X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Pierwszy ważny duch w polskim kinie mówił w jidisz

Ostatnia aktualizacja: 13.04.2018 15:00
- W filmie "Dybuk" z roku 1937 pojawia się Meszulach, wysłannik zaświatów. On potrafił znikać, iść szybciej i smutnym głosem wygłaszał niepodważalne prawdy - o jednym z najważniejszych dzieł nakręconych w języku jidisz opowiadał w Dwójce prof. Tadeusz Lubelski.
Audio
  • Złota era filmu żydowskiego w Polsce (Rozmowy o kinie/Dwójka)
(zdjęcie ilustracyjne)
(zdjęcie ilustracyjne)Foto: Shutterstock/Gwoeii

Punktem wyjścia audycji był wydany we Francji box DVD z filmami w języku jidisz. Znalazły się na nim dwa filmy z Polski: "Dybuk" w reżyserii Michała Waszyńskiego oraz film dokumentalny Aleksandra Forda "Droga młodych". Prof. Lubelski podkreślił, że Polska w okresie międzywojennym była jednym z najważniejszych ośrodków produkcji filmowej w języku jidisz. - Oba wymienione filmy to dzieła wybitne, wyróżniające się tle ówczesnej kinematografii. "Droga młodych" to moim zdaniem najlepszy dokument zrealizowany w Polsce w okresie międzywojennym, a "Dybuk" to najlepszy film fabularny.

Historyk filmu mówił, że "Dybuk" cieszył się wielkim powodzeniem nie tylko wśród żydowskiej publiczności. - Tytuł ten przyciągnął tłumy i był wyświetlany w warszawskich kinach przez aż trzy miesiące.

Dzieło Waszyńskiego opowiada historię opętanej dziewczyny, która została zmuszona do wyjścia za mąż nie za tego, którego kochała. W filmie pojawia się wiele nawiązań do żydowskiej mistyki. W audycji prof. Tadeusz Lubelski opowiadał o kluczowych scenach "Dybuka", ale też wyjaśnił, dlaczego "Droga młodych" został zakazany przez przedwojenne władze.

***

Tytuł audycji: Rozmowy o kinie

Prowadzi: Anna Fuksiewicz

Gość: prof. Tadeusz Lubelski (krytyk filmowy, historyk, teoretyk kina)

Data emisji: 13.04.2017

Godzina emisji: 14.30

bch/pg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jeanne Moreau. Opowieść o gwieździe kina

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2017 18:50
Zmarłą 31 lipca wybitną francuską aktorkę, wielką damę francuskiego kina filmoznawca prof. Tadeusz Lubelski wspominał w pierwszej audycji z cyklu "Rozmowy o kinie".
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Wojciech Has używał wyobraźni plastycznej, by opowiadać o świecie"

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2018 07:00
- Tak wybierał fabuły, żeby dostarczały mu one okazji do tworzenia filmów wizyjnych, ale nie służyło to tylko efektownym zderzeniom czy rozwiązaniom plastycznym, ale opowieści o świecie, swoistej stylistyce Hasa pełnej melancholii - mówił o kinie słynnego reżysera prof. Tadeusz Lubelski.
rozwiń zwiń