X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

José Maceda i masowe happening muzyczne

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2019 13:36
W związku z 15. rocznicą śmierci José Macedy przypomnieliśmy w "Nokturnie" kilka jego dokonań – w tym happening zatytułowany "Ugnayan". 
Audio
  • José Maceda i masowe happening muzyczne (Nokturn/Dwójka)
Okładka płyty Maceda [Philippines]Field Recordings in Philippines [1953-1972]
Okładka płyty "Maceda [Philippines] Field Recordings in Philippines [1953-1972]"Foto: materiały promocyjne

Manila, 1 stycznia 1974 roku. Wieczór. Ulice stolicy Filipin powoli zapełniają się tysiącami ludzi. Kto może, ma ze sobą radioodbiornik nastawiony na jedną z dwudziestu lokalnych stacji. Punktualnie o godzinie 18.00 z głośników zaczynają wydobywać się dźwięki filipińskich instrumentów. Każda rozgłośnia nadaje jedną z dwudziestu przygotowanych na tę okazję taśm. Przez godzinę ulice, parki i skwery Manili wypełnia gęsta chmura dźwięków – tak przebiegał jeden z najsłynniejszych i prawdopodobnie największy, bo angażujący tysiące (być może nawet dziesiątki lub setki tysięcy) osób happening muzyczny José Macedy – filipińskiego wizjonera, mistrza soundartu, ale też pianisty i etnomuzykologa, który pozostawił po sobie tysiące nagrań terenowych dokumentujących tradycje muzyczne Azji Południowo-Wschodniej. 

W związku z 15. rocznicą śmierci José Macedy przypomnieliśmy w "Nokturnie" kilka jego dokonań – w tym opisywany powyżej happening zatytułowany "Ugnayan".

Można powiedzieć, że filipiński kompozytor stał się patronem muzyczno-społecznych inicjatyw w Azji Południowo-Wschodniej, dlatego też opowiedzieliśmy o innych artystycznych przedsięwzięciach w tym rejonie geograficznym.

Do artystycznej i hipsterskiej Yogyakarty zawiodły nas muzyczno-socjologincze eksperymenty Rully’ego Shabary. 

Z kolei na Jawę Zachodnią zabrał nas Jatiwangi art Factory – kolektyw skupiający się na aktywizacji lokalnej społeczności pracującej głównie w manufakturach dachówek. Od ponad 10 lat mieszkańcy angażowani są w najróżniejsze przedsięwzięcia. Jednym z nich jest Ceramic Music Festival – masowy performans, w którym bierze udział zazwyczaj kilka tysięcy osób wykonujących muzykę na ceramicznych instrumentach własnej konstrukcji.

Pełna playlista:

  • Ismail Marzuki (opr. Slamet Abdul Sjukur) – Hallo-Hallo Bandung [LP „L’Indonesie. Le Groupe Angklung”, Arion 1976]
  • José Maceda – Strata (fragment) [CD „Drone and Melody”, Tzadik 2007]
  • Gaung Jagat – Saturday No. 4 [Kaseta „Rully Shabara’s Gaung Jagat Ensembles. Studio Sessions 2016”, Jogja Audio School, Noise Bombing]
  • Cari Padu – Cari Padu 3: Mukernas [„Cari Padu 3: Mukernas”, Rully Shabara]
  • Hanyaterra – Hidden Sound #1 [„Janji Tanah Berani”, Konsorsiumusikeramik 2015]
  • Hanyaterra – Hidden Sound #2 [„Janji Tanah Berani”, Konsorsiumusikeramik 2015]
  • Slamet Abdul Sjukur – Tatabeuhan Sungut [LP „L’Indonesie. Le Groupe Angklung”, Arion 1976]
  • Slamet Abdul Sjukur – Ronda Malal [LP „L’Indonesie. Le Groupe Angklung”, Arion 1976]
  • Grupa etniczna Tiruray – Agung [CD „Archival Sound Series Jose Maceda (Philippines). Field Recordings in Philippines (1953-1972)], concrete 2015]
  • Grupa etniczna Kalingga – Isuwa-ay [CD „Archival Sound Series Jose Maceda (Philippines). Field Recordings in Philippines (1953-1972)], concrete 2015]
  • Grupa etniczna Maranao – Inandang Sarunai [CD „Archival Sound Series Jose Maceda (Philippines). Field Recordings in Philippines (1953-1972)], concrete 2015]
  • Grupa etniczna Kalingga – Balingbing [CD „Archival Sound Series Jose Maceda (Philippines). Field Recordings in Philippines (1953-1972)], concrete 2015]
  • José Maceda – Pagsamba cz. I Kyrie [CD „Gongs and Bamboos”, Tzadik 2001]
  • José Maceda – Ugnayan [CD „Ugnayan”, Tzadik 2009]
  • Tradycyjny – Gangsa Finalokpok [LP „Filipiny” – pod redakcją José Macedy, Poljazz]
  • Tradycyjny – Ayoweng [LP „Filipiny” – pod redakcją José Macedy, Poljazz]

***

Tytuł audycji: Nokturn

Przygotował: Krzysztof Dziuba

Data emisji: 2.04.2019

Godzina emisji: 22.30


okładki albumów okładki albumów

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Chiński underground i muzyka symfoniczna na powitanie roku Świni

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2019 09:00
Tradycyjnie już w Chiński Nowy Rok przyglądaliśmy się w "Nokturnie" nowej muzyce z Państwa Środka.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Malam Minggu. Awangardowe i popowe oblicze muzyki sundajskiej

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2019 08:14
Audycję w całości wypełniła muzyka z Jawy Zachodniej.
rozwiń zwiń