"Muszkieter tenisa". Jak Lacoste wjechał z krokodylem na korty

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2021 17:11
To on wymyślił słynną białą bawełnianą koszulkę z krótkim rękawkiem i oczywiście słynnym kołnierzykiem. Jego firma zapoczątkowała nową erę w modzie sportowej. Kim był Jean Lacoste?
Jean Ren Lacoste wraz ze sportowcami i działaczami, rok 1927
Jean René Lacoste wraz ze sportowcami i działaczami, rok 1927Foto: PAP/EMPICS

shutterstock buty obuwie moda 1200.jpg
Ekologiczna moda - jak to się robi?

Jean René Lacoste, zwany Le Crocodile, czyli francuski tenisista, był wielokrotnym zwycięzcą turniejów wielkoszlemowych, zdobywcą Pucharu Davisa, brązowym medalistą igrzysk olimpijskich w Paryżu w grze podwójnej, a także jednym z "czterech muszkieterów tenisa".

Posłuchaj
11:20 czwórka moda 2021_10_14-11-35-27.mp3 Historia Jeana Lacoste'a. Jak rozwijał swoje modowe i sportowe pasje? (Stacja Kultura/Czwórka) 

W modzie Jeana Lacoste'a nie bez znaczenia były jasne barwy. - Kolor biały był ważny, bo tylko na takich koszulkach nie było widać plam potu - mówiła dziennikarka Czwórki Adrianna Janiszewska. - Pierwotnie panowie grali w garniturach, ubierali się w koszule i krawaty. Panie natomiast grały w kapeluszach, żakietach. Nie miały też sportowych butów, co prawdopodobnie wywoływało dyskomfort - opowiadała. To potrzeba wygody prawdopodobnie zadecydowała o tym, że Jean Lacoste postanowił zrewolucjonizować tenisową modę. - Lacoste porzucił ten ubiór na rzecz zaprojektowanej przez siebie koszulki i zaprezentował się w niej podczas turnieju US Open w Nowym Jorku - opowiadała Adrianna Janiszewska. - Jego koszulka uszyta była z bawełny, miała miękki kołnierzyk i dekolt zapinany na guziki. 


projektantka moda 1200x660.jpg
"Bycie projektantem to budowanie odpowiedzialnego cyrkularnego biznesu"

Czytaj także:

Posłuchaj także:

- Na fali popularyzacji sportu Lacoste otworzył butik i ubierał m.in. tenisistki - opowiadała dr Aleksandra Jatczak-Repeć z Wydziału Historii Mody warszawskiej ASP. Jak podkreślała, moda sportowa to już wówczas był "wielki wyścig". Dla producentów "czerwonym dywanem" były i są różnego typu rozgrywki i zawody. Firmy reklamują swoje stroje, np. buty, ubierając w nie zawodników, a potem fani danej dyscypliny kupują ten sam model obuwia z nadzieją, że osiągną takie same wyniki jak ich sportowi idole. - To trochę tak działa. Jednak przemysł modowy bardzo prężnie się dziś rozwija, i nie tylko sportowcy mają swoje marki odzieżowe - mówiła ekspert. - Właściwie każdy celebryta może projektować odzież, może mieć swoją markę - tłumaczyła. Dziś sportowcy częściej jednak dają swoje nazwiska, zostają "twarzami" marek odzieżowych. 

Czytaj także:

Firmę Lacoste symbolizuje krokodyl. - W 1927 roku amerykańska prasa nazwała go "krokodylem", bo nosił teczkę ze skóry aligatora. Pseudonim podobno bardzo spodobał się tenisiście, bo krokodyl to symbol zawziętości i nieustępliwości, z czym ten się identyfikował. Poprosił więc przyjaciela, by narysował krokodyla, a potem kazał wyhaftować go na wszystkich swoich koszulkach - opowiadała Adrianna Janiszewska. - Już w 1939 roku wyprodukowano 300 tys. koszulek, wszystkie białe. Dopiero potem firma wprowadziła na rynek inne kolory i wówczas zainteresowali się nimi także sportowcy innych dyscyplin.  

***

Tytuł audycji: Stacja Kultura

Prowadzi: Kasia Dydo

Materiał przygotowała: Adrianna Janiszewska

Data emisji: 14.10.2021

Godzina emisji: 10.35

kd

Czytaj także

Kolorowy wulkan. O wizerunku scenicznym Wrony

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2021 17:30
- Potrzebę wyrażania wewnętrznego ja miałam od zawsze i na każdym polu. W muzyce, w sztuce, w modzie. Ale nigdy nie robiłam tego według planu, tylko z potrzeby chwili - opowiada Weronika "Wrona" Jasiówka, laureatka 5. odsłony naszego konkursu "Wydaj płytę z Będzie Głośno". 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Galerie na świecie i w sieci. Od pop-artu do historii ubioru

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2021 18:30
Tym razem wraz z Adą Janiszewską zapraszamy do Pittsburgha, Londynu, Nowego Jorku i Los Angeles.
rozwiń zwiń