Antoni Wit: wykorzystuję ten czas na studiowanie partytur

Ostatnia aktualizacja: 03.05.2020 10:00
- Podoba mi się ta praca w samotności. Tak było w pierwszym okresie po studiach, gdy nie miałem jeszcze tylu propozycji koncertowych - mówił w Dwójce znakomity dyrygent, opowiadając o tym, jak spędza czas izolacji z powodu pandemii.
Audio
  • Z Maestro Antonim Witem rozmawia Róża Światczyńska (Cafe "Muza"/Dwójka)
Antoni Wit
Antoni WitFoto: Grzegorz Śledź/Dwójka

Klauza 1200.jpg
Michał Klauza: Orkiestra to relacja. Trzeba dużo pracować razem

- Postanowiłem wykorzystać czas wolny i z przyjemnością przestudiowałem XI i XV Symfonię Szostakowicza. Teraz kończę się już uczyć III Symfonii Nielsena, w międzyczasie jeszcze była IX Brucknera, a by repertuar był różnorodny, nauczyłem się takiej piękniej symfonii Haydna nr 95 – wyliczał Antoni Wit kompozycje, nad którymi ostatnio pracował. Jak dodawał, ma jeszcze inne plany: "Pocałunek wieszczki" Strawińskiego czy IV Symfonię Sibeliusa.

W rozmowie, w której gość audycji odpowiadał również na pytania słuchaczy, nie zabrakło m.in. opowieści o "Polonezie" Wojciecha Kilara do filmu Andrzeja Wajdy "Pan Tadeusz".

- Z tym utworem mam bardzo miłe wspomnienia – mówił Antoni Wit, który prowadził Wielką Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia wykonującą wówczas tę kompozycję. – Od tego w ogóle się zaczęło powstanie filmu. Wajda przejechał, Kilar napisał "Poloneza", filmu jeszcze nie było. Myśmy tylko nagrywali najpierw "Poloneza", później nagraliśmy cała muzykę – opowiadał dyrygent.

Marzena Diakun. Dyrygentka, która wybiera zawodowe propozycje >>>

Profesor Antoni Wit to wybitny dyrygent i pedagog, artysta o międzynarodowej renomie, którego wieloletnia współpraca na czele Wielkiej, a potem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej, znacząco wpłynęła na rozwój polskiego życia muzycznego ostatnich dekad i promocję muzyki polskiej w świecie.

Niesłychanie aktywny na polskich i zagranicznych estradach, Antoni Wit ma także w swym dorobku ponad 200 nagranych płyt, w tym komplety dzieł na orkiestrę Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Wielokrotnie dyrygował też utworami innych czołowych polskich twórców, dokonując wielu prawykonań. O uznaniu, jakim cieszą się interpretacje Maestro Wita w świecie świadczy wiele prestiżowych wyróżnień dla jego nagrań, w tym Grammy Award 2013 za album z muzyką Krzysztofa Pendereckiego oraz sześć innych nominacji do tej cenionej nagrody.
W 1998 r. Maestro otrzymał Diamentową Batutę Polskiego Radia, przyznaną za wybitne kreacje artystyczne i rozsławianie muzyki polskiej w kraju i na świecie. Jako profesor UMFC w Warszawie wykształcił także czołowych polskich dyrygentów, odnoszących dziś sukcesy w świecie, takich jak Krzysztof Urbański czy Michał Dworzyński.

***

Tytuł audycji: Cafe "Muza" 

Prowadzi: Róża Światczyńska

Gość: Antoni Wit

Data emisji: 3.05.2020

Godzina emisji: 10.00

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Rafał Siwek: staram się codziennie pracować nad głosem

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2020 11:18
- Produkcje spektakli, do których miałem przygotować nowe role, czy te, do których role miałem sobie przypomnieć, spadły. Pracuję więc od podstaw, staram się wrócić do najlepszego siebie - opowiadał w Dwójce Rafał Siwek o codzienności śpiewaka operowego w czasach kwarantanny.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Agata Sapiecha: muzyk powinien znać antenata swojego instrumentu

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2020 11:00
- Gra na instrumentach wcześniejszych dała mi pogląd na ewolucję instrumentu. Taka wiedza umożliwia odkrycie wielu rzeczy. Nie oznacza to, że wszyscy muszą zostawić instrumenty współczesne i grać tylko muzykę dawną, ale rozpoznanie skrzypiec, smyczka i ich idiomów dużo daje - mówiła słynna polska skrzypaczka i pedagog w audycji Cafe "Muza".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jurek Dybał: dla mnie muzyka zaczęła się od baroku

Ostatnia aktualizacja: 26.04.2020 13:16
- Pierwsze świadome słuchanie muzyki, ten zachwyt nad muzyką, słuchanie pierwszych nagrań to była u mnie muzyka dawna, barokowa - mówił w audycji Cafe "Muza" ceniony dyrygent, kontrabasista, szef Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia i muzyk słynnej orkiestry Filharmoników Wiedeńskich.
rozwiń zwiń