Wspinaczka - sport na czas pandemii

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2020 23:00
- Wspinaczka jest sportem dla każdego - zachęca instruktor Hubert Przytuła. Można ją uprawiać na zewnątrz, co w dzisiejszych czasach jest dodatkowym atutem. Zapraszamy w skałki. 
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/Pressmaster

- Teraz chyba najlepszy czas, żeby się pobawić w skałki, bo w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej jest zdecydowanie mniej osób. Jura to dobre miejsce do treningów nawet dla początkujących wspinaczy - mówi gość audycji.

Żeby nabrać wprawy przed wyjazdem w teren można się powspinać na ściankach. Tam poziom trudności określają kolory oraz ilość chwytaków i dziurek - im ich więcej tym trasa jest łatwiejsza - najprostsza ma kolor czerwony.


Posłuchaj
10:11 _PR4_AAC_skalki_all_ 2020_10_16.mp3 W audycji rozmawiamy o wspinaczce i jak się do niej przygotować (4Bieg/Czwórka)

 

- Za moich czasów zaczynało się od razu od kursów skałkowych, więc osoby, które chciały się wspinać, jechały w teren - opowiada Hubert Przytuła. - Uczono się asekuracji tzw. na wędkach i dolnej. 

shutterstock zumba 1200.jpg
"Wyzumbuj" stres. Nauka tańca na czas pandemii

Popularność tego sportu rozpoczęła się na początku XX wieku i początkowo wspinanie w skałach było treningiem przed prawdziwymi górskimi wyzwaniami. Do najpopularniejszych wtedy miejsc należały Dolina Kobylańska i Dolina Bolechowicka niedaleko Krakowa - tam nabierano umiejętności.

Czytaj także

- Wybierając się na skałki lub na ściankę wspinaczkową zalecam założyć dłuższe spodnie, tak żeby nie obetrzeć kolan - radzi trener. - Do tego buty sportowe o jak najtwardszej podeszwie, bo wtedy mamy najlepsze czucie na stopniach. Dobrze się spisują buty do gry w piłkę nożną. Na miejscu można wypożyczyć uprząż wspinaczkową.


siłownia ćwiczenia jedzenie dieta 1200 shutterstock.jpg
Dietetyk: nie da się schudnąć wyłącznie na jednej diecie

Dobrze też się wspierać innymi treningami. - Ja trenuję wspinaczkę na czas, czyli tutaj liczy się szybkość, więc bazuję na treningu siły i mocy, czyli treningu przygotowania motorycznego - tłumaczy gość Czwórki. - Robię przysiady, martwe ciągi, wyciskanie horyzontalne i wertykalne, pompki - wszystkie podstawowe ćwiczenia, które robi każdy zawodnik. Jeśli chodzi o trening specjalistyczny, to są to między innymi przysiady bułgarskie na jednej nodze, podciąganie dynamiczne, trening kilometryczny i trening palców - wylicza Hubert Przytuła.

***

Tytuł audycji: 4 bieg

Prowadzi: Piotr Galus

Gość: Hubert Przytuła (instruktor wspinaczki sportowej, instruktor fitness, trener)

Data emisji: 16.10.2020

Godzina emisji: 16.16

aw

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Dokąd na rowerze? Do Nowej Huty i na zajęcia jogi

Ostatnia aktualizacja: 15.08.2020 09:44
Pomysł na aktywne zwiedzanie Nowej Huty narodził się cztery lata temu. - Do oglądania architektury Nowej Huty dołączyliśmy wysiłek fizyczny, czyli przygotowaliśmy specjalne trasy rowerowe i spływy kajakowe - opowiada Marcin Pawlik z Nowa Huta Travel. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Atleci w Chałupach. Czwórka była na miejscu

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2020 11:00
W sobotę na plaży w Chałupach w strefie LoginLab, po raz drugi na Półwyspie Helskim (a po raz 15. w Polsce) rozgrywane były zawody atletów.
rozwiń zwiń