Craig Taborn i wysoka tolerancja ryzyka

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2025 01:00
Co łączy Iggy'ego Popa, saksofonistę Jamesa Cartera i XIX-wiecznych wirtuozów fortepianu? Spontaniczność i nieokiełznanie – odpowie Craig Taborn, jeden z najważniejszych pianistów jazzowych ostatnich trzech dekad, zdobywca prestiżowej Nagrody MacArthura z 2025 roku, wydający płyty w takich istotnych wytwórniach jak ECM, Tzadik czy Intakt.
Craig Taborn wystąpił podczas tegorocznego festiwalu Jesień Jazzowa im. Tomasza Stańki w Bielsku Białej
Craig Taborn wystąpił podczas tegorocznego festiwalu Jesień Jazzowa im. Tomasza Stańki w Bielsku BiałejFoto: Lucjusz Cykarski/Bielskie Centrum Kultury im. Marii Koterbskiej

>>> Posłuchaj audycji "Nocna strefa"

- Tym, co zawsze przyciągało słuchaczy na koncerty tych szalonych wirtuozów fortepianu w XIX wieku była najbardziej ekscytacja tym, co spontaniczne i dzikie. Właśnie to podrywało publiczność i wywoływało dreszcze, choć wszystko odbywało się w ramach dość sztywnej konwencji. Publiczność skacząca w tłum na punkowych koncertach należy do tej samej kategorii! Bo koniec końców w każdej estetyce chodzi o przepełnienie słuchacza poczuciem natychmiastowości, spontaniczności, bycia tu i teraz - stwierdził w Dwójce Craig Taborn.

Wraz z naszym gościem zastanawialiśmy się, kiedy – i czy w ogóle – pianista czuje, że popełnia błąd i ponosi artystyczną porażkę? Co jest największym wrogiem improwizatora? Jak rozwijać wysoki poziom tolerancji ryzyka? Wróciliśmy do dawnych czasów, kiedy Taborn grał w zespole ekspresyjnego showmana-erudyty Jamesa Cartera. Rozmawialiśmy również o tym, na czym polega magia koncertów solowych i różnych instrumentów.

Po wywiadzie przeprowadzonym na ostatnim festiwalu Jesień Jazzowa im. Tomasza Stańki w Bielsku Białej przedstawiliśmy, jak zwykle, najciekawsze nowości wydawnicze świata jazzu i muzyki improwizowanej. Były to między innymi:

  • "The Solastalgia Suite" pianistki Kris Davis nagrana na wrocławskim festiwalu Jazztopad z Lutosławski Quartet,
  • "Two Seasons" John Butchera i walijskiej skrzypaczki Angharad Davies,
  • "Kwana" – Sebastian Strinning i Jacek Chmiel (wyd. Antenna Non Grata).
  • "A Slender Thread" belgijskiej wokalistki Sophie Tassignon (NEMU Records)
  • "A Window, Basically" – Petera Evansa i niestrudzonego Mike'a Pride'a (Relative Pitch Records New York).

***

Tytuł audycji: Nocna strefa

Prowadzenie: Janusz Jabłoński i Tomasz Gregorczyk

Data emisji: 10.12.2025

Godz. emisji: 23.00

pg

Czytaj także

Ernst Reijseger: improwizacja nie jest Św. Graalem, a improwizator – świętą krową

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2025 09:58
Jeden z najwybitniejszych wiolonczelistów w historii muzyki improwizowanej. Od lat 70. współtworzył kolorową scenę holenderskich improwizatorów, ze słynną ICP Orchestra na czele. Albumami wydawanymi w latach 90. przez oficynę Winter&Winter - jak "Colla Parte" czy nagrany z wokalnym zespołem Voches De Sardinia "Colla Voche" - stworzył własną propozycję estetyczną na przecięciu, jazzu, muzyki klasycznej, improwizowanej i tradycyjnej, a od ponad 20 lat tworzy muzykę do filmów Wernera Herzoga. Gościem Dwójki był Ernst Reijseger.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zbigniew Chojnacki: akordeon to maszyna do dźwięków

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2025 13:59
Akordeonista, elektronik, wszechstronny improwizator i kompozytor. Jego muzyka oscyluje między ambientem, noise'em, jazzem, muzyką elektroniczną i szeroko pojętą kameralistyką. Zbigniew Chojnacki nie poszerza możliwości akordeonu, on wymyśla ten instrument od nowa.
rozwiń zwiń