Nowe Technologie

Dział R&D - kolebka innowacji i sukcesu firmy

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2013 16:40
W ostatnich latach posiadanie działu R&D stało się wyznacznikiem atrakcyjności biznesu, co jest w pełni uzasadnione. Jeśli chcesz być o krok przed konkurencją musisz inwestować w swój rozwój. Rodzi się jednak pytanie, jak zrobić to umiejętnie od samego początku?
Dział RD - kolebka innowacji i sukcesu firmy

Świat IT pokazał wielokrotnie, że tam gdzie wiedza technologiczna idzie w parze z kreatywnością, rodzą się sukcesy. Wiele innowacyjnych rozwiązań jest efektem pracy zespołowej, których miejsce powstania to firmowy dział badań i rozwoju.

Grunt to idea

Firma, która planuje stworzenie działu badań i rozwoju, już na wstępie musi zastanowić się nad kwestiami takimi jak finansowanie, tworzenie zespołu czy nasycenie rynku. Jeśli dana organizacja jest w stanie zarobić na badania i rozwój w skali, w której są one jej niezbędne – wielkość firmy odegra tu drugorzędną rolę. Jeśli firma nie jest do końca przekonana do pomysłu na dział R&D, warto poczekać z decyzją o jego powołaniu do czasu pojawienia się idei, która ma szansę odnieść sukces. Samo inwestowanie w dział wymaga natomiast dużej ostrożności i niedopuszczenia do sytuacji, w której procent pomysłów przekształcanych w produkt komercyjny drastycznie spada. Szczególnie na początku warto poprzedzać wszystkie działania oceną sytuacji rynkowej. W ten sposób prawdopodobieństwo pojawienia się na rynku podobnych podmiotów jest mniejsze. Zasada, która powinna nam przyświecać to - pomysł musi wyróżnić firmowy dział badań i rozwoju na tle konkurencji.

Kreatywni kluczem do sukcesu

Aspektem, który jest kluczowy dla zbudowania efektywnego działu R&D jest również wybór pracowników. Członkami zespołu powinny być osoby, dla których technologia stanowi nie tylko wyzwanie zawodowe, ale i pasję. Warto więc wybrać najbardziej kreatywnych i biegłych w tym temacie pracowników i dać im szansę na tworzenie w pracy wartości dodanej, która wybiega poza tradycyjne obowiązki. Poza wiedzą technologiczną, członkowie zespołu R&D powinni wyróżniać się również umiejętnościami komunikacyjnymi i pracy w grupie – są one konieczne dla osiągnięcia efektu synergii. Na czele działu R&D powinna stanąć osoba, która łączy świat biznesu i technologii. Osoba ta rozumie od strony technologicznej zadania pracowników działu R&D, a jednocześnie wie jak przedstawić pomysły w sposób biznesowy. Ciekawy pomysł może pojawić się w każdym momencie, dlatego warto uważnie zajmować się każdym produktem. Często w czasie pracy nad głównym problemem pojawia się wiele rozwiązań pobocznych, które do tej pory nie zwracały uwagi, a mogą okazać się zalążkiem do powstania kolejnej innowacji.

Czas-start!

Który moment w działalności firmy jest najlepszy na powołanie działy R&D? Z pewnością warto przemyśleć decyzję, gdy stworzony przez firmę produkt został entuzjastycznie przyjęty, zarobił na badania i rozwój i rozpoczęliśmy poszukiwania pomysłu na nowe rozwiązanie. W przypadku firm technologicznych, zalążek działu R&D istnieje od początku, więc warto zastanowić się, jak szybko firma chce rozwijać zaprojektowane usługi. Świadomy rozwój i inwestowanie w R&D jest konieczne, gdy czujemy, że produkt lub usługa jest warta dalszych inwestycji, a także gdy chcemy poszukiwać rozwiązań, które z punktu widzenia firmy będą kolejnym hitem. Najprostszym weryfikatorem skuteczności pracy działu R&D jest klasyczny zwrot z inwestycji w czasie. Praca w dziale badań i rozwoju wymaga jednak wiele cierpliwości i wytrwałości – opracowanie jednego, trafionego pomysłu to długa droga, która okupiona jest innymi licznymi pomysłami, które z różnych względów i na różnych etapach prac, musiały zostać odrzucone.

Trudno dziś wyobrazić sobie firmę z sektora technologicznego, która nie prowadzi własnego działu R&D. W tej branży trzeba być zawsze o krok przed konkurencją z nowymi produktami, a także z pomysłami na nowe produkty. Ile z nich zostanie skomercjalizowanych? To zależy już tylko od wiedzy i zdolności w zakresie technologii i naszej wyobraźni.

 



autor: Michał Misiak, Dyrektor IT Focus Telecom Polska

Czytaj także

Polska innowacyjność

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2013 10:27
Jak wynika z opublikowanego w Harvard Business Review badania przeprowadzonego przez Capgemini i ICAN Research, przy współpracy z Intelem polskie przedsiębiorstwa są otwarte na innowacyjność i dążą do przełamania barier utrudniających wdrażanie nowych rozwiązań, jednak wciąż brakuje im procedur i narzędzi wspierających rozwój innowacyjności.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy biznes potrzebuje nowoczesnych technologii?

Ostatnia aktualizacja: 21.07.2013 08:32
Szczęście, kapitał, odpowiednie miejsce i czas, właściwi ludzie, otoczenie, pomysł to tylko kilka z wielu składowych funkcjonowania firm. Często decydujące o powodzeniu i konkurencyjności danego przedsięwzięcia. Czy firma potrzebuje również technologii?
rozwiń zwiń