Pojazdy autonomiczne. Kiedy wyjadą na polskie drogi?

Ostatnia aktualizacja: 11.08.2023 12:30
Jak przewidują specjaliści Instytutu Transportu Samochodowego, samochody autonomiczne mogą pojawić się na polskich drogach już niedługo. Sprawdzamy, co to oznacza dla kierowców.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay
  • W Polsce już niedługo na drogach mogą pojawić się samochody autonomiczne. 
  • Według ekspertów Instytutu Transportu Samochodowego stanie się to w roku 2030.
  • W założeniu auta będą zeroemisyjne, mają zapewnić nam bezpieczeństwo oraz zmniejszyć deficyt kierowców zawodowych.

Pojazdy autonomiczne miały już na świecie swoją premierę. Po ulicach San Francisco jeżdżą autonomiczne taksówki, co prawda w godzinach mniejszego natężenia ruchu, jednak bez kierowców.


Pojazdy autonomiczne - czy w Polsce były testy? 

- W Polsce mamy za sobą serię testów, które wypadły dość obiecująco - mówi Aleksandra Rodak z Pracowni Psychologii Transportu i Symulatorów Jazdy Instytutu Transportu Samochodowego. - Przeprowadzone były w Krakowie i Gdańsku, a były to tramwaj i bus. Te miasta są bardzo otwarte na wprowadzanie tego typu nowinek.

Kiedy w Polsce pojawią się pierwsze samochody autonomiczne?

Jak przewidują specjaliści, na polskie drogi takie pojazdy mogą trafić już w 2030. Zanim to jednak nastąpi, w wielu obszarach potrzebne będą zmiany. Między innymi w dziedzinie prawa. - W polskim prawie pod pojęciem "kierowca" kryje się osoba, która sprawuje kontrolę nad pojazdem. Nie mamy pojęcia "operatora", a odpowiedzialność za prowadzenie takiego pojazdu, za jego przemieszczanie się, cały czas spoczywa na kierowcy - tłumaczy gość Czwórki. - Pojazdy autonomiczne mają przemieszczać się samodzielnie, nadzorowane przez operatora, który siedząc w centrum zarządzania, ma dostęp zdalny do pojazdu i może sterować jego trasą. W sytuacjach awaryjnych może przejąć kontrolę. I tu, w przypadku zdarzeń drogowych, należałoby określić kwestię odpowiedzialności za kierowanie pojazdem.

Zobacz także:

Pojazdy autonomiczne - jakie zmiany nas czekają? 

Rozmówczyni Jeremiego Angowskiego zaznacza, że kolejnym wyzwaniem będzie dostosowanie infrastruktury drogowej. - Nie mamy rozwiniętej tzw. inteligentnej infrastruktury drogowej, czyli takiej, która by komunikowała się w jakikolwiek sposób z pojazdem - tłumaczy. - Która także przekazywałaby informację o zdarzeniu na naszej drodze z odpowiednim wyprzedzeniem. Więc to jeszcze jest przed nami i to jest duże wyzwanie.

Pierwsze europejskie kraje dokonały już niezbędnych zmian w swoich przepisach. - Za naszą zachodnią granicą, w Niemczech, wraz z nowelizacją ustawy o ruchu drogowym określono warunki dopuszczenia zautomatyzowanych samochodów do ruchu - zauważa Aleksandra Rodak. - Wprowadzono trzeci, z pięciu, poziom automatyzacji. To jest poziom, który dopuszcza poruszanie się pojazdów autonomicznych po wyznaczonych autostradach. Jednak w kabinie samochodu musi znajdować się kierowca, który w razie potrzeby przejmie kontrolę nad pojazdem.


Posłuchaj
11:33 CZWORKA/Reset - autonomiczny transport_7.08.2023.mp3 Aleksandra Rodak z PPTiSJITS o transporcie autonomicznym (Reset/Czwórka)

 

***

Tytuł audycji: "Reset"

Prowadzi: Jeremi Angowski

Gość: Aleksandra Rodak (Pracownia Psychologii Transportu i Symulatorów Jazdy Instytutu Transportu Samochodowego)

Data emisji: 07.08.2023

Godzina emisji: 17.15

aw