"Trening wygrywania". Jak ćwiczyć z głową i zostać zwycięzcą?

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2020 15:08
- Wygrywanie to jest długotrwały proces, a nie jednorazowe zwycięstwo. W sporcie nie chodzi tylko o to, by zdobyć medal, ale także, by powtórzyć ten sukces. To mogą zrobić tylko najlepsi - mówiła Katarzyna Selwant, psycholog sportu, trenerka olimpijczyków. 
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/Rido

terzoni przedwojewski 1200.jpg
Mistrz świata w biegach górskich: po prostu robię to, co kocham

To, jak trenujemy mięśnie na siłowni przenieść można do swojej głowy: nauczyć się wyciągać wnioski z porażek, ale i sukcesów i z czasem wytrenować w sobie wewnętrznego zwycięzcę. - Sukces jest w zasięgu ludzi, którzy do niego dążą i dużo trenują - mówi Katarzyna Selwant. - Według międzynarodowych badań nie istnieje "profil mistrza". Charakterologicznie nie możemy więc wyznaczyć zespołu cech, dzięki którym ich posiadacz automatycznie stanie się zwycięzcą - tłumaczyła. Jak podkreślała to dobra wiadomość. - Bo oznacza to, że sukces jest w zasięgu ludzi, którzy są właściwie zmotywowani i odpowiednio mocno zdeterminowani - mówiła Katarzyna Selwant. 

Posłuchaj
15:16 2020_11_27-09-16-14_PR4.mp3 Katarzyna Selwant opowiada o drodze do zwycięstwa i o tym, jak ją wybrać (Rozbiegani/Czwórka) 

bieganie jesień para trening sport 1200.jpg
Jak powrócić do aktywności fizycznej po koronawirusie?

Jak podkreślała ekspert w Czwórce, pojęcie "sukcesu" warto rozdzielić. - Na sukcesy osobiste, zawodowe, sportowe, czy biznesowe. Wszystko zależy od tego, która z tych dziedzin życia jest dla nas ważna - tłumaczyła.  Sukcesem jest m.in. to, że bez względu na zmiany, które w życiu nadchodzą, lubimy to, co robimy, a nasza praca jest pasją. Bo długofalowo okazuje się, że jeśli w naszym działaniu będziemy widzieć sens i przyjemność, z czasem ocenimy je w kategorii sukcesu.

Czytaj także:

W sporcie jednak liczy się medal, czyli po prostu bycie najlepszym. - Ale także "życiówki", rekordy, pokonanie siebie samego. To daje motywację, by wyznaczać sobie kolejne cele i dalej zmierzać ku zwycięstwu - tłumaczyła gość Czwórki. Dlatego Katarzyna Selwant na potrzeby książki "Trening wygrywania" stworzyła wraz z Pauliną Mechło metodę treningową, która ma pomóc nam wygrywać. Trening zaplanowano na cały miesiąc. - To zestaw konkretnych ćwiczeń rozwojowych, na koncentrację, pamięć, budowanie własnej skuteczności i pewności siebie - mówiła Katarzyna Selwant. - Jedną z metod jest notowanie swoich celów. Jeśli po prostu coś powiemy, to gdzieś "uleci". Jeśli to zapiszemy, kartka będzie nas motywować do działania każdego dnia. 

***

Tytuł audycji: Rozbiegani

Prowadzi: Karina Terzoni

Gość: Katarzyna Selwant (psycholog olimpijski, wykładowca akademicki, szkoleniowiec, mówca motywacyjny, komentator wydarzeń sportowych, współautorka książki "Trening wygrywania. Jak trenować w życiu, biznesie i w sporcie". Jedyna kobieta powołana przez PKOl jako nominowany psycholog na igrzyska olimpijskie w Londynie. Trzykrotna mistrzyni Polski w curlingu) 

Data emisji: 27.11.2020

Godzina emisji: 09.07

kd

Czytaj także

Bieganie na weganie i z szacunkiem dla siebie samego

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2019 17:10
- Na trening wychodzę z "lekkim żołądkiem". Zazwyczaj wystarczy mi owsianka na napoju roślinnym. Jeśli mam okres "ładowania węgli", jem więcej ryżu, roślin strączkowych i oleistych, ale nie wchodzę w pizzę i makarony - mówi Gniewomir Skrzysiński, autor książki "Bieganie na weganie. Jak przebiec 100 mil jedząc trawę i kamienie". 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Weź głęboki oddech. Dla głowy i dla zwycięstwa

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2020 13:10
O tym, jak ważne jest zdrowie psychiczne i równowaga w sporcie więdzą wszyscy ci, którzy trenują - zawodowo i amatorsko.
rozwiń zwiń