Nauka

Biologiczne podstawy damskiej zakupomanii

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2012 12:00
Okazuje się, że zachcianki kobiet oraz czas i wysiłek poświęcany na zabiegi kosmetyczne oraz dobór ciuchów zależą od fazy cyklu miesięcznego, w którym się znajdują.
Biologiczne podstawy damskiej zakupomanii
Foto: fot. sxc.hu/cc
Biologiczne podstawy zakupomanii
Okazuje się, że zachcianki zakupowe kobiet oraz czas i wysiłek poświęcany na zabiegi kosmetyczne i dobór ciuchów zależą od fazy cyklu miesięcznego, w którym się znajdują. 
Taką informację podali kanadyjscy naukowcy na łamach "Journal of Consumer Psychology". Cykl menstruacyjny kobiety wynosi około 28 dni. Badacze odkryli, że podczas płodnej fazy, która przypada na okres pomiędzy 8 a 15 dniem, kobiety przejawiają więcej zachowań, związanych z dbaniem o wygląd. To właśnie wówczas wydają najwięcej na kosmetyki i ubrania. Z kolei w drugiej fazie cyklu, leutanej (czyli niepłodnej), przypadającej między 16 a 28 dniem, kobiety chętniej robiły zakupy spożywcze i konsumowały więcej wysokokalorycznych produktów.
 
Tak czy siak, drodzy panowie, oznacza to wydatki. Naukowcy podkreślają jednak, że takie postępowanie ma swoje ewolucyjne podłoże. W czasach prehistorycznych podczas płodnych dni kobiety poświęcały więcej czasu na zachowania zmierzające do łączenia się w pary i zajścia w ciążę. Teraz te naturalne dążenia widać w zwiększonych wysiłkach nakierowanych na uzyskanie atrakcyjnego wyglądu.
 
Nasilona ochota na jedzenie w trakcie niepłodnej fazy cyklu także wywodzi się z przeszłości, kiedy kobiety, podświadomie wiedząc, że szanse na poczęcie zmniejszyły się, poświęcały czas na poszukiwanie pożywienia. 
Badacze uważają, że wyniki ich badania pomogą uświadomić kobiety, co do mechanizmu rządzącego ich zakupowymi zachciankami i dzięki temu będą one mogły przeciwstawić się chwilowym pragnieniom. - Kobiety są nieświadome tego, w jaki sposób wahania hormonalne wpływają na ich zachowania konsumenckie. Wyniki naszego badania pozwalają określić, kiedy kobiety są najbardziej skłonne do ulegania związanym z cyklem menstruacyjnym zachciankom na wysokokaloryczne jedzenie czy produkty upiększające - komentuje prowadzący badania Gad Saad. 
 

Taką informację podali kanadyjscy naukowcy na łamach "Journal of Consumer Psychology".

Cykl menstruacyjny wynosi około 28 dni. Badacze odkryli, że podczas płodnej fazy, która przypada na okres pomiędzy 8. a 15. dniem, kobiety przejawiają więcej zachowań związanych z dbaniem o wygląd. To właśnie wówczas wydają najwięcej na kosmetyki i ubrania. Z kolei w drugiej fazie cyklu, lutealnej (czyli niepłodnej), przypadającej między 16. a 28. dniem, panie chętniej robią zakupy spożywcze i konsumują więcej wysokokalorycznych produktów. Tak czy siak, oznacza to... wydatki.

Naukowcy podkreślają jednak, że takie postępowanie ma swoje ewolucyjne podłoże. W czasach prehistorycznych podczas płodnych dni kobiety poświęcały więcej czasu na zachowania zmierzające do łączenia się w pary i zajścia w ciążę. Teraz te naturalne dążenia widać w zwiększonych wysiłkach nakierowanych na uzyskanie atrakcyjnego wyglądu. Take nasilona ochota na jedzenie w trakcie niepłodnej fazy cyklu wywodzi się z przeszłości: kobiety, czując podświadomie, że szanse na poczęcie zmniejszyły się, poświęcały wtedy czas na poszukiwanie pożywienia. 

Badacze uważają, że ich wyniki pomogą uświadomić panie o mechaniźmie rządzącym ich zakupowymi zachciankami i dzięki temu będą one mogły przeciwstawić się chwilowym pragnieniom. - Kobiety są nieświadome tego, w jaki sposób wahania hormonalne wpływają na ich zachowania konsumenckie. Wyniki naszego badania pozwalają określić, kiedy kobiety są najbardziej skłonne do ulegania zachciankom na wysokokaloryczne jedzenie czy produkty upiększające - komentuje prowadzący badania Gad Saad. 

(ew/PAP-Nauka w Polsce) 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Biochemia miłości, czyli niebezpieczne związki

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2009 05:59
Dlaczego łączymy się w pary? Na te pytania próbują również odpowiedzieć naukowcy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ojcowska burza hormonów

Ostatnia aktualizacja: 31.08.2010 18:18
Świeżo upieczeni ojcowie wydzielają hormon miłości.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Testosteron odbiera chęć współpracy

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2012 12:35
Nadmiar testosteronu może spowodować, że wszelkie decyzje wolimy podejmować samodzielnie, nawet wtedy, gdy aż się prosi o współpracę.
rozwiń zwiń