Nowa sala NOSPR: reżyser dźwięku dostaje tu pełną paletę barw

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2014 15:31
- Ponieważ fonografia kojarzy mi się z malarstwem, to powiedziałbym, że w tej sali dostajemy naturalne światło zamiast świetlówki - o możliwościach akustycznych nowej sali koncertowej NOSPR opowiadał reżyser dźwiękowy Wojciech Marzec.
Audio
  • Wojciech Marzec o możliwościach akustycznych nowej sali koncertowej NOSPR (Filharmonia Dwójki)
Próba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą dyrektora artystycznego Alexandra Liebreicha
Próba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą dyrektora artystycznego Alexandra LiebreichaFoto: PAP/Andrzej Grygiel

Realizatorzy dźwięku opiekujący się systemem nagraniowym w nowej siedzibie NOSPR ciągle badają jej fonograficzne właściwości, ale już w tej chwili widzą w tym miejscu bardzo duży potencjał, o czym opowiadał Wojciech Marzec.
Sala koncertowa NOSPR: wyborna dla słuchaczy, wymagająca dla muzyków >>>

- Sala jest bardzo żywa i świetnie oddzielona od zewnętrznych hałasów. Do końca nie wierzyłem, że to się uda, bo mieszkam po drugiej stronie ulicy i przez całą dobę słyszę samochody. Tu, gdy wchodzę do miejsca pracy i zamykam drzwi, panuje kompletna cisza. Słyszę jak krew mi płynie w głowie i szumi tętno - podkreślał w rozmowie z Piotrem Wojciechowskim.
Joanna Wnuk-Nazarowa: mamy salę na miarę NOSPR >>>

Wojciech Marzec wspominał, że w poprzedniej siedzibie NOSPR, znajdującej się w Górnośląskim Centrum Kultury w Katowicach, nierzadko trzeba było przerywać nagrania ze względu na przelatujący samolot, czy syreny strażackie. W nowej sali, jak dotąd, takich problemów nie zauważono, co więcej, daje ona duże możliwości w dziedzinie eksploracji barw, przestrzenności, rozmaitych efektów dźwięków oraz sposobów, na jakie można rejestrować i przekazywać muzykę drogą fonograficzną.
- W tej sali możemy sobie pozwolić na więcej poszukiwań, a mniej walki z materią. Nie musimy maskować niedoskonałości - zauważał Marzec. Więcej na temat akustycznych możliwości nowej siedziby NOSPR - w nagraniu audycji.

bch

Zobacz więcej na temat: NOSPR
Czytaj także

Krystian Zimerman: nie gram na fortepianie, tylko na sali koncertowej

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2014 11:00
– Dobrzy akustycy mają coś w rodzaju szóstego zmysłu. A jednym z najlepszych jest Yasuhisa Toyota, autor sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia – mówił w Dwójce pianista Krystian Zimerman, który wystąpił na koncercie inaugurującym działalność nowej siedziby NOSPR.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Sala koncertowa NOSPR: wyborna dla słuchaczy, wymagająca dla muzyków

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2014 17:56
- Dla tych, którzy chcą smakować detale, znajdować nowe dna faktury poszczególnych dzieł, akustyka tej sali jest zbawienna. Rewersem jest fakt, że jest ona wyzwaniem dla muzyków, bo każdą nieścisłość słychać w niej jak na talerzu - recenzował nową siedzibę NOSPR Marcin Majchrowski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Krzysztof Meyer: sens komponowania to poszukiwanie czegoś nowego

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2014 14:57
– Zaczynałem od sonoryzmu, później stopniowo od niego odchodziłem, przede wszystkim dlatego, że chciałem, by każdy kolejny utwór był dla mnie zupełnie nowym doświadczeniem – mówił w Dwójce Krzysztof Meyer, twórca "XIV kwartetu smyczkowego", który w nowej siedzibie NOSPR wykonał po raz pierwszy Kwartet Śląski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Peter Schneider: Symfonia Asrael to najlepszy utwór stworzony na orkiestrę

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2014 14:00
- Nie ma zbyt wielu dzieł, które pozwalają na kreatywne wykonanie, a to takim właśnie jest - mówił w Dwójce dyrygent, który wraz z Wiedeńskimi Filharmonikami, uświetnił otwarcie nowej siedziby NOSPR utworem wyjątkowo rzadko pojawiającym się w programach koncertów.
rozwiń zwiń