Duże zbiorniki wody pod powierzchnią Marsa?

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2009 08:51
NASA opublikowała najnowsze zdjęcia Czerwonej Planety.

Tuż pod powierzchnią Marsa mogą znajdować się duże zbiorniki wody. Dowodzą tego najnowsze zdjęcia czerwonej planety opublikowane przez NASA.

Na fotografiach nadesłanych przez Marsjański Orbiter Rozpoznawczy (MRO), który okrąża Marsa, widać białą substancję pojawiającą się po uderzeniu meteorytu. Substancja z czasem zanikła. Naukowcy twierdzą, że była to woda, która zwyczajnie wyparowała, a właśnie tak powinien zachowywać się marsjański lód. Poza tym analiza chemiczna wskazuje, że białe obłoczki to właśnie woda - i to bardzo czysta.

Amerykańscy naukowcy piszą w tygodniku Science, że jest to kolejny dowód na istnienie znacznych ilości wody na Marsie. Szacuje się, że jest jej tyle, ile w pokrywie lodowej na Grenlandii; przede wszystkim w okolicach marsjańskich biegunów. Astronomowie przypuszczają też, że całkiem niedawno, w ciągu ostatnich dziesięciu tysięcy lat, klimat Marsa był znacznie bardziej wilgotny niż dziś. Teraz dzięki obserwacji kolejnych uderzeń meteorytów w powierzchnię Marsa chcą dokładniej określić miejsca, w których jest woda.

pz

Zobacz więcej na temat: grenlandia NASA

Kosmiczny wyścig trwa

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2008 19:17
Obecnie rusza nowy wyścig – na Marsa. To czerwona planeta jest głównym celem planowanych wypraw kosmicznych.

Brak łączności ze Spiritem. Bez kontroli na Marsie

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2010 13:01
Nie udał się przedświąteczny seans łączności NASA z marsjańskim łazikiem Spirit. Naukowcy będą jednak próbowali uruchomić go "w ograniczonym zakresie", jeśli tylko uda się przywrócić komunikację - stwierdza komunikat NASA Jet Propulsion Laboratory.

W miesiąc na Marsa

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2009 14:32
Dzięki silnikom plazmowym kosmiczne podróże będzie można znacznie skrócić.

Wszystko płynie

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2009 12:21
No prawie. Podczas bombardowania Księżyca satelita LCROSS odkrył wodę.