X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Andres Orozco-Estrada: "Polednice" to ostatni taki utwór Dworzaka

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2019 12:10
- W tym poemacie kompozytor żegna się z symfoniką i nawet nadaje mu formę mini-symfonii. Historia, którą opowiada jest bardzo dramatyczna - mówił w Dwójce austriacki dyrygent kolumbijskiego pochodzenia.
Audio
  • Andres Orozco-Estrada o programie koncertu, który poprowadził 4 września w ramach festiwalu BBC Proms (Letni Festiwal Muzyczny/Dwójka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: XiXinXing/Shutterstock

Andres Orozco-Estrada poprowadził w środę (4.09) koncert w ramach festiwalu BBC Proms. Otworzył go Poemat symfoniczny Polednice Antonina Dworzaka.

- W pierwszych taktach wybrzmiewa spokojna, niewinna, sielska muzyka. Jesteśmy w wiejskiej chacie, gdzie matka krząta się i zajmuje domowymi obowiązkami. W tle słychać jedynie popłakiwanie i grymaszenie dziecka, które charakteryzują dźwięki oboju. Chłopiec domaga się uwagi, chce się bawić z mamą. Ta jednak nie ma czasu i mówi mu, że jeśli nie będzie spokojny, przyjdzie stara wiedźma, tytułowa Południca, i go zabierze. Nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, że te słowa już wkrótce się spełnią. Chłopiec nadal płacze i wtem do domu przybywa zła czarownica. Ma to miejsce mniej więcej w środkowej części poematu – wtedy słyszymy coś w rodzaju dzikiego diabelskiego tańca – ten wstępny, klarnetowy motyw zostaje wywrócony do góry nogami. Wiedźma usiłuje zabrać chłopca, zaś przerażona matka broni go trzymając w objęciach. Kończy sie to tragedią – matka w mocnym uścisku udusiła chłopca… Po jakimś czasie do domu wraca ojciec - znowu brzmi spokojna, jasna muzyka o ludowych naleciałościach. To dlatego, że wszystko wydaje mu się normalne. Orientuje się jednak, że matka leży na ziemi. Budzi ją i wtedy widzi, że dziecko jest martwe - tłumaczył dyrygent.

Dlaczego zależało mu, by ten utwór zabrzmiał akurat w Londynie? W jaki sposób Dworzak łączy europejską i amerykańską tradycję? O tym w nagraniu audycji.

***

Rozmawiała:  Milena Gąsienica

Gość: Andres Orozco-Estrada (dyrygent)

Data emisji: 4.09.2019

Godzina emisji: 20.55

Materiał został wyemitowany w audycji "Letni Festiwal Muzyczny".

pg/am

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Tatsuya Shimono: ten utwór Pendereckiego jest jak dzieło Picassa

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2019 13:54
- Pod względem ideowym porównałbym tren "Ofiarom Hiroszimy" do Guerniki Picassa. Kiedy po raz pierwszy Penderecki przyjechał do Japonii, by wykonać ten utwór z polską orkiestrą, było to dla nas wszystkich bardzo przejmujące - mówił w Dwójce japoński dyrygent, który wystąpił na festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Lawrence Foster: podjęcie decyzji ws. NOSPR nie zajęło mi 5 minut

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2019 10:54
- Zawsze doceniałem i podziwiałem katowicką orkiestrę. Zdawałem sobie sprawę, jakie to niezwykłe doświadczenie zagrać w nowej, wielkiej sali koncertowej. Gdy pewnego ranka zadzwonił do mnie Krzysztof Penderecki i spytał, czy byłbym zainteresowany objęciem tego stanowiska, poprosiłem o czas do namysłu. Po 10 minutach odzwoniłem i powiedziałem: jasne, zgadzam się - mówił w Dwójce światowej sławy dyrygent.
rozwiń zwiń