Sklonowane drzewa i stół jako klapa w podłodze - tajemnice twórców gier

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2021 10:00
Producenci gier starają się sprostać wymaganiom graczy i spełnić ich oczekiwania, choć czasem muszą uciekać się do tricków. - Jeśli jakieś rozwiązanie w grze wydaje się głupie, ale działa, to znaczy, że nie jest głupie - mówią goście Czwórki Paweł Kozakowski i Kamil Marcinkowski.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/puhhha

gra komputerowa gracz shutter 1200 Gorodenkoff
Zawód "nolife". Kiedy gaming staje się sposobem na życie?

Największe pole do popisu mają deweloperzy, którzy oddają w nasze ręce gry z otwartym światem, ale także scenarzyści liniowych produkcji, którzy starają się jak najbardziej wciągnąć nas w swoją rozgrywkę. Twórcy bardzo często uciekają się do ciekawych sztuczek, które dostrzec można dopiero po zapoznaniu się z silnikiem oraz plikami gry. - Drobne rzeczy wpływają nierzadko na funkcjonowanie całej gry, na przykład fizyka obiektów może odświeżać się w 30 klatkach, choć cała gra działa w 60. To oznacza, że gra ładuje tekstury w mniejszej rozdzielczości, przez co działa szybciej. Czasami trzeba więc nieco "oszukać" graczy, ale nie chodzi tu o negatywny sens tego słowa, tylko o optymalizację i funkcjonalność gry - tłumaczył Kamil Marcinkowski.   

Posłuchaj
52:14 2021_04_18 12_03_30_PR4_Strefa_Gamingu.mp3 Jak tworzy się dobrze działające gry? (Strefa gamingu/Czwórka) 

gaming klawiatura shutterstock 1200.jpg
Jak zacząć przygodę z projektowaniem gier komputerowych?

- W ciekawy sposób rozwiązuje się problem wody w grach - podkreślał zaś Paweł Kozakowski. - Na obrazek nakłada się filtry i odpowiednie efekty, które symulują efekt wizualny. A wszystko co znajduje się w wodzie i na niej to już animacja, wsparta prawami fizyki - wyliczał. Jak tłumaczył, niektóre rzeczy są przez deweloperów "chowane", by przez chwilę nie było ich widać w kadrze. - Inne usuwamy całkowicie, a to wszystko w celu optymalizacji gry - tłumaczył.

Czytaj także:

Jak przekonywali goście Czwórki, typowym zabiegiem stosowanym przez deweloperów jest zastępowanie jednych elementów drugimi. - Chodzi o to, by jak najmniej było to widać - podkreślali eksperci. - Jeśli chcemy wykorzystać stół - który w innym kadrze rzeczywiście był stołem - jako drzwi albo klapę w podłodze robimy to tak, by gracz nie zauważył, że "obiekt" został wykorzystany kilkakrotnie - mówili. - Jeśli na przykład pokazujemy ulice, na których jest dużo pieszych, ładuje się ograniczoną liczbę ludzi, czyli tworzy się pewne presety, a potem miksuje się różne kolory spodni z koszulkami, płaszczami i innymi elementami garderoby. Dobrym przykładem są także drzewa, które w grach mogą być "sklonowane". Inaczej komputery miałyby duży problem z ciężkimi grami - podkreślali eksperci.

***

Tytuł audycji: Strefa gamingu

Prowadzi: Łukasz "JeffreJ" Chmiel

Goście: Paweł Kozakowski (Woodland Games), Kamil Marcinkowski (Live Motion Games)

Data emisji: 18.04.2021

Godzina emisji: 12.08

kd

Czytaj także

Co złego może przytrafić się streamerom?

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2021 21:20
Jak się okazuje, oprócz wirtualnej sławy i pieniędzy na młodych streamerów często czekają prawdziwe zagrożenia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak zacząć przygodę z projektowaniem gier komputerowych?

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2021 10:30
Gry komputerowe z klasycznej rozrywki ewoluowały do rangi wielkich, wysokobudżetowych produkcji. Czasami ambicje twórców są tak ogromne, że nie są wstanie im sprostać i przy okazji narażają się na krytykę graczy oraz recenzentów. Sprawdzamy jak wygląda proces projektowania gier i które jego elementy są najtrudniejsze. 
rozwiń zwiń