Czy powinniśmy zakazać reklam alkoholu?

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2025 12:45
Zakup alkoholu nie jest obecnie żadnym problemem. Tego typu napoje dostępne są w wielkich supermarketach, sklepach "pod domem", nawet tych w pobliżu szkół czy na stacjach benzynowych. Reklamy telewizyjne, radiowe, internetowe zachęcają nas do zakupu wyskokowych trunków - czy wprowadzenie zakazu reklamy alkoholu wpłynie na ograniczenie ich spożycia?
Czy trzeba zakazać reklamy alkoholu? Czy to coś da?
Czy trzeba zakazać reklamy alkoholu? Czy to coś da?Foto: Shutterstock/Trong Nguyen

Fundacja GrowSPACE przedstawiła wyniki raportu "Zero Procent Prawdy - inicjacja alkoholowa młodych Polaków w kontekście szkodliwości reklam alkoholu". Czytamy w nim, że 61,8 proc. Polek i Polaków popiera całkowity zakaz reklam alkoholu, w tym reklamy piwa. Jedynie 33,1 proc. badanych wyraziło odmienną opinię w tej kwestii. Pozostałe 4,9 proc. nie zajęło stanowiska w sprawie. 71,15 proc. Polek i Polaków oczekuje zdecydowanych działań ze strony polityków w kwestii wczesnej inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży. Czy wprowadzenie zakazu reklamy alkoholu może coś zmienić? Co w tym złego, że ktoś zachwala alkoholowy napój, i jakie mogą być tego skutki? 


Posłuchaj audycji "Bez tabu" o reklamach napojów alkoholowych 


- Respondenci w znacznej większości, poza osobami, które świadomie decydowały się na abstynencję, mówili o tym, że zaczynali spożywać alkohol jeszcze przed 16 rokiem życia - mówi Natalia Kalisz, socjolożka i badaczka społeczna.

Jak twierdzi psychoterapeuta uzależnień Bartosz Ślaski, jako społeczeństwo bardzo przyzwyczailiśmy się do reklam napojów alkoholowych. - Jeżeli chodzi o ustawę o wychowaniu w trzeźwości, zakazała ona reklam z wyjątkiem piwa. Jest to pewnego rodzaju paradoks - wyjaśnia.



- Z tą reklamą jest bardzo zasadniczy problem, ponieważ my nie dostrzegamy zagrożenia, jakie niesie ze sobą, ale też tych zagrożeń, jakie niosą za sobą wszystkie działania i zabiegi PR-owców i ekspertów od marketingu, którzy są zatrudnieni przede wszystkim przez koncerny piwowarskie. To, co mnie najbardziej przeraża, to gigantyczny sukces marketingowy branży. Ja uważam za największy sukces fakt, że obywatele, społeczeństwo, zmieniają się w naturalnych ambasadorów konkretnego rodzaj alkoholu, w tym wypadku piwa - wyjaśnia Alan Wysocki, dyrektor do spraw PR Fundacji GrowSPACE.


Zobacz też:


- Bardzo często, i to nas martwi jako psychologów, profilaktyków i psychoterapeutów uzależnień, słyszymy głos rodziców, którzy mówią o tym, że to jest całkiem dla nich w porządku, że inicjacja alkoholowa młodego człowieka odbywa się pod okiem dorosłego w domu. Jest takie założenie, że jeżeli spróbują alkoholu w towarzystwie dorosłych, to już nie będą potrzebowali eksperymentować z nim wśród młodych ludzi. My z uporem maniaka powtarzamy, że niestety to tak nie działa. Młody człowiek, jak jest w okresie eksperymentowania, to owszem, poeksperymentuje z dorosłym w domu, ale zrobi to także z młodymi ludźmi - tłumaczy Karolina Flacht, psycholożka i psychoterapeutka uzależnień

***

Tytuł audycji: Bez tabu

Prowadzi: Jakub Jamrozek

Goście: Alan Wysocki (dyrektor do spraw PR Fundacji GrowSPACE, który sam spróbował alkoholu, mając 14 lat), Natalia Kalisz (socjolożka, badaczka społeczna, przedstawicielka Fundacji GrowSPACE), Jan Pieniążek (ekspert ds. prawnych Fundacji GrowSPACE), Karolina Flacht i Bartosz Ślaski (psychologowie i psychoterapeuci uzależnień, znani jako Para Psychologów), Monika Adamczyk (autorka profilu @alkodramaty)

Data emisji: 19.05.2025

Godzina emisji: 20.13

pj/kajz/k

Czytaj także

Polska kultura picia. Jak alkohol buduje uzależnienie, które może dotknąć każdego

Ostatnia aktualizacja: 07.03.2025 09:11
Małpka po pracy, piwo dla relaksu, wino do kolacji - alkohol jest dostępny na wyciągnięcie ręki, a Polacy spożywają go coraz więcej. W którym momencie picie przestaje być zabawą, a staje się uzależnieniem i chorobą alkoholową?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak uzależnienie wpływa na bliskich i jak język może obnażyć nałóg?

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2025 17:24
Uzależnienie nie jest tylko problemem samego uzależnionego. Niszczące życie konsekwencje spotykają również bliskich osób z nałogiem. W Czwórce rozmawialiśmy o zjawisku współuzależnienia oraz o tym, jak język staje się narzędziem manipulacji w życiu uzależnionego.
rozwiń zwiń