X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Cenčić: na nagraniach kastraci brzmią jak starsze panie

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2016 12:25
- Mamy nagrania kastratów z początku XX wieku. Niestety, zrealizowano je, gdy śpiewacy byli dość wiekowi, mieli około 60 lat - mówił w Dwójce znakomity kontratenor, który wystąpił w koncercie finałowym festiwalu Actus Humanus.
Audio
  • Max Emanuel Cenčić o twórczości Johanna Adolfa Hasse (Filharmonia Dwójki)
Max Emanuel Cenić
Max Emanuel Cenčić Foto: mat. prom. festiwalu Actus Humanus

Max Emanuel Cenčić, który słynie z doskonałych wykonań partii dawniej przeznaczonych dla kastratów, opowiadał, dlaczego nie próbuje imitować śpiewaków minionych wieków. - Każda epoka ma swój własny smak i własny sposób śpiewania. Kiedy słuchamy nagrań z przełomu XIX i XX wieku myślę, że nikt nie byłby obecnie w stanie śpiewać opery "Tosca" tak, jak robiono w roku 1910.  Byłoby to dla nas raczej okropne.

Kontratenor podkreślał, że pracując nad utworem stara się przede wszystkim zrozumieć emocje w nim zawarte. Opowiadał też o najlepszym sposobie słuchania muzyki. - Proszę zamknąć oczy i dać się ponieść muzyce. Proszę słuchać. To jest najważniejsze, kiedy idzie się na występ muzyczny. Jeśli człowiek skupia się na bodźcach odbieranych wzrokiem, rozprasza się. A mnie zależy na tym, by słuchacze słuchali.

Ze śpiewakiem rozmawiliśmy ponadto o nieco dziś zapomnianej twórczości Johanna Adolfa Hasse, którego utwory zabrzmiały na festiwalu Actus Humanus. - Hasse miał sposobność pisać dla takich śpiewaków jak Cafarelli, Farinelli, Celestino, Annibali, Farfalino. Był bardzo wpływową postacią w światku operowym swoich czasów.

***

Rozmawiała: Klaudia Baranowska 

Gość: Max Emanuel Cenčić (śpiewak)

Data emisji: 12.12.2016

Godzina emisji: 20.45

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".

bch/mz

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Muzyka hiszpańskiego baroku zaskakuje kolorami"

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2016 12:53
- Kombinacja języka i rytmu wyróżnia muzykę barokową Hiszpanii na tle repertuaru innych krajów tego czasu - mówił Eduardo López Banzo, którego zespół Al Ayre Español wystąpił podczas koncertu inauguracyjnego tegorocznego festiwalu Actus Humanus.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Paul O'Dette między melancholią a dowcipem

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2016 12:30
– John Dowland wiele razy przeżywał okresy rozpaczy. To znajdowało odbicie w jego muzyce. Nie brak w niej jednak pierwiastka żartobliwego – mówił lutnista Paul O'Dette o kompozytorze, którego dzieła zagrał na festiwalu Actus Humanus.
rozwiń zwiń