Kolory, zapach, dźwięk. Jak manipulują nami koncerny sklepowe?

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2015 16:15
Najdroższe towary na wysokości wzroku, podstawowe produkty na końcu sklepu - to chwyty, które "testują" na nas sklepy. - W ten sposób kupują sobie klienta - mówi Ola Patrykus-Wieńcza.
Audio
  • Jak działa marketing sensoryczny i jak unikać "manipulacji" koncernów handlowych? (Się mówi/Czwórka)
Na działania marketingowe sklepów narażeni jesteśmy od najmłodszych lat. Przyzwyczajamy się do nich i przestajemy reagować
Na działania "marketingowe" sklepów narażeni jesteśmy od najmłodszych lat. Przyzwyczajamy się do nich i przestajemy reagowaćFoto: Glow Images/East News

Sprzedawcy stosują także tricki, których nie dostrzegamy, i którym poddajemy się nieświadomie. To marketing sensoryczny, czyli wywieranie wpływu na klienta przy użyciu jego zmysłów. - W sklepach wykorzystywane są najczęściej trzy z pięciu z nich: słuchu, wzroku i węchu - tłumaczyła Aleksandra Potrykus-Wincza i opowiadała m.in., na czym dokładnie polega działanie podkładów dźwiękowych, mających zachęcić nas do kupowania. - Przywołują określone emocje. Chodzi o to, by wywołać te właściwe - mówi ekspertka.

Jak przyznał jednak psycholog dr Konrad Maj Polacy są coraz bardziej odporni na taką "manipulację". - Uczymy się być nieufni wobec tego, co próbuje nam się "wcisnąć" - mówił ekspert. W programie goście Piotra Firana tłumaczyli także, jak możemy próbować się bronić przed wpływem sklepowych "manipulacji" i dlaczego przekazów podprogowych, które zostały zakazane przez prawo - tak naprawdę uniknąć się nie da.

***

Tytuł audycji: Się mówi

Prowadzi: Piotr Firan

Goście: Aleksandra Potrykus-Wincza (specjalistka od marketingu sensorycznego), dr Konrad Maj, (psycholog społeczny z SWPS)

Data emisji: 29.10.2015

Godzina emisji: 14.00

kd/kul

Czytaj także

Podróbki - to kradzież czy spryt?

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2015 17:20
Ostatnio głośno było o polskiej projektantce, która kopiowała kreacje zagranicznych domów mody. - To potwierdza tezę, że w podróbkach chodzi nie tylko polska ulica, ale i celebryci - mówi stylista Cezary Głuśniewski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Iza Lach i jej "Wieczna mgła". Premiera w Czwórce!

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2015 20:04
rozwiń zwiń
Czytaj także

Monitoring. Nasze życie pod nadzorem

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2015 18:20
- Kamery nie zapobiegają przestępstwom i paradoksalnie wcale nie poprawiają samopoczucia osób, które na monitorowanym terenie przebywają - przekonuje dr Paweł Waszkiewicz z Uniwersytetu Warszawskiego.
rozwiń zwiń