X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Penderecki

Klucz do "Siedmiu bram Jerozolimy"

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2013 16:00
- Poradziłem się kolegów, którzy śpiewali muzykę Mistrza - mówił w Dwójce Adam Zdunikowski. - Okazało się, że kluczem do tej muzyki jest rytm. Poza tym Mistrz ma wizytówkę, takie motywy, które się pojawiają we wszystkich jego utworach.
Audio
  • Izabela Kłosińska i Adam Zdunikowski o pracy nad utworami Krzysztofa Pendereckiego
  • Krzysztof Penderecki o komponowaniu "7 bram Jerozolimy"
Krzysztof Penderecki
Krzysztof PendereckiFoto: PAP/Jacek Bednarczyk

Dorobek Krzysztofa Pendereckiego na polu muzyki wokalno-instrumentalnej jest ogromny: Pasja, Te Deum, Requiem polskie, 7 bram Jerozolimy a także liczne opery, wśród nich Diabły z Loudun, Ubu Rex czy Raj utracony. Partie wokalne są bardzo wymagające technicznie i wyrazowo.

- Trzeba dysponować odpowiednim rodzajem głosu i umie sprostać zadaniu - wyjaśnia Izabela Kłosińska. W Polskim requiem fragmenty liryczne sąsiadują z muzyką nasyconą ogromną dramaturgią. - To wymaga od śpiewaka dużej wrażliwości, elastyczności. Są fragmenty lekkie, natchnione i są miejsca, w których trzeba pokazać pazur, dramaturgię tekstu.

Dodatkowym wyzwaniem w dziełach operowych jest konieczność pamięciowego opanowania partii. A to nie jest łatwe. Muzyka Pendereckiego wymaga specjalnego treningu, dodatkowego czasu poświęconego na pracę nad utworem. Ale wysiłek się opłaca, bo dzieła Pendereckiego, ze względu na doskonałe powiązanie muzyki ze słowem, są na całym świecie doskonale przyjmowane.

W rozmowie z Anną Skulską śpiewacy Izabela Kłosińska i Adam Zdunikowski opowiadali o pracy nad utworami Krzysztofa Pendereckiego, o tym, jak wyglądają próby pod batutą Mistrza, a także o tym, jaki jest on prywatnie. Rozmowa została nadana w przerwie transmisji z wykonania 7 bram Jerozolimy. Z tej okazji przypomnieliśmy także archiwalną rozmowę Marka Zwyrzykowskiego z Krzysztofem Pendereckim z 1996 roku. Przed premierą światową dzieła kompozytor opowiadał o okolicznościach jego powstania, przyświecających mu ideach i swoim postrzeganiu Ziemi Świętej.

Zapraszamy do słuchania.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak