X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Pasja Mateuszowa" na żywo z Actus Humanus

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2017 16:09
Podczas transmisji z gdańskiego festiwalu Actus Humanus Resurrectio usłyszymy m.in. Akademie für Alte Musik Berlin pod batutą Renégo Jacobsa.
Akademie fr Alte Musik Berlin
Akademie für Alte Musik BerlinFoto: Uwe Arens/Actus Humanus Resurrectio/materiały prasowe
Actus Humanus 1200.jpg
10 koncertów festiwalu Actus Humanus w Dwójce!

Geniusz czy szarlatan? Kim jest René Jacobs? Z pewnością jednym z najważniejszych artystów nurtu wykonawstwa historycznego – dyrygentem, którego interpretacje jednych oburzają, innych olśniewają, a ostatnie, co można by im zarzucić, to schlebianie czyimkolwiek gustom. René Jacobs jest muzykiem, który w swoich poszukiwaniach prawdy historycznej nie boi się prowokować. Owszem, swoje wykonania opiera na wnikliwych badaniach źródłowych, próbuje odtwarzać muzykę tak, jak robili to sami twórcy, ale nie waha się jednocześnie stosować takich środków wyrazowych, które głęboko poruszą nas, ludzi XXI wieku. Ich dobór i natężenie czynią z wykonań flamandzkiego mistrza sztukę na wskroś współczesną.

Zaczynał jako jeden z pierwszych w XX wieku kontratenorów. Jego mistrzami byli Alfred Deller i Gustav Leonhardt. W legendarnych bachowskich nagraniach tego drugiego, Jacobs stworzył mistrzowskie kreacje wokalne. Swoją pasję do pracy zespołowej realizował od końca lat siedemdziesiątych z Concerto Vocale – grupą specjalizują się w muzyce wokalnej XVII i XVIII wieku. W latach osiemdziesiątych stał się jednym z najważniejszych dyrygentów operowych, a swój status gwiazdy najbardziej prestiżowych scen i estrad świata zachowuje nieprzerwanie do dziś. 71-letni muzyk nie zwalnia tempa, a oprócz repertuaru operowego (najgłośniejsze kreacje oper Mozarta ostatnich lat!), chętnie sięga po kantaty i oratoria, nie gardzi też muzyką instrumentalną.

We wszystkich bachowskich nagraniach Jacobsa, zrealizowanych w ciągu ponad dwudziestu lat, udział wzięły RIAS Kammerchor i Akademie für Alte Musik Berlin, a także światowa czołówka solistów – zawsze tych samych, sprawdzonych w rozmaitych muzycznych bojach. W Gdańsku, obok znakomitych berlińskich zespołów, wystąpią Sunhae Im – sopran, Benno Schachtner – kontratenor, Julian Prégardien – tenor (Ewangelista) i Johannes Weisser – bas (Jezus).

A jaka jest "Pasja Mateuszowa" według Jacobsa? Osobista i wyrazista, dramatyczna i emocjonalna, mieniąca się rozmaitymi kontrastami: nastrojów, temp, brzmień. Dyrygent z każdego dźwięku "wyciska" maksimum wyrazu i zadaje kłam twierdzeniu, że "Pasja Mateuszowa" jest mniej dramatyczna od "Janowej". Lubi też wsadzać kij w mrowisko, gdy mówi w wywiadach: "pełne kościoły podczas wykonań dzieł Bacha to nasze kontrargumenty wobec islamu"... Stwierdzenie to ryzykowne, ale jedno się zgadza: na koncertach René Jacobsa słuchaczy nie brakuje, o czym będzie się można przekonać również podczas wieczoru  inaugurującego festiwal Actus Humanus Resurrectio.

Program:

Jan Sebastian Bach Pasja wg św. Mateusza BWV 244

wyk. Sunhae Im - sopran, Benno Schachtner - kontratenor, Julian Prégardien - tenor, Johannes Weisser - bas, RIAS Kammerchor i Akademie für Alte Musik Berlin, René Jacobs - dyrygent

***

Na transmisję z Centrum św. Jana w Gdańsku (początek o 20.00) zapraszamy do "Filharmonii Dwójki" w środę (12.04) w godzinach 19.30-23.30. Audycję poprowadzi Piotr Matwiejczuk .

mat. pras. Actus Humanus Resurrectio/mc/mz

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

10 koncertów festiwalu Actus Humanus w Dwójce!

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2017 15:48
W Wielkim Tygodniu w Gdańsku odbędzie się pierwsza wiosenna edycja festiwalu muzyki dawnej Actus Humanus Resurrectio. Dwójka będzie na miejscu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Przed zmartwychwstaniem. Actus Humanus na wiosnę

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2017 21:00
– Program festiwalu wspiera się na dwóch głównych filarach: Bachowskiej Pasji wg św. Mateusza i oratorium La Resurrezione Haendla – mówił Filip Berkowicz, dyrektor artystyczny Actus Humanus Resurrectio.
rozwiń zwiń