Wojciech Michniewski: era mistrzów się chyba skończyła

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2019 16:26
- Teraz orkiestry potrzebują już czego innego niż mistrzów, którym mogłyby się zawierzyć - mówił w Dwójce ceniony dyrygent i kompozytor.
Audio
  • Wspomnienia Wojciecha Michniewskiego (Cafe Muza/Dwójka)

Współczesne orkiestry, zdaniem Wojciecha Michniewskiego, wiedzą dziś dużo więcej niż kiedyś. - Większość muzyków, którzy w nich grają, to są ludzie, którzy mogliby mieć karierę solistyczną, gdyby się na to zdecydowali. Dziś te relacje między dyrygentem i orkiestrą zaczynają na czym innym polegać.

Sam Wojciech Michniewski podkreślił, że nigdy nie potrafił budować dużego dystansu między sobą i muzykami, co wielu dyrygentów próbuje robić w sposób sztuczny - Ja nie potrafię się na siłę wcielać w rolę pana boga.

W audycji maestro wspominał swoich własnych mentorów prof. Andrzeja Dobrowolskiego, u którego studiował kompozycję oraz prof. Stanisława Wisłockiego, który uczył go dyrygentury.

Wojciech Michniewski wyjaśnił, dlaczego ostatecznie porzucił komponowanie na rzecz dyrygowania oraz opowiadał o przygodach związanych z prezentacją swojego utworu "Szeptet" podczas festiwalu Warszawska Jesień. Niezrozumienie idei kompozycji przez jednego z krytyków doprowadziło do oskarżeń o mizoginię.

***

Tytuł audycji: Cafe "Muza" 

Prowadził: Ewa Szczecińska

Gość: Wojciech Michniewski (dyrygent)

Data emisji: 8.12.2019

Godzina emisji: 10.00

bch


Czytaj także

IV Symfonia Schumanna. Jury wydało werdykt

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2019 12:01
W audycji "Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki" wysłuchaliśmy sześciu nagrań utworu słynnego niemieckiego kompozytora. Które z nich okazało się najlepsze?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Karen Kamensek: opera "Echnaton" brzmi jak płynny miód

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2019 08:00
- Ten utwór ma bogate brzmienie, które jest ciepłe, gęste, spójne - o operze Philipa Glassa, która zabrzmiała na inaugurację sezonu Metropolitan Opera opowiedziała w Dwójce  pt. "Echnaton" amerykańska dyrygentka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nokturny Claude’a Debussy’ego przed Płytowym Trybunałem Dwójki

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2019 10:47
Najlepszą interpretację dzieła francuskiego kompozytora wybrało jury w składzie: Wojciech Michniewski, Kacper Miklaszewski i Andrzej Sułek.
rozwiń zwiń