Specjalne spotkanie z Janem Karpielem-Bułecką!

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2019 10:00
O muzyce góralskiej, o podhalańskich rodach, o rodzinnym muzykowaniu i o ojcu, słynnym muzykancie Bolesławie Karpielu-Bułecce, opowiadał jego syn Jan, z którym w jego domu w Zakopanem spotkała się Magda Tejchma.
Audio
  • Jan Karpiel-Bułecka opowiada historię swojej rodziny (Dwójka/Źródła)
Jan Karpiel-Bułecka  w studiu im W. Lutosławskiego.
Jan Karpiel-Bułecka w studiu im W. Lutosławskiego.Foto: Grzegorz Śledź

Kolebka rodu Karpieli

- Nasza rodzina Karpieli wywodzi się z Kościeliska. Jej rodzinnym gniazdem jest polana Karpielówka, którą w 1811 roku kupił od rodziny Parzygnatów z Rogoźnika nasz praprzodek - Michał Karpiel z Zakopanego. Rozmnożyliśmy się strasznie, a efektem rozmnożenia jest zbiednienie. W rodzinach bogaczy posiadających wiele hektarów ziemi o muzyka było trudno. U nas w rodzinie to, co mieliśmy zrobić, odrabialiśmy na roli, po to tylko, żeby przeżyć, a resztę naszego wolnego czasu zajmowało rzemiosło, głównie budowlane. Cieśli i stolarzy w naszym rodzie jest najwięcej. Dzięki temu moi przodkowie mieli czas, żeby się zająć muzyką - tłumaczył Jan Karpiel-Bułecka w specjalnym wywiadzie udzielonym Magdalenie Tejchmie. – Rzemieślnik ma zupełnie inne horyzonty niż taki rolnik, co tylko krowskiego ogona pilnuje.

Początki muzykowania

- Nie wspominam nauki gry w sposób traumatyczny. Flet opanowałem błyskawicznie. Ojciec przyniósł skrzypce w siódmym roku mojego życia. Czasem klął na mnie, bo grałem na skrzypcach, leżąc na kanapie i czasem był dla mnie surowy. Pod koniec szkoły miałem już swoją kapelę, a w drugiej, trzeciej klasie graliśmy po weselach - wspominał Jan Karpiel-Bułecka.

Czym manifestuje się góralskość?

- Obrochtowie to zacna rodzina i kontynuują naszą góralską sprawę pomiędzy sobą. Gąsienicowie to też wielki ród góralski. Staram się mimo swojego podeszłego wieku konsolidować swój klan. Nie wiem, czy na Karpielówce, naszym rodzinnym gnieździe, został jeszcze ktoś o nazwisku Karpiel, do niedawna mieszkał tam mój syn Jasiek, ale w powojskowym bloku. Wojsko zrobiło tam blokowisko i w drastyczny sposób zmieniło otoczenie. Tereny te również powykupywali cepry; pobudowali pensjonaty i ośrodki wypoczynkowe. Teraz tam jest wszystko bardzo pogrodzone - mówił muzyk. 

Jakie były maniery muzyczne z podhalańskich wsiach i w Zakopanem?  Zapraszamy do odsłuchania audycji.

***

Tytuł audycji: Źródła 

Prowadziła: Magdalena Tejchma

Gość: Jan Karpiel-Bułecka (muzyk)

Data emisji: 20.11.2019

Godzina emisji: 15.15

gs


Czytaj także

Jak dawniej wyglądało wesele w Nieznamierowicach?

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2019 15:50
Jakie były pisane i niepisane obowiązki niektórych weselników? Jak można było przyśpiewać drużbie, drużkom i państwu młodym? Co śpiewało się do wianka? O tym opowiadały mieszkanki Nieznamierowic w nagraniu z początku lat 70., a towarzyszyła tym historiom muzyka Józefa Zarasia oraz autentyczne sceny z jednego z wiejskich wesel.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kultura tradycyjna Czarnych Górali Nadpopradzkich

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2019 15:55
O tej niewielkiej góralskiej grupie zaliczanej do Górali Sądeckich zamieszkujących Piwniczną i okolice opowiedzieli mieszkańcy doliny Popradu. O stroju, muzyce i specyfice kultury mówili Piotr Maślanka, śpiewak z regionalnego zespołu Dolina Popradu z Piwnicznej, oraz Irena Stawiarska, na co dzień grająca w rodzinnej kapeli Stawiarskich Błankowiany.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Mistrzowie śpiewu

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2019 10:18
Tym razem w "Nokturnie" posłuchaliśmy trzech mistrzów reprezentujących trzy odmienne tradycje śpiewacze, wszystkie w odsłonach koncertowych.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Szymczak, Ciastek i Racis w Kanonie Trzech na festiwalu Wszystkie Mazurki Świata

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2019 11:55
W tym roku na festiwalu wspominać będziemy Władysława Szymczaka z Łęków Dużych, Józefa Ciastka z Czermna i Franciszka Racisa z Jasionowa. O koncercie i muzykach wykonujących na nim repertuar nieżyjących mistrzów opowiedział prof. Andrzej Bieńkowski.  
rozwiń zwiń