Pieter Wispelwey najlepszy w "Suitach wiolonczelowych" Bacha

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2018 14:18
Płytowy Trybunał Dwójki wybrał najlepszą interpretację dzieła Jana Sebastiana Bacha – Suity na wiolonczelę solo BWV 1007-1012.
Audio
  • "Suity wiolonczelowe" Bacha przed Trybunałem (Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki)
Pieter Wispelwey
Pieter WispelweyFoto: Carolien Sikkenk/mat. prasowe

Najlepsze wykonanie Sześciu suit na wiolonczelę solo (bez basu) wybierało jury w składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Marcin Zdunik. Zwyciężyło nagranie: 

Pieter Wispelwey – wiolonczela (Barak Norman 1710) (nagranie: Valkkoog, Holandia 1998; CD Channel Classics 1998)

Pozostałe nagrania:

  • Pierre Fournier – wiolonczela (nagranie: Beethovensaal, Hannover, 12/1960; LP Archiv - Polydor 1961/CD DG “Originals” 1996)
  • Anner Bylsma – wiolonczela (Antonio Stradivarius “le Servais”, Cremona 1701) (nagranie: The American Academy of Arts and Letters, Nowy Jork, 29-31.01.1992; CD Sony Classical “Vivarte” 1992)
  • Mścisław Rostropowicz – wiolonczela (nagranie: Bazylika Świętej Marii Magdaleny w Vezelay, 9-26.03.1991; CD EMI 1995)
  • Andrzej Bauer – wiolonczela (francuski instrument z połowy XIX wieku) (nagranie: Kościół O.O. Franciszkanów, Nowe Miasto, Warszawa, grudzień 1996; CD Accord 1999)
  • Steven Isserlis – wiolonczela (“Feuremann” Stradivarius, 1730) (nagranie: Henry Wood Hall Londyn, 4-8.12. 2005, 17-19.2006; CD Hyperion 2007)
  • David Watkin – wiolonczela (Francesco Rugieri, Cremona ok. 1670) (nagranie: The Robin Chapel, Edynburg: 2013 – 26.03, 19.06, 21-22.06, 10-12.12; CD Resonus Limited 2015)
  • Yo-Yo Ma – wiolonczela (nagranie: Mechanics Hall, Worcester, Massachusetts, 12-15 grudnia 2017; CD Sony Classical 2018)


W tej odsłonie Trybunału wprowadziliśmy inny system eliminacji w I rundzie. Przygotowaliśmy 8 nagrań i zastosowaliśmy system pucharowy, czyli po wysłuchaniu pary, jurorzy od razu wyeliminowali jedną interpretację. W ten sposób do rundy II dotarły cztery wykonania.

W drugim etapie mieliśmy przygotowane miejsce dla jednego, odrzuconego przez jurorów, nagrania. Tzw. „drugą szansę” otrzymała interpretacja wybrana przez słuchaczy zgromadzonych w Studiu im. Szpilmana. W II rundzie wysłuchaliśmy więc pięciu nagrań, w rundzie III – trzech, w finale – dwóch.


Plan słuchania wygląda następująco:

I runda
Prélude (I Suita G-dur, BWV 1007)

II runda
Courante (V Suita c-moll, BWV 1011)

III runda
Sarabande (II Suita d-moll, BWV 1008)

Finał
Bourrée I/II (III Suita C-dur, BWV 1009)

***

Bach napisał Sześć suit na wiolonczelę solo (bez basu) podczas pobytu w Köthen. Dokładna chronologia ich powstawania nie jest już chyba możliwa do otworzenia. Drukiem utwory ukazały się dopiero w latach 20. XIX wieku, ale i tak jeśli je grywano, to głównie w opracowaniach, aranżacjach czy z dodanym akompaniamentem. Taki popełnił nawet Robert Schumann. Do początku XX wiek Suity pozostawały mało znane, dopóki na ich trop nie wpadł niejaki… Pablo Casals.


***

Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki 

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Marcin Zdunik

Data emisji: 1.12.2018

Godzina emisji: 17.00

mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Petra Müllejans i barok szalonych studentów

Ostatnia aktualizacja: 29.07.2017 19:00
– Wszystko zaczęło się w pewną noc sylwestrową, gdy wypiliśmy trochę szampana i podjęliśmy śmiałą decyzję, by założyć zespół – mówiła szefowa Fryburskiej Orkiestry Barokowej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Cecilia i Sol, czyli pojedynek na głos i wiolonczelę

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2018 11:16
W audycji zaprezentowaliśmy m.in. płytę "Dolce Duello" (Decca) będącą swoistym "pojedynkiem" na głos i wiolonczelę pomiędzy Cecilią Bartoli i Sol Gabettą. 
rozwiń zwiń