Metaanaliza strzelanek. Czy granie rodzi przemoc?

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2020 16:40
To jedna z najpopularniejszych form rozrywki na świecie, która jednocześnie od samego początku wzbudza kontrowersje. Wraz z postępem technologicznym gry wideo stają się coraz bardziej realistyczne i coraz mocniej wciągające. Oraz przesiąknięte przemocą. 
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com/Dean Drobot

Czytaj także
dziewczyna dziecko nastolatka nauka komputer 1200.jpg
Gry wideo w służbie uczniów i nauczycieli

- Naukowcy szczególną uwagę poświęcają strzelankom i grom walki, o których zwykło się mówić, że przyczyniają się do wzrostu przemocy na ulicach - wyjaśnia Ewa Międzobrodzka, doktorantka Vrije Universiteit Amsterdam. - Na ten temat zostało już oplikowanych tysiące rozpraw i eksperymentów, ale żeby z nich wysnuć konkretne wnioski, potrzebujemy metaanalizy. Czyli statystycznego podsumowania wyników badań na ten sam temat. 

Posłuchaj
03:21 [CZWORKA]Stacja Nauka (PCM) 6 październik 2020 gry.mp3 Metaanaliza gier wideo. Czy to naprawdę źródło agresji? (Stacja Nauka/Czwórka)

 

Jak dotąd najczęściej cytowana jest metaanaliza autorstwa C.A. Andersona i współpracowników, która pochodzi z 2010 roku i podsumowuje wyniki aż 136 badań. - Anderson dowodzi, że gry z przemocą mają mały, ale istotny statystycznie efekt na ryzyko zwiększonej agresji - mówi gość Czwórki. - I choć efekt jest mały, to porównywalny z przeciętnymi efektami, które możemy zaobserwować w badaniach psychologii społecznej. 

Sprawdź także:

dźwięk hałas mózg shutterstock 1200.jpg
Biały szum - co to takiego? "Pozwoli ci uspokoić mózg"

Jednak jak przyznaje doktorantka Vrije Universiteit Amsterdam nawet takie metaanalizy mają pewnego rodzaju ograniczenia. - Są m.in. obarczone błędem wynikającym ze stronniczości publikacji - tłumaczy rzeczniczka nauki. - Ale wszystkie wątpliwości, które pojawiają się w tym obszarze badań, tylko napędzają naukowców do dalszej pracy w opracowywaniu nowych sposobów pomiarów i klasyfikacji. To nowe podejście obejmuje na przykład badanie mózgu graczy, które przynosi dużo więcej ciekawych wniosków.

Na spotkanie z rzecznikami nauki zapraszamy w każdy wtorek po godz. 12.00.

***

Tytuł audycji: Stacja Nauka

Prowadzi: Patryk Kuniszewicz

Gość: Ewa Międzobrodzka (doktorantka Vrije Universiteit Amsterdam)

Data emisji: 06.10.2020

Godzina emisji: 12.25

kul

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jak osiągnąć życiową równowagę?

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2015 15:00
Zewsząd słyszymy, jak ważna jest harmonia duszy i ciała, ale to nie banał. Brak równowagi może skutkować... nawet śmiercią!
rozwiń zwiń

Czytaj także

Choroba, która dobrze świadczy o organizmie

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2020 16:20
Choć w nazwie ma "chorobę", wcale nie świadczy o dysfunkcji naszego organizmu, a raczej o jego prawidłowym działaniu. Bo choroba morska pojawia się wtedy, gdy dochodzi do niezgodności między wzrokowym postrzeganiem ruchu a sygnałami, jakie odbiera błędnik odpowiedzialny za utrzymywanie równowagi.
rozwiń zwiń