Polskie Radio
Section05
wyłączenie banerów

Zygmunt Noskowski

Kompozytor swoje dzieło, "Step" op. 66, poprzedził słownym wstępem: „Stepie wspaniały, pieśnią cię witam. Pośród twoich niezmierzonych przestrzeni słychać było i szum skrzydeł, i dźwięk kopyt konnicy, rozbrzmiewała fujarka pastusza i tęskna pieśń kozacza, której towarzyszyły teorbany i bębenki, rozlegały się okrzyki wojenne i zgrzyt ścierających się szabel. Walki i zapasy olbrzymie skończyły się; wojownicy w grobie legli. Ty jeden tylko, wielki stepie, pozostałeś wiecznie piękny i spokojny!...”. Wysłuchajmy nagrania słynnego poematu symfonicznego - Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia dyrygował Grzegorz Fitelberg. Audycję emitujemy z okazji 110. rocznicy śmierci Zygmunta Noskowskiego. Zapraszamy w imieniu Przemysława Psikuty. START: g. 22:00.
Zobacz więcej na temat: 

Głos hejnału w uchu Chopina

23 lipca 1829 r. Chopin, jadąc wraz z czterema kolegami szkolnymi do Wiednia, zatrzymał się tydzień w Krakowie. Tego samego dnia zwiedził dawny gmach Biblioteki Jagiellońskiej przy ul. Św. Anny i wpisał się do księgi gości. Gród podwawelski zachwycił młodego kompozytora. Podziwiał tu piękny rynek, wsłuchiwał się w melancholijny głos hejnału granego z wieży Kościoła Mariackiego z grobami królewskimi, ze srebrną trumną Św. Stanisława. „Kraków mię zajął tak – pisał do Tytusa Woyciechowskiego – że mało chwil na myślenie o domu i Tobie poświęcić mogłem”. (md)
Zobacz więcej na temat: 

Łakome kąski

22 lipca 1854 r. w „The Musical World” anonimowy autor zamieścił notatkę o dwóch walcach Chopina „wpisanych do albumu pewnej hrabiny P.” w 1844 roku i niewydanych za życia kompozytora. „Będą łakomym kąskiem dla wielbicieli stylu romantycznego i polskiego kompozytora. Są one pełne tego czułego cierpienia, którym odznacza się cała jego muzyka. Pierwszy walc utrzymany jest w f-moll, drugi zaś w h-moll. Oba są bardzo krótkie i, co nieczęste u Chopina, łatwe.[...] Jest to czysty Chopin – Chopin w swym najprostszym, najmniej afektywnym nastroju, choć równie skarżący i sentymentalny co zawsze, choć nie omdlewający”. W tytule notatki autor podał: „Deux Valses mélancoliques”. (md)
Zobacz więcej na temat: 

Początek końca?

21 lipca 1847 r. Chopin odpowiedział na list Solange: „Bardzo jestem zmartwiony wiadomością, że Pani czujesz się cierpiąca. Pośpieszam oddać Pani powóz mój do Jej dyspozycji. Napisałem w tej kwestii do matki Pani”. Solange przebywała w tym czasie w La Châtre i chciała czym prędzej powrócić do Paryża. Nie otrzymała jednak zgody matki na wypożyczenie powozu Chopina. Kreśląc te kilka zdań do Solange, kompozytor zdawał sobie sprawę, że sprzeciwiając się woli George Sand kolejny już raz poważnie jej się naraża. Miał też świadomość, że jego decyzja stała się początkiem końca ich stosunków i ośmioletniego pożycia ze sobą. (md)
Zobacz więcej na temat: 

Wessel i Spółka

20 lipca 1837 r. Chopin sprzedał w Londynie za sumę szesnastu funtów szterlingów wszystkie prawa autorskie wraz z tantiemami z utworów na Królestwo Wielkiej Brytanii, dokonując cesji na rzecz Christiana Rudolpha Wessla i Spółki Importerów i Wydawców Muzyki Zagranicznej. Sprzedaż obejmowała: „op. 25, Dwanaście Etiud lub Ćwiczeń, dedykowanych hr. Marii d'Agoult,  w dwóch zeszytach […],  które ukażą się 11 października 1837”. Kompozytor własnoręcznym podpisem potwierdził odbiór powyższej kwoty i zobowiązanie do należytego przeniesienia praw autorskich wraz z tantiemami z utworów, wedle wymagań i kosztów Wessla i Spółki. (md)
Zobacz więcej na temat: