X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Pieter Wispelwey najlepszy w "Suitach wiolonczelowych" Bacha

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2018 14:18
Płytowy Trybunał Dwójki wybrał najlepszą interpretację dzieła Jana Sebastiana Bacha – Suity na wiolonczelę solo BWV 1007-1012.
Audio
  • "Suity wiolonczelowe" Bacha przed Trybunałem (Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki)
Pieter Wispelwey
Pieter WispelweyFoto: Carolien Sikkenk/mat. prasowe

Najlepsze wykonanie Sześciu suit na wiolonczelę solo (bez basu) wybierało jury w składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Marcin Zdunik. Zwyciężyło nagranie: 

Pieter Wispelwey – wiolonczela (Barak Norman 1710) (nagranie: Valkkoog, Holandia 1998; CD Channel Classics 1998)

Pozostałe nagrania:

  • Pierre Fournier – wiolonczela (nagranie: Beethovensaal, Hannover, 12/1960; LP Archiv - Polydor 1961/CD DG “Originals” 1996)
  • Anner Bylsma – wiolonczela (Antonio Stradivarius “le Servais”, Cremona 1701) (nagranie: The American Academy of Arts and Letters, Nowy Jork, 29-31.01.1992; CD Sony Classical “Vivarte” 1992)
  • Mścisław Rostropowicz – wiolonczela (nagranie: Bazylika Świętej Marii Magdaleny w Vezelay, 9-26.03.1991; CD EMI 1995)
  • Andrzej Bauer – wiolonczela (francuski instrument z połowy XIX wieku) (nagranie: Kościół O.O. Franciszkanów, Nowe Miasto, Warszawa, grudzień 1996; CD Accord 1999)
  • Steven Isserlis – wiolonczela (“Feuremann” Stradivarius, 1730) (nagranie: Henry Wood Hall Londyn, 4-8.12. 2005, 17-19.2006; CD Hyperion 2007)
  • David Watkin – wiolonczela (Francesco Rugieri, Cremona ok. 1670) (nagranie: The Robin Chapel, Edynburg: 2013 – 26.03, 19.06, 21-22.06, 10-12.12; CD Resonus Limited 2015)
  • Yo-Yo Ma – wiolonczela (nagranie: Mechanics Hall, Worcester, Massachusetts, 12-15 grudnia 2017; CD Sony Classical 2018)


W tej odsłonie Trybunału wprowadziliśmy inny system eliminacji w I rundzie. Przygotowaliśmy 8 nagrań i zastosowaliśmy system pucharowy, czyli po wysłuchaniu pary, jurorzy od razu wyeliminowali jedną interpretację. W ten sposób do rundy II dotarły cztery wykonania.

W drugim etapie mieliśmy przygotowane miejsce dla jednego, odrzuconego przez jurorów, nagrania. Tzw. „drugą szansę” otrzymała interpretacja wybrana przez słuchaczy zgromadzonych w Studiu im. Szpilmana. W II rundzie wysłuchaliśmy więc pięciu nagrań, w rundzie III – trzech, w finale – dwóch.


Plan słuchania wygląda następująco:

I runda
Prélude (I Suita G-dur, BWV 1007)

II runda
Courante (V Suita c-moll, BWV 1011)

III runda
Sarabande (II Suita d-moll, BWV 1008)

Finał
Bourrée I/II (III Suita C-dur, BWV 1009)

***

Bach napisał Sześć suit na wiolonczelę solo (bez basu) podczas pobytu w Köthen. Dokładna chronologia ich powstawania nie jest już chyba możliwa do otworzenia. Drukiem utwory ukazały się dopiero w latach 20. XIX wieku, ale i tak jeśli je grywano, to głównie w opracowaniach, aranżacjach czy z dodanym akompaniamentem. Taki popełnił nawet Robert Schumann. Do początku XX wiek Suity pozostawały mało znane, dopóki na ich trop nie wpadł niejaki… Pablo Casals.


***

Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki 

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Marcin Zdunik

Data emisji: 1.12.2018

Godzina emisji: 17.00

mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Petra Müllejans i barok szalonych studentów

Ostatnia aktualizacja: 29.07.2017 19:00
– Wszystko zaczęło się w pewną noc sylwestrową, gdy wypiliśmy trochę szampana i podjęliśmy śmiałą decyzję, by założyć zespół – mówiła szefowa Fryburskiej Orkiestry Barokowej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Cecilia i Sol, czyli pojedynek na głos i wiolonczelę

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2018 11:16
W audycji zaprezentowaliśmy m.in. płytę "Dolce Duello" (Decca) będącą swoistym "pojedynkiem" na głos i wiolonczelę pomiędzy Cecilią Bartoli i Sol Gabettą. 
rozwiń zwiń