X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Długi sen to podstawa dobrego samopoczucia

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2014 19:00
Niektórzy potrzebują ośmiu godzin nieprzerwanego snu, by po wstaniu z łóżka czuć się dobrze, innym wystarczą cztery. - Młodzi ludzie niestety sypiają zbyt krótko, starsi starają się spać za długo - diagnozuje Michał Skalski, ekspert z dziedzinie zaburzeń snu i leczenia bezsenności.
Audio
  • Jak długo powinniśmy spać, by się wyspać? Jak walczyć z bezsennością? Materiał Beaty Kwiatkowskiej (Czwórka/Mamy to)
Spokojny sen
Spokojny senFoto: Glow Images/East News

- Chodzę spać wcześnie, a wieczorami wykonuję kilka ćwiczeń, by się porządni zmęczyć. Często też przed snem zdarza mi się czytać książki - opowiada jedna z słuchaczek Czwórki. Inni na "dobry sen" zalecają m.in. liczenie baranów, a także wypicie kubka gorącej melisy.

Okazuje się jednak, że większość takich "sprawdzonych metod" działa wyłącznie wówczas, gdy zadziała także nasza autosugestia i sami siebie przekonamy, że natychmiast powinniśmy zasnąć. Od czego więc zaczynać spokojny sen? Jak twierdzi hipnoterapeuta Michał Cieślakowski, w pracy ze snem, warto przede wszystkim poznać swój organizm, by móc ocenić, ilu tak naprawdę godzin snu potrzebujemy. - Nie należy wierzyć powszechnym opiniom. Każdy organizm funkcjonuje przecież inaczej - przekonuje ekspert.

Michał Skalski z Poradni Zaburzeń Snu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego podkreśla jednak, że pewne standardy długości snu powinny być zachowane. - Młodzi ludzie śpią najczęściej o dwie, trzy godziny krócej niż powinni. Konsekwencje zdrowotne takiego postępowania będą odczuwali już za kilka lub kilkanaście lat - mówi Skalski. - Starsi ludzie zaś starają się spać za długo.

Czytaj także: Fazy księżyca mają wpływ na jakość naszego snu <<<

Ci, którzy nie mają czasu, by porządnie wyspać się w nocy, mogą spać trybem polifazowym, czyli uzupełniać niedobory snu, zapadając w drzemki w trakcie dnia. Tak funkcjonowali m.in. Leonardo Da Vinci i Salvadore Dali. A co mają zrobić ludzie, którzy po prostu nie mogą zasnąć? Sposób na bezsenność zdradza Michał Cieślakowski. - Wystarczy wyobrażać sobie po kolei wszystkie czynności, które wykonaliśmy w minionym dniu - opowiada. - Każdą z nich wizualizujemy sobie potem jako "chmurę" opuszczającą naszą głowę i znikającą gdzieś w przestrzeni.

Czytaj także: Gadżet, dzięki któremu się wyśpisz <<<

Ważna jest także, zwłaszcza dla młodych ludzi, wysoka jakość snu. Dzięki niej skuteczniej przyswajamy wiedzę, wydajniej pracujemy, jesteśmy bardziej odporni na stres. By dowiedzieć się więcej o tym, jak spać, by się wyspać, a także jak budzić się, by nie obciążać swojego organizmu, posłuchaj nagrania materiału Beaty Kwiatkowskiej z audycji "Mamy to".

(kd,tj)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Na starość lepiej pamiętamy odległe wydarzenia - dlaczego?

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2014 16:00
Okazuje się, że odległe wspomnienia utrwalają się w naszych głowach lepiej. Na starość lepiej pamiętamy więc wydarzenia z okresu młodości i te z ostatniego roku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Medycyna konwencjonalna kontra medycyna alternatywna

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2014 22:00
Lekarze zajmujący się medycyną w tradycyjnym rozumieniu tego pojęcia, traktują najczęściej osoby, stosujące mniej konwencjonalne metody leczenia, jak znachorów i wyłudzaczy. Tymczasem okazuje się, że prawidłowo stosowane leczenie alternatywne bywa znakomitym środkiem wspierającym podstawową terapię.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Od nadmiaru bodźców, przez izolację, do schizofrenii. Jak nie zwariować?

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2014 17:48
W środkach komunikacji miejskiej i na ulicach można codziennie spotkać tysiące osób ze słuchawkami na głowie, pogrążonych we własnych myślach. Czy to forma odcięcia od szarej rzeczywistości, potrzeba izolacji, prawdziwa pasja do muzyki, czy coś jeszcze innego?
rozwiń zwiń