Polskie Radio
Section05

Maciej Kubera

"Siostra Hioba" Marty Rebzdy w reżyserii Waldemara Modestowicza

To opowieść o Barbarze Sadowskiej, mamie Grzegorza Przemyka, śmiertelnie pobitego przez milicjantów warszawskiego maturzysty, działaczce podziemia antykomunistycznego. To opowieść o niezwykle silnej a jednocześnie kruchej kobiecie. Reżyseria: Waldemar Modestowicz. Reżyseria dźwięku: Maciej Kubera. Muzyka: Piotr Moss. Obsada: Anna Dereszowska, Adam Ferency, Wiktor Zborowski, Mariusz Bonaszewski, Wojciech Melzer, Piotr Grabowski, Leon Charewicz, Ewa Konstancja Bułhak, Maciej Maciejewski, Maciej Zuchowicz, Fabian Kocięcki, Krzysztof Dracz
Zobacz więcej na temat:  Marta Rebzda Barbara Sadowska Grzegorz Przemyk Cezary Łazarewicz Piotr Moss Beata Jankowska Waldemar Modestowicz Anna Dereszowska Adam Ferency Wiktor Zborowski Mariusz Bonaszewski Wojciech Melzer Piotr Grabowski Ewa Konstancja Bułhak Maciej Maciejewski Maciej Zuchowicz Fabian Kocięcki Krzysztof Dracz pr poleca Teatr Polskiego Radia

"Zdążyć przed Panem Bogiem": premierowe słuchowisko w Jedynce [TRANSMISJA]

Trzy dni po wyjściu z getta Marek Edelman, zastępca komendanta Żydowskiej Organizacji Bojowej, złożył raport o powstaniu: "Przez dwadzieścia dni można było zabić więcej Niemców i więcej ocalić swoich. Ale nie byliśmy należycie wyszkoleni i nie umieliśmy prowadzić walki". Zapraszamy od godz. 21.05 do Jedynki na spektakl "Zdążyć przed Panem Bogiem" Hanny Krall w radiowej adaptacji i reżyserii Waldemara Modestowicza.
Zobacz więcej na temat:  Hanna Krall Marek Edelman Teatr Żydowski Grzegorz Damięcki Jędrzej Hycnar Wojciech Melzer Waldemar Modestowicz Beata Jankowska

"Pani Chorążyna" Piotra Zaremby w reżyserii Jerzego Machowskiego

Hanna, córka ziemiańskiej rodziny Bieńkowskich, wyszła przed wojną za chłopskiego syna Janka Chorążego. Chciała uczyć chłopów kultury rolnej, a wiejskie kobiety także życiowej niezależności. Reżyseria: Jerzy Machowski. Muzyka: Ignacy Zalewski. Reżyseria dźwięku: Maciej Kubera. Obsada: Lidia Sadowa, Paulina Gałązka, Sławomir Orzechowski, Andrzej Mastalerz, Ewa Kania, Jędrzej Hycnar, Edyta Januszewska, Mateusz Weber, Filip Orliński
Zobacz więcej na temat:  Jerzy Machowski Ignacy Zalewski Lidia Sadowa Paulina Gałązka Sławomir Orzechowski Andrzej Mastalerz Ewa Kania Mateusz Weber Jędrzej Hycnar Edyta Januszewska Filip Orliński pr poleca Zobacz także

"Pani Chorążyna". Słuchowisko Piotra Zaremby w reżyserii Jerzego Machowskiego

Tytułowa postać jest autentyczna. Hanna, córka ziemiańskiej rodziny Bieńkowskich, wyszła przed wojną za chłopskiego syna Janka Chorążego. Chciała uczyć chłopów kultury rolnej, a wiejskie kobiety także życiowej niezależności. 
Zobacz więcej na temat:  Teatr Polskiego Radia słuchowisko Jerzy Machowski Piotr Zaremba Lidia Sadowa Paulina Gałązka Sławomir Orzechowski Andrzej Mastalerz Ewa Kania Jędrzej Hycnar Edyta Januszewska Mateusz Weber Filip Orliński TEATR

"To słowo" Marty Rebzdy w reżyserii Waldemara Modestowicza

Historia o wysiedleniach dzieci z Zamojszczyzny w czasie okupacji niemieckiej. Opowieść o niezwykle ważnej roli, jaką odegrali ratujący dzieci Róża i Jan Zamoyscy. Przesiedlenia w ramach wielkiej akcji (tzw. Grossaktion) były najbrutalniejszymi działaniami niemieckiej administracji na terenie Zamojszczyzny i miały "oczyścić teren" z Polaków pod niemiecką kolonizację. Ze 171 wsi, wysiedlono około 60 tys. osób, z których ponad 30 tys. trafiło do obozów przejściowych. Słuchowisko wyróżnione nagrodą BBC Audio Drama Awards 2024 w kategorii "Best European Drama". Reżyseria: Waldemar Modestowicz. Reżyseria dźwięku: Maciej Kubera. Muzyka: Piotr Moss. Obsada: Danuta Stenka, Anna Dereszowska, Leon Charewicz, Piotr Grabowski, Mateusz Rusin, Jakub Kordas, Paweł Brzeszcz, Wojciech Melzer, Sławomir Grzymkowski, Sławomir Orzechowski. 
Zobacz więcej na temat:  Teatr Polskiego Radia Marta Rebzda nagroda Zamojszczyzna historia Polski Waldemar Modestowicz Piotr Moss Beata Jankowska Danuta Stenka Anna Dereszowska Piotr Grabowski Mateusz Rusin Zobacz także pr poleca

Praca reżyserów dźwięku i jej tajniki. "Od technologii nie ma co uciekać, trzeba ją wykorzystywać"

- Sztuka fonograficzna adaptowała kolejne nowinki technologiczne, a technologia rozwijała się niezwykle szybko. Z jednej strony zawsze wpływała na sam proces nagrania, a z drugiej dawała możliwości wykorzystania tych nowych technologii do zapisu oryginalnego dźwięku. Nie ma co uciekać od technologii, ale trzeba ją wykorzystywać - mówił w Dwójce Mieczysław Kominek, prezes Związku Kompozytorów Polskich, autor książki "Zaczęło się od fonografu".
Zobacz więcej na temat:  Julita Emanuiłow Beata Jankowska-Burzyńska Jacek Kurkowski reżyseria dźwięku Katarzyna Hagmajer-Kwiatek Andrzej Sułek Michał Bereza Teatr Polskiego Radia Andrzej Brzoska Mieczysław Kominek nagrania