Elektryczny autobus: "bardzo cichy, niezwykle dynamiczny i przyjazny środowisku"

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2021 21:15
Era "elektryków" zaczęła się w najlepsze, w ostatnich latach coraz częściej sięgamy po tego typu pojazdy, a widok samochodów z zieloną tablicą rejestracyjną nikogo chyba już nie dziwi. Na fali elektromobilności polskie miasta coraz częściej decydują się na zakup elektrycznych autobusów. Jak sprawdzają się w praktyce i jak wygląda ich obsługa?
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: meowKa/Shutterstock.com
shutterstock_koła pociągu pociąg 1200.jpg
Dlaczego pociąg "stuka" podczas jazdy?

Elektryczne autobusy wymagają obsługi zupełnie innej niż tradycyjne spalinowe pojazdy - między innymi stawiania specjalnych ładowarek czy dbania o ich baterie. Na tle innych autobusów wyróżnia je napis "Jestem elektryczny" i to, że są wyższe. 


Posłuchaj
09:20 Czwórka/TOP autobusy elektryczne 15.09.2021.mp3 Antoni Mroczek kierownik oddziału przewozów nr 4 Stalowa opowiada o autobusach elektrycznych (TOP/Czwórka)

 

- Autobus elektryczny w porównaniu do konwencjonalnego jest podwyższony o spojlery, które przykrywają baterię i wszystkie urządzenia, które znajdują się na dachu - mówi Antoni Mroczek, kierownik oddziału przewozów z zajezdni Stalowa. - Mamy dwa pakiety bateryjne zlokalizowane na dachu i dwa na tyle autobusu. Wszystkie urządzenia, które służą do sterowania pojazdem, do jego zasilania, i klimatyzacja znajdują się na dachu.

Pojemność baterii autobusu wystarcza na przejechanie po ulicach miasta 100 km. Autobus jest wyposażony w układ rekuperacji i duże znaczenie ma technika jazdy kierowcy, pozwala ona na dłuższy lub krótszy przebieg pojazdu.

Autobus elektryczny jest dość dynamiczny i cichy. - Pojazd nie emituje hałasu, nawet są montowane specjalne brzęczyki, które wyzwalają hałas, tak, żeby pasażerowie mogli usłyszeć, że autobus się porusza - tłumaczy rozmówca Macieja Wójcika. 


parking samochody parkowanie 1200.jpg
Parkingi podziemne - świetna, choć unikana, alternatywa

Zobacz także:

Kierowcy podczas swojej pracy również testują autobusy. - Pojazdy są w dalszym ciągu na etapie wprowadzania, dużo się uczymy, poznajemy i ćwiczymy - mówi Antoni Mroczek. - Współpracujemy z producentami pojazdów i producentami wszystkich układów, które są wykorzystywane do eksploatacji autobusu. Wszyscy zbierają doświadczenie i tam, gdzie jest potrzeba, modyfikują.

Jak się ładuje takie autobusy? Autobus po zakończeniu pracy jest powoli ładowany za pomocą stacjonarnej wtyczki pluginowej. Na mieście autobus również ma dostęp do źródeł ładowania. - Na trasie następuje kompensacja baterii, bateria jest przygotowana do szybkiego ładowania na ładowarkach pantografowych - tłumaczy specjalista. - Można z nich skorzystać w trakcie dnia, podczas postoju. Ładowanie trwa ok. 30 minut. Autobus prowadzi się bardzo delikatnie, a całe jego sterowanie odbywa się za pomocą przycisków elektrycznych.

***

Tytuł audycji: TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem

Prowadzi: Jan Olejniczak

Materiał: Maciej Wójcik

Gość: Antoni Mroczek (kierownik oddziału przewozów nr 4 Stalowa)

Data emisji: 15.09.2021

Godzina emisji: 18.15

aw/pj

Czytaj także

Samochody elektryczne - przyszłość motoryzacji?

Ostatnia aktualizacja: 23.06.2017 10:34
Preferencje w zakresie podatku akcyzowego przy zakupie samochodów elektrycznych, bezpłatne parkowanie, możliwość jazdy buspasami - to tylko niektóre z rozwiązań przewidzianych w rządowym projekcie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Uderzenie pioruna w samochód - co grozi autu, a co pasażerom?

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2021 11:43
Latem nierzadko występują gwałtowne zjawiska atmosferyczne, takie jak burze, gradobicia czy wichury. Czy samochód jest dla człowieka bezpiecznym schronieniem przed burzą?
rozwiń zwiń