X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

DNA - nasza broń w walce z bakteriami

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2019 17:04
- DNA kojarzy się nam z cząsteczkami wewnątrz komórek. Tam spełnia rolę kodu - informacji o tym, jak mają wyglądać białka, które budują nasze komórki - mówi Mariusz Gogól. Okazuje się, że na zewnątrz komórek także są skuteczne.
  • Jak ludzkie DNA walczy z mikroorganizmami? (Stacja Nauka/Czwórka)
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Kjpargeter/Shutterstock.com

dziecko zima pixabay 1200x660.jpg
Twój mózg pracuje zimą lepiej

Jak podkreślał, to "broń obosieczna". - DNA na zewnątrz komórki staje się bronią, której używamy zarówno my w walce z mikroorganizmami, jak i mikroorganizmy w walce z nami - tłumaczył Mariusz Gogól z Instytutu Zootechniki Państwowego Instytutu Badawczego DNA . - Z "ludzkiej strony" używane do tego celu są neutrofile - białe komórki krwi, które stoją w pierwszej linii obrony przeciwko infekcjom. Neutrofile w kontakcie z mikroorganizmami zaczynają się zmieniać i "produkują” sieci zbudowane właśnie z DNA - mówił ekspert.

Jak to działa i który z organizmów - człowiek, czy bakteria, wygrywa tę walkę? Kiedy ludzkie DNA nie ma dość siły, by opanować infekcję? O tym w nagraniu materiału reporterskiego.

Tytuł audycji: Stacja Nauka

Prowadzi: Patryk Kuniszewicz

Data emisji: 5.02.2018

kd/ac

"Pogoda dla puchaczy. Jesień". Perypetie małych sów

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2018 15:32
Najnowsza "Pogoda dla puchaczy" to jedna z cyklu książek edukacyjnych, których autorami są Marcin Kozioł i Bartek Jędrzejak, o życiu małych sympatycznych sówek. Tym razem odsłona nosi podtytuł "Jesień".

E-learning. Studia bez ruszania się z domu

Ostatnia aktualizacja: 11.10.2018 15:04
Niedawno na polskim rynku edukacyjnym pojawiła się możliwość studiowania w trybie zdalnym jako alternatywna na dziennego i zaocznego toku studiów. Czy rzeczywiście możemy zdobyć dyplom on-line? Sprawdza Ada Janiszewska.

Fundacja The Bridge. Baśniowo o globalnych problemach

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2018 16:03
Projekt "Globalne Czytanie o Globalnych Wyzwaniach", został stworzony przez fundację The Bridge z Genewy. Głównymi aktorami przedsięwzięcia jest polska młodzież, która ma na celu zaszczepienie w młodych ludziach m.in. proekologcznych postaw.