X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Wybrano najlepszy "Sen nocy letniej" Mendelssohna

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2016 10:00
"Płytowy Trybunał Dwójki", wysłuchawszy kilku wykonań szekspirowskiej kompozycji Felixa Mendelssohna, zdecydował.
Audio
  • Wybrano najlepszy "Sen nocy letniej" Mendelssohna (Płytowy Trybunał Dwójki)
Dorota Kozińska i Adam Suprynowicz podczas obrad Płytowego Trybunału Dwójki
Dorota Kozińska i Adam Suprynowicz podczas obrad Płytowego Trybunału DwójkiFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Decyzją jury - z udziałem Doroty Kozińskiej, Jacka Kaspszyka i Adama Suprynowicza - za najlepsze nagranie "Snu nocy letniej" Mendelssohna uznano wykonanie:

Kenneth Branagh – narrator, Sylvia McNair – sopran, Angelika Kirchschlager, Women of The Ernst-Senff Chorus, Berliner Philharmoniker, dyr. Claudio Abbado (Berlin 31.12.1995/Londyn 28.07.1996; CD Sony 1996)

O palmę pierwszeństwa rywalizowały z nim następujące wykonania:

Rita Streich – sopran, Diana Eustrati – kontralt, RIAS-Kammerchor, Berliner Philharmoniker, dyr. Ferenc Fricsay (lipiec 1950, Berlin; LP DG 1951 (mono)/”Ferenc Fricsay – Complete Recordings on Deutsche Grammophon, vol. 2, Operas, Choral Works”, 37 DG 2015)

Heather Harper – sopran, Janet Baker – mezzosopran, Chór i Orkiestra Philharmonia, dyr. Oto Klemperer (LP His Master’s Voice 1960/CD Warner 2016)

Judith Blegen – sopran, Florence Quivar – mezzosopran, Chicago Symphony Chorus, Chciago Symphony Orchestra, dyr. James Levine (Chicago 1984, CD DG/Polydor 1985)

Sandrine Piau – sopran, Delphine Collot – sopran, Choeur de la Chapelle Royale & Collegium Vocale, dyr. Philippe Herreweghe (CD Harmonia Mundi 1994)

Barbara Sukowa – narratorka, Sylvia McNair – sopran, Angelika Kirchschlager, Women of The Ernst-Senff Chorus, Berliner Philharmoniker, dyr. Claudio Abbado (“Claudio Abbado - The Complete RCA & Sony Album Collection” 39 CD Sony 2014; Koncert sylwestrowy z Berlina, 31.12.1995)

***

A plan słuchania był następujący:

I Runda

Uwertura – Allegro di molto (frag.)

II Runda

Pieśń z Chórem "You spotted snakes" – Allegro ma non troppo (frag.)

III Runda

Marsz weselny – Allegro vivace

Finał

Finale "Through the house give glimmering light" – Allegro di molto

***


Ani kompozytor, ani nikt z publiczności, która w lutym 1827 roku oklaskiwała w Szczecinie Uwerturę do "Snu nocy letniej", nie przypuszczał, że szekspirowska przygoda Mendelssohna będzie miała kontynuacje. Tak popularna dziś Uwertura została napisana pod wpływem, oczywiście, Szekspira, ale także i niemieckiego tłumaczenia, którego dokonał August Schlegel.

Historia miała ciąg dalszy, bowiem na początku lat 40. Fryderyk Wilhelm IV, król Prus, zamówił u Mendelssohna muzykę do czterech sztuk teatralnych, w tym m.in. do "Snu nocy letniej" w reżyserii Ludwiga Tiecka. Muzyka Mendelssohna miała połączyć poszczególne akty i sceny, podkreślić niektóre śpiewane fragmenty, wreszcie zilustrować wybrane epizody akcji. Kompozytor tak też uczynił. Dziś z tych fragmentów tworzy się suitę instrumentalno-wokalną, choć bywają i tacy dyrygenci, którzy w swoich nagraniach powracają także do tekstu Szekspira.

Premiera "Snu..." z muzyką Mendelssohna - pod dyrekcją kompozytora – odbyła się 14 października 1843 roku w Nowym Pałacu w Poczdamie. Pierwsza prezentacja dla publiczności Berlina - kilka dni później, i jak wieść niesie odniosła olbrzymi sukces.

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Dorota Kozińska, Jacek Kaspszyk i Adam Suprynowicz

Data emisji: 23.07.2016

Godzina emisji: 17.00

jh/mc/ob


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Miloš Karadaglić najlepszy w "Fantazji" Rodrigo

Ostatnia aktualizacja: 25.06.2016 19:00
Michał Nagy, Krzysztof Komarnicki i Adam Suprynowicz za najlepsze wykonanie "Fantazji dla szlachcica" Joaquína Rodrigo uznali nagranie, w którym czarnogórskiemu gitarzyście towarzyszy London Philharmonic Orchestra pod batutą Yannicka Nézeta-Séguina.
rozwiń zwiń

Czytaj także

W Mozarcie Niemcy remisują z Anglikami

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2016 19:00
Jurorzy "Płytowego Trybunału Dwójki" - Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski - za najlepsze wykonania "Eine kleine Nachtmusik" Mozarta uznali aż dwa zaproponowane nagrania.
rozwiń zwiń