X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Oto zwycięski Kwintet smyczkowy g-moll Mozarta

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2019 13:16
Przed "Płytowym Trybunałem Dwójki" stanął Kwintet smyczkowy g-moll KV 516 Wolfganga Amadeusza Mozarta. Które spośród zaprezentowanych nagrań zwyciężyło? 
Audio
  • Kwintet smyczkowy g-moll Mozarta przed Płytowym Trybunałem (Płytowy Trybunał Dwójki)
Agata Szymczewska
Agata SzymczewskaFoto: Piotr Piorun/PR

Zdaniem Jury w składzie: Dorota KozińskaAgata Szymczewska i Piotr Kamiński najlepsze wykonanie Kwintetu smyczkowego g-moll Mozarta znalazło się na płycie:

Klenke Quartett: Annegret Klenke, Beate Hartmann – skrzypce, Yvonne Uhlemann – altówka, Ruth Kaltenhäuser – wiolonczela, Harald Schoneweg – altówka (nagranie: Baden Baden 2016/2017; 3 CD Accentus Music 2018)

Pozostałe nagrania, których słuchaliśmy w audycji:

  • The Budapest String Quartet: Joseph Roisman, Alexander Schneider – skrzypce, Boris Kroyt – altówka, Mischa Schneider – wiolonczela, Walter Trampler – altówka (nagranie: Nowy Jork, grudzień 1966; LP CBS/2 CD Praga Digitals 2017),
  • Amadeus Quartet: Norbert Brainin, Siegmund Nissel – skrzypce, Peter Schidlof – altówka, Martin Lovett – wiolonczela, Cecil Aronowitz – wiolonczela (nagranie: Berlin: 1969, LP DG 1970/komplet kwintetów LP’s 1975/2 CD 2005),
  • Esterházy String Quartet: Jaap Schröder, Alda Stuurop – skrzypce, Linda Ashworth – altówka, Wouter Möller – wiolonczela, Wim Ten Have – altówka (nagranie: Kingsway Hall, Londyn, 10-14 listopada 1980; LP L’Oiseau-Lyre 1983, BOX „L’Oiseau-Lyre: Classical & Early Romantic” 50 CD, Decca 2015),
  • Alban Berg Quartett: Günter Pichler, Gerhard Schulz – skrzypce, Thomas Kakuska – altówka, Valentin Erben – wiolonczela, Markus Wolf – altówka (nagranie: Seon, Szwajcaria, grudzień 1986; EMI 1988/7 CD ”Mozart – Chamber Music. The Last String Quartets”, Warner Classics 2018),
  • Kuijken String Quartet: Sigiswald Kuijken - skrzypce (Giovanni Grancino, Mediolan ok. 1700); François Fernandez – skrzypce (Bart Visser, na podstawie Romboutsa, 1992), Marleen Thiers – altówka (Anonim, północne Włochy, koniec XVII wieku), Wieland Kuijken – wiolonczela (przypisywana Amatiemu, Cremona, ok. 1570), Ryo Terakado – altówka (Bart Visser, na podstawie Romboutsa, 1992) (nagranie: Holandia 1995, Denon 1998).

Plan słuchania wyglądał następująco:

I runda

(I część) Allegro (fragm.)

II runda

(II część) Menuetto – Allegretto (fragm.)

III runda 

(III część) Adagio ma non troppo (fragm.)

Finał
(IV część) Adagio – Allegro (fragm.)


***

Wolfgang Amadeusz Mozart ukończył sześć kwintetów smyczkowych, choć planował napisać ich znacznie więcej. We wszystkich utworach tego typu obok pary skrzypiec i wiolonczeli występują dwie altówki - instrument, który kompozytor cenił szczególnie.

Swój pierwszy Kwintet smyczkowy B-dur KV 174, jak wieść niesie, Mozart stworzył pod wpływem Kwintetu Michała Haydna.

Kwintet g-moll KV 516 został ukończony 16 maja 1787 roku w wirze pracy nad Don Giovannim.

***

Tytuł audycji: Płytowy Trybunał Dwójki 

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 9.03.2019

Godzina emisji: 17.00


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Wybrano najlepszą Fantazję "Carmen"

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2018 11:55
Przed "Płytowym Trybunałem Dwójki" stanęła tym razem Fantazja "Carmen" op. 25 (wersja orkiestrowa) Pabla Sarasatego. Posłuchaj całej audycji. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

V Symfonia Szostakowicza. Znamy najlepsze wykonanie

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2019 14:32
Przed "Płytowym Trybunałem Dwójki" stanęła tym razem V Symfonia d-moll op. 47 Dymitra Szostakowicza. Które spośród sześcu zaprezentowanych nagrań zwyciężyło? 
rozwiń zwiń