Atak paniki - jak sobie z nim radzić?

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2020 19:15
Bóle w klatce piersiowej i duszności mogą świadczyć o wielu chorobach, w tym także o COVID-19. Czasami w ten sposób, sygnałami wysyłanymi także z innych części ciała, o swoim złym samopoczuciu informuje nas nasza głowa. 
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: De Visu/shutterstock.com

Sprawdź także
student komputer smutek pandemia maska 1200.jpg
Czego najbardziej boimy się podczas pandemii? "Brak pewności jutra"

Boje się, że umieram

Stres, napięcie i lęk kumulują się w nas w zastraszającym tempie. Coraz częściej karetki pogotowia są wzywane przez pacjentów doświadczających ataku paniki. - Jest to coś, co dzieje się w głowie - wyjaśnia ratownik medyczny Karol Bączkowski. - Atak paniki nazywany także zaburzeniem lękowym lub nerwicowym to jednostka chorobowa. W trakcie nagłego napadu strachu człowieka opanowuje uczucie ogromnego, obezwładniającego lęku. Stan ten trwa od kilku minut do maksymalnie dwóch godzin.  

Posłuchaj
05:06 [CZWORKA]Stacja Nauka 19 listopada 2020atak paniki.mp3 Atak paniki - jak sobie z nim radzić? (Stacja Nauka/Czwórka)

Najpierw oddech traci głowa

Oprócz stresu przyczyną takich zaburzeń są silne emocje związane np. ze śmiercią kogoś bliskiego albo z problemami zdrowotnymi. Paniczny strach może pojawić się niemal w każdym wieku, ale im człowiek jest starszy, tym więcej jest ku temu przesłanek. - W pierwszej fazie pojawiają się duszności i drętwienie oraz mrowienie kończyn i twarzy - wymienia rozmówca Oliwii Krettek. - Potem dołączają bóle w klatce piersiowej, bóle głowy, nudności, a nawet wymioty. 

Czytaj
plac zabaw huśtawka kobieta dorosły radość 1200.jpg
Jak posprzątać swoje życie? "Zacznij od refleksji"

Jak uspokoić niepokój?

Kiedy poczujesz wzmożony niepokój, bardzo ważne jest, abyś uświadomił sobie, że taki stan nie zagraża życiu oraz że to uczucie minie. - Przede wszystkim należy uspokoić oddech, choć wiem, że dla wielu osób będzie to trudne do wykonania - mówi Bączkowski. - Zamykamy buzię i oddychamy przez nos. To właściwie jedyny sposób - oprócz farmakologii - na radzenie sobie z paniką.

Posłuchaj także:

Podstawową metodą leczenia ataków paniki jest psychoterapia. Nie od dziś wiadomo także, że korzystny wpływ na poprawę zdrowia psychicznego ma aktywność fizyczna i odpowiednia dieta.

***

Tytuł audycji: Stacja Nauka

Prowadzi: Patryk Kuniszewicz

Materiał przygotowała: Oliwia Krettek

Data emisji: 19.11.2020

Godzina emisji: 12.30

kul

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jod - czy naprawdę jest nam niezbędny?

Ostatnia aktualizacja: 13.07.2020 14:20
Po odżywczą dawkę jodu warto wybrać się zwłaszcza nad polskie morze. I lepiej zrobić to zimą, niż latem. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Choroba, która dobrze świadczy o organizmie

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2020 16:20
Choć w nazwie ma "chorobę", wcale nie świadczy o dysfunkcji naszego organizmu, a raczej o jego prawidłowym działaniu. Bo choroba morska pojawia się wtedy, gdy dochodzi do niezgodności między wzrokowym postrzeganiem ruchu a sygnałami, jakie odbiera błędnik odpowiedzialny za utrzymywanie równowagi.
rozwiń zwiń