Dieta dla odporności. Sięgaj po super foods

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2020 11:55
Informacja, że dieta wpływa na odporność naszego organizmu, to już truizm. Co jednak musi się znaleźć w naszym jadłospisie byśmy byli bardziej odporni, wypoczęci, silniejsi?
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/marilyn barbone

16 października, w Światowy Dzień Żywności Karina Terzoni pytania o dietę i odporność postanowiła zadać dietetyczce klinicznej Monice Nowickiej, ekspertce w zakresie żywienia Be Diet Catering. 


Posłuchaj
14:49 czwórka rozbiegani 16.10.2020.mp3 O diecie dla odporności opowiada Monika Nowicka (Rozbiegani/Czwórka)

 

Żelazna podstawa

Naukowcy rozróżniają 10 grup produktów wspierających odporność. - Jednym z ich składników jest żelazo, to pierwszy składnik, który przychodzi mi na myśl, gdy myślę o odporności. Żelazo znajdziemy w produktach zwierzęcych, czerwonym mięsie, rybach, a także w produktach roślinnych, orzechach, nasionach, pestkach. Należy jednak pamiętać, że w produktach roślinnych występuje żelazo niehemowe, które gorzej się wchłania - wyjaśnia ekspertka. - Warto łączyć produkty zawierające żelazo z witaminą C, wtedy wchłanianie jest dużo lepsze. Żelazo ma szczególne znaczenie dla osób, które są aktywne fizycznie. Zmniejsza ryzyko występowania infekcji, a jeżeli taka infekcja wystąpi, to żelazo skraca czas jej trwania - dodaje.

Buraczany superfood

Ultramaratończycy często zmagają się z problemem anemii, jednak nie dotyka ona wyłącznie sportowców. Niezbędne jest wtedy wzbogacenie diety w żelazo, ale także warto sięgnąć po buraki. 

Burak to nasz polski superfood, zawiera bardzo dużo dobroczynnie działających składników Monika Nowicka

- Burak ma działanie antybakteryjne, przeciwgrzybicze. Szczególnie też pomaga w walce z wirusami. Zawiera żelazo, ale to niehemowe, a zawiera inne składniki, które działają na nasz układ krwiotwórczy: mangan, miedź - wymienia gość Czwórki. - Buraka możemy jeść pod wieloma postaciami - sałatek, kiszonek, soków, koktajli etc. 

Kiszonka - baza odporności

Kiszonki zawierają bardzo dużo dobrych składników odżywczych. Dziś obok kapusty i ogórków kisimy mnóstwo innych warzyw: rzodkiewki, czosnek, marchewki, kalafiora. - Takie produkty obok składników naturalnie zawartych w ukiszonym warzywie zawierają jeszcze kwas mlekowy, który wspomaga działanie naszego układu odpornościowego - wyjaśnia dietetyk. 

 

Zobacz także:


etapowa triada karina terzoni 1200.jpg
ABC górskiego biegania: sprawdzone buty, woda i sen między etapami

Woda, przyprawy i probiotyki 

Monika Nowicka przekonuje też, że tuż po przebudzeniu warto wypić szklankę wody z cytryną. Taki napój można przyprawić miodem. - Taka woda dostarczy nam witaminy C. Może nas rozgrzać - zwraca uwagę. - Sok z cytryny mieszamy z ciepłą wodą, nie gorącą - dodaje. 

Niektórzy twierdzą, że nie ma odporności bez przypraw takich jak imbir, cynamon, kardamon, chili. Dietetyczka poleca dodanie ich do dań, ale też koktajli. 

Ważnych dla naszego organizmu probiotyków powinniśmy zaś szukać w fermentowanej żywności: jogurtach, kefirach. One będą dobroczynnie działać na nasze jelita.

Warto pamiętać, że 70% ciał odpornościowych znajduje się właśnie w jelitach Monika Nowicka

Monika Nowicka zwraca też uwagę na niezbędne w diecie kwasy omega 3. Przekonuje też, że super foods na każdego z nas będą działały tak samo dobroczynnie, jednak powinniśmy też patrzeć na tabele zapotrzebowań naszego organizmu na poszczególne substancje odżywcze.

***

Tytuł audycji: Rozbiegani

Prowadzi: Karina Terzoni

Data emisji: 16.10.2020

Godzina emisji: 9.16

pj

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Bieganie dla ekologii. "Potrzebujemy nowej jakości w życiu i sporcie"

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2019 16:16
Zaprosimy na jubileuszowy Bieg Wegański. Jak mówią organizatorzy, ideą imprezy jest promocja zdrowego trybu życia w zgodzie z ciałem i w harmonii z naturą. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Kuchnia Trenerów" podpowiada, co jeść, żeby lepiej ćwiczyć i szybciej spalać kalorie

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2020 13:50
"Kuchnia Trenerów" to żywieniowy e-book Kasi Bigos i Andrzeja Bogdała, w którym znajdziemy specjalistyczne porady, jak zdrowo odżywiać się i jak zrobić pierwszy krok ku odchudzaniu.
rozwiń zwiń