Pierwszy ważny duch w polskim kinie mówił w jidisz

Ostatnia aktualizacja: 13.04.2018 15:00
- W filmie "Dybuk" z roku 1937 pojawia się Meszulach, wysłannik zaświatów. On potrafił znikać, iść szybciej i smutnym głosem wygłaszał niepodważalne prawdy - o jednym z najważniejszych dzieł nakręconych w języku jidisz opowiadał w Dwójce prof. Tadeusz Lubelski.
Audio
  • Złota era filmu żydowskiego w Polsce (Rozmowy o kinie/Dwójka)
(zdjęcie ilustracyjne)
(zdjęcie ilustracyjne)Foto: Shutterstock/Gwoeii

Punktem wyjścia audycji był wydany we Francji box DVD z filmami w języku jidisz. Znalazły się na nim dwa filmy z Polski: "Dybuk" w reżyserii Michała Waszyńskiego oraz film dokumentalny Aleksandra Forda "Droga młodych". Prof. Lubelski podkreślił, że Polska w okresie międzywojennym była jednym z najważniejszych ośrodków produkcji filmowej w języku jidisz. - Oba wymienione filmy to dzieła wybitne, wyróżniające się tle ówczesnej kinematografii. "Droga młodych" to moim zdaniem najlepszy dokument zrealizowany w Polsce w okresie międzywojennym, a "Dybuk" to najlepszy film fabularny.

Historyk filmu mówił, że "Dybuk" cieszył się wielkim powodzeniem nie tylko wśród żydowskiej publiczności. - Tytuł ten przyciągnął tłumy i był wyświetlany w warszawskich kinach przez aż trzy miesiące.

Dzieło Waszyńskiego opowiada historię opętanej dziewczyny, która została zmuszona do wyjścia za mąż nie za tego, którego kochała. W filmie pojawia się wiele nawiązań do żydowskiej mistyki. W audycji prof. Tadeusz Lubelski opowiadał o kluczowych scenach "Dybuka", ale też wyjaśnił, dlaczego "Droga młodych" został zakazany przez przedwojenne władze.

***

Tytuł audycji: Rozmowy o kinie

Prowadzi: Anna Fuksiewicz

Gość: prof. Tadeusz Lubelski (krytyk filmowy, historyk, teoretyk kina)

Data emisji: 13.04.2017

Godzina emisji: 14.30

bch/pg

Czytaj także

Jeanne Moreau. Opowieść o gwieździe kina

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2017 18:50
Zmarłą 31 lipca wybitną francuską aktorkę, wielką damę francuskiego kina filmoznawca prof. Tadeusz Lubelski wspominał w pierwszej audycji z cyklu "Rozmowy o kinie".
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Wojciech Has używał wyobraźni plastycznej, by opowiadać o świecie"

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2018 07:00
- Tak wybierał fabuły, żeby dostarczały mu one okazji do tworzenia filmów wizyjnych, ale nie służyło to tylko efektownym zderzeniom czy rozwiązaniom plastycznym, ale opowieści o świecie, swoistej stylistyce Hasa pełnej melancholii - mówił o kinie słynnego reżysera prof. Tadeusz Lubelski.
rozwiń zwiń