stosunku artysty wobec legendarnej ICP Orchestra, roli kolonialnej historii Holandii w jego muzycznej ewolucji, pracy nad ścieżkami dźwiękowymi do obrazów Wenera Herzoga i wspólnych doświadczeniach łączących wiolonczelistę ze Zbigniewem Seifertem.

- Mam za sobą dobre i złe chwile z ICP Orchestra, bo przemierzyliśmy razem kawał świata. Cieszę się również z tego, że odszedłem z tego zespołu, bo z czasem wykształciły się w nim niemal dogmaty. Na początku było bardzo fajnie, ICP Orchestra otworzyła mi oczy, ale pojawiły się sztywne zasady, które sprawiły, że odczuwałem presję. Lubię różne rodzaje muzyki, uwielbiam na przykład grać z moimi karaibskimi przyjaciółmi i ogromnie ich szanuję. Natomiast w ICP Orchestra panowało poczucie specyficznej pewności siebie, którego nigdy nie rozumiałem. Można było wręcz odnieść wrażenie, że własną muzykę uważają za jedyny właściwy sposób grania. Nie byłem w stanie tego pojąć, nie przekonywało mnie to. Nie akceptowałem też hierarchii opartej na tym, kto gra szybciej i głośniej. Grając na wiolonczeli, byłem na przegranej pozycji - wspominał gość Dwójki.

>>> Posłuchaj "Rozmów improwizowanych" z Ernstem Reijsegerem

Po wywiadzie prezentowaliśmy nowości wydawnicze, wśród których m.in. znalazły się:

  • "Rzecz o Annie Jachninie" grupy Kujawski Ansambl Wojciecha Jachny i Marcina Karnowskiego,
  • "Kochany" Dawida Kosiarkiewicza,
  • "Ignorantka" Marcina Bożka i Danny'ego Kaminsa,
  • "Insect Drummers" Krzysztofa Topolskiego.

***

Tytuł audycji: Nocna strefa

Prowadzenie: Janusz Jabłoński i Tomasz Gregorczyk

Data emisji: 26.11.2025

Godz. emisji: 23.00

pg

Czytaj także

Dyskusyjny Klub Dźwiękowy: Isidora Edwards & Adam Gołębiewski w Studiu Szpilmana

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2025 14:54
Radiowa Dwójka zaprosiła na kolejną odsłonę cyklu "Dyskusyjny Klub Dźwiękowy" – wyjątkowych koncertów poświęconych współczesnym poszukiwaniom w kulturze dźwięku. We wtorek 25 listopada w Studiu PR im. Władysława Szpilmana wystąpili pochodząca z Chile wiolonczelista Isidora Edwards oraz eksperymentalny perkusista i kompozytor Adam Gołębiewski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Siedem koncertów w siedem dni: "ANAKLASIS na fali 2.0"

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2025 11:32
"ANAKLASIS na fali 2.0" to popis kreatywności, wirtuozerii i artyzmu, rozpisany na siedem kolejnych wieczorów na scenie Studia S-5 im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków. Do współpracy zaproszonych zostało sześcioro pianistek i pianistów polskiej sceny improwizowanej, wyznaczających nowe trendy w pianistyce pogranicza klasyki i jazzu.
rozwiń zwiń