X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Prawdziwe brzmienie Moniuszki

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2019 09:06
- Większość rękopisów Moniuszki przetrwała w dobrej formie dzięki zbiorom Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego. Mamy tam rękopisy pierwotne, czyli pierwsze zapisy dzieł. Mamy też wyciągi fortepianowe i wreszcie partytury orkiestrowe pisane w specyficznej dla Moniuszki formie - opowiadał w Dwójce Maciej Prochaska, muzykolog.
Audio
  • Maciej Prochaska o dziełach Stanisława Moniuszki (Moniuszko - historia prawdziwa/Dwójka)
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: shutterstock/ Africa Studio

Wiele rękopisów dzieł Moniuszki uważa się jednak za zaginione. Przykładem jest wileńska wersja "Halki". Partytura tego utworu jest niedostępna i pomimo starań nie udało jej się odszukać do dziś. - Próby znalezienia jakichkolwiek źródeł np. w Wilnie czy Mińsku, a nawet Moskwie, spełzły na niczym. Nie udało się odnaleźć żadnych materiałów rękopiśmiennych wskazujących na to, że mamy do czynienia z dziełem, które mogło być tą pierwszą "Halką" wileńską - podkreślał Maciej Prochaska.

Istnieje też wiele dzieł, które dopiero niedawno zostały odnalezione i można też przypuszczać, że wśród zachowanych rękopisów jest jeszcze wiele utworów nieznanych. - Przykładem takiego dzieła była odnaleziona przez dr Grzegorza Zieziulę opera "Szwajcarska chata", o której nikt nie wiedział, że istnieje - opowiadał muzykolog.

Duża część partytur kompozytora jest pisanych ręką kopisty. Skąd zatem wiadomo, który zapis jest tym właściwym? - Takich rękopisów jest trochę u Stanisława Moniuszki, natomiast w przypadku dzieł wokalno-instrumentalnych wiemy, że Moniuszko akceptował formę i treść tych dzieł, ponieważ często podpisywał tekst w partiach wokalnych czerwonym atramentem. To był sygnał, że Moniuszko widział ten rękopis i z niego korzystał - podkreślał gość Dwójki.

Jak wyglądał proces twórczy Stanisława Moniuszki? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: Moniuszko - historia prawdziwa

Prowadził: Piotr Matwiejczuk

Gość: Maciej Prochaska (muzykolog)

Data emisji: 23.07.2019

Godzina emisji: 22.00

am/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Nowy Don Kiszot". Moniuszko wykorzystuje tekst Fredry

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2019 14:02
- Stanisław Moniuszko szukał zawsze wybitnych literatów. Kiedy nie mógł nakłonić ich do współpracy, wtedy wykorzystywał ich gotowe teksty. "Nowy Don Kiszot", jeden z dwóch tekstów Fredry, od razu był pisany z założeniem, że będzie zawierał wkładkę muzyczną - mówił w Dwójce dr Grzegorz Zieziula o moniuszkowskiej krotochwili w trzech aktach.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Moniuszko i opera europejska

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2019 14:42
O związkach utworów scenicznych Moniuszki z europejską twórczością operową opowiadał prof. Ryszard Daniel Golianek z Instytutu Muzykologii UAM w Poznaniu. 
rozwiń zwiń