Dobry teatr? "Musi być otwarty na kontakt z widzem"

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2017 16:00
- W teatrze współczesnym najbardziej przeszkadza mi sam teatr, który jest sztampą, rutyną, konwencją. I nudą - opowiada Piotr Gruszczyński, krytyk, dramaturg i organizator cyklu wykładów "Jak teatr przestaje być teatrem, żeby teatrem pozostać". 
Audio
  • O współczesnym teatrze i nowych sposobach dotarcia do widza opowiada dr Piotr Gruszczyński (W to mi graj/Czwórka)
(zdj. ilustracyjne)
(zdj. ilustracyjne)Foto: Shutterstock.com/PUSCAU DANIEL

Piotr Gruszczyński Nieciekawe, zrobione bez pomysłu inscenizacje lektur szkolnych skutecznie zniechęcają do teatru ludzi młodych. Taki uraz może trwać przez całe życie

Spotkaniom organizowanym w Nowym Teatrze w Warszawie towarzyszyć będzie wspólne oglądanie rejestracji spektakli. - Skupię się na zagranicznych realizacjach, które w większości nie były pokazywane w Polsce. Mam nadzieję, że dadzą one uczestnikom ogląd tego, jak działają dziś reżyserzy i co to jest "teatr postdramatyczny" - wyjaśnia Gruszczyński.

Gość Czwórki dzieli się także refleksjami dotyczącymi teatru w Europie. - Nikt chyba tego nie podejrzewa, ale jednym z najprężniej rozwijających się dziś ośrodków jest Tallin. Tamtejszy teatr jest nowoczesny, performatywny, ze świetnymi tancerzami. Jeśli ktoś interesuje się teatrem i wybiera się do Estonii, powinien to wykorzystać - zachęca krytyk i dramaturg.

Piotr Gruszczyński To, że ktoś używa wielu bodźców i opowiada historię nie po kolei, nie jest gwarancją, że zrobił dobry i ciekawy spektakl

Piotr Gruszczyński opowiada też o tym, co w nowym sezonie wydarzy się w Nowym Teatrze. Jakie nowe tytuły pojawią się na afiszu? Jacy zagraniczni reżyserzy przyjadą do Warszawy? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.

***

Tytuł audycji: W to mi graj

Prowadzi: Michał Piwowarek

Gość: dr Piotr Gruszczyński (krytyk teatralny, dramaturg)

Data emisji: 2.09.2017

Godzina emisji: 12.22

kul/mc

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"G.E.N" - eksperyment teatralny "po bandzie"

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2017 15:50
To przedstawienie w warszawskim TR pokazuje alternatywną wspólnotę, której członkowie kontestują rzeczywistość. Co "G.E.N" ma wspólnego z "Idiotami" Larsa von Triera i jak przebiegała praca nad spektaklem?
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Zew Cthulhu". Mitologia i strach na deskach teatru

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2017 16:37
- Amerykański pisarz Howard Phillips Lovecraft uważał, że w słowie "cthulhu" aparat ludzkiej mowy nie jest w stanie wymówić tych zgłosek razem. Tylko wielcy przedwieczni mogą właściwie te nazwę wypowiedzieć - mówi aktorka Dominika Biernat, która z Michałem Piwowarkiem rozmawia o spektaklu "Zew Cthulhu" w reżyserii Michała Borczucha. 
rozwiń zwiń