"War Requiem" Brittena pod batutą Charlesa Dutoita. Transmisja z NOSPR

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2019 15:31
W "Filharmonii Dwójki" wysłuchaliśmy transmisji z siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, podczas której usłyszeliśmy wykonanie dzieła uchodzącego za najmocniejszy muzyczny manifest pacyfizmu.
Charles Dutoit
Charles DutoitFoto: PAP/EPA/ROBERT GHEMENT

Program:

Benjamin Britten War Requiem op. 66

wyk. Evelina Dobraceva – sopran, Robin Tritschler – tenor, Dietrich Henschel – baryton, Chór NFM, Polski Narodowy Chór Młodzieżowy, Warszawski Chór Chłopięcy, NOSPR, dyr. Charles Dutoit.

***

Katedra św. Michała Archanioła w Coventry legła w gruzach 14 listopada 1940 roku, podczas jednego z najcięższych nalotów Luftwaffe w ramach kampanii Blitz. Kamień węgielny pod budowę nowej świątyni, przylegającej do ruin zniszczonego kościoła, położono szesnaście lat po wojnie. W maju 1962 roku, na konsekracji katedry, zabrzmiało Requiem wojenne Brittena. Kompozytor przeplótł w nim tekst mszy żałobnej z wierszami Wilfreda Owena, tragicznego poety-żołnierza, który poległ na froncie francuskim tuż przed rozejmem w Compiègne. Symbolem ostatecznego pojednania – po dwóch konfliktach na skalę światową – miał być udział solistów trzech narodowości: Brytyjczyka Petera Pearsa, Niemca Dietricha Fischera-Dieskaua i Rosjanki Galiny Wiszniewskiej. Na wyjazd Wiszniewskiej nie zgodziła się ówczesna minister kultury ZSRR. Zastąpiła ją Irlandka Heather Harper. „Żadnych drwin, modlitw żadnych, i niech nikt nie trąca ciężkich dzwonów żałoby” – pisał Owen w Anthem for Doomed Youth, wykorzystanym przez Brittena w pierwszej części utworu. Po prawykonaniu zapadła wymowna cisza: kompozytor poprosił publiczność, żeby wstrzymała się od oklasków. Idealistyczny cel mimo wszystko został osiągnięty: dziś Requiem wojenne uchodzi za najmocniejszy muzyczny manifest pacyfizmu, nie tylko w twórczości Brittena.

Dorota Kozińska/NOSPR

***

Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki 

Prowadził: Grzegorz Dąbrowski

Data emisji: 3.10.2019

Godzina emisji: 19.00

mko/pg

Czytaj także

Lukáš Vondráček: fortepian może imitować całą orkiestrę

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2019 14:23
- Jak zwykle u Brahmsa, nie chodzi tu o wirtuozerię, tylko o doskonałe wyważenie struktury dzieła artystycznego wyrazu. Fortepian jest instrumentem o bardzo bogatej palecie kolorów, dlatego w takim utworze jak I koncert fortepianowy, który jest swego rodzaju symfonią koncertującą, bardzo ważne jest niuansowanie brzmienia razem z orkiestrą - mówił czeski pianista.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Václav Luks: muzykę Jana Stefaniego cechuje prostota

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2019 09:00
- Warto patrzeć na operę "Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale" w kontekście czasów, w których powstała. Jest w niej bardzo dużo wpływów muzyki ludowej. Mamy przecież Górali. Inspiracja muzyką podhalańską jest w dziele Stefaniego bardzo wyraźna - opowiadał gość "Letniego Festiwalu Muzycznego", ceniony czeski dyrygent.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Alena Baeva: spuścizna Wieniawskiego zmieniła cały świat

Ostatnia aktualizacja: 29.08.2019 08:00
- Jego dorobek jest niezwykle cenny i piękny. Wieniawski to jeden z najwspanialszych twórców w dziejach muzyki piszących na skrzypce - powiedziała solistka koncertu na festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Eric Hoeprich: klarnet historyczny pozwala lepiej zrozumieć świat Mozarta

Ostatnia aktualizacja: 29.08.2019 10:00
- Barwa instrumentu i sposób budowania fraz muszą być jak najbliższe temu, co chciał w swojej muzyce przekazać kompozytor. Tylko wtedy jesteśmy w stanie pojąć jego brzmieniowy świat - mówił klarnecista w przerwie koncertu na festiwalu Chopin i jego Europa.
rozwiń zwiń