Ta planeta naprawdę może być zamieszkana!

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2012 00:01
Nowo odkryta Gliese 163c wskoczyła na piąte miejsce rankingu planet nadających się do zamieszkania. Z 6 czołowych kandydatów na matecznik życia aż 5 zostało odkrytych w tym roku. Łowców egzoplanet czeka ekscytująca przyszłość.
Ta planeta naprawdę może być zamieszkana
Nowo odkryta planeta znajduje się na szczycie rankingu egzoplanet z warunkami do życia.  Jest w idealnej odległości od gwiazdy, może utrzymywać wodę w stanie płynnym.
Super-Ziemia została nazwana Gliese 163c i znajduje się w strefie nadającej się do zamieszkania, czyli takiej odległości od swojej gwiazdy, że nie jest tam ani zbyt zimno, ani za gorąco dla życia. Odkrycia dokonał zespół prof. Xaviera Bonfilsa z Joseph Fourier University-Grenoble we Francji.
Bonfils i jego zespół zbaali niemal 400 czerwonych karłów przy omocy spektrografu High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher (HARPS) na teleskopie La Silla Observatory in Chile (ESO).
Gliese 163c to jednak z dwóch planet, które krążą wokół gwiazdy Gliese 163, znajdującej się około 50 lat świetlnych od Ziemi. Być może istnieje tam takę trzecia planeta, ale nie udało się tego potwierdzić.
Jeśli chodzi o główną bohaterkę badań, Gliese 163c  karłowatym gazowym gigantem, czyli jak gdyby zmniejszonym Jowiszem. - Nie wiemy na pewno, czy jest to laneta typu ziemskiego - mówi Bonfils.
Gliese 163c obiega swoją gwiazdę w 26 dni, a zatem jej rok jest krótki. Istnieje niewielka szansa, że planeta przebiegnie przed swoją gwiazdą (z naszego punktu widzenia). Wtedy moglibyśmy lepiej zbadać jej właściwości.
Należące do University of Puerto Rico The Planetary Habitability Laboratory (PHL) od pewnego czasu prowadzi ranking odległych ciał, które nadają się do zamieszkania (więcej >>>). Nowa planeta wskoczyła od razu - bez czekania na jej korzystny tranzyt na tle gwiazdy - na pięte miejsce. Z sześciu czołowych kandydatów na matecznik życia aż 5 zostało dokrytych w tym roku. Wygląda na to, że łowców egzoplanet czeka eksyctująca przyszłość.

Super-Ziemia znajduje się w strefie nadającej się do zamieszkania, czyli w takiej odległości od swojej gwiazdy, że nie jest tam ani zbyt zimno, ani za gorąco dla życia i możliwe jest występowanie wody w stanie płynnym.

Gliese 163c to jedna z dwóch planet (być może istnieje także, ale nie udało się tego potwierdzić), które krążą wokół gwiazdy Gliese 163, znajdującej się około 50 lat świetlnych od Ziemi.

Odkrycia dokonał zespół profesora Xaviera Bonfilsa z Joseph Fourier University-Grenoble we Francji. Naukowcy zbadali niemal 400 czerwonych karłów przy omocy spektrografu High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher (HARPS) na teleskopie La Silla Observatory in Chile (ESO).

Jeśli chodzi o główną bohaterkę badań, to może ona być karłowatym gazowym gigantem, czyli jak gdyby zmniejszonym Jowiszem, lub planetą skalistą. - Nie wiemy na pewno, czy to planeta typu ziemskiego - mówi Bonfils. - Planety o takiej masie mogą być gazowe, skaliste, pokryte oceanem, ale mogą też być czymś w rodzaju Neptuna.

Należące do University of Puerto Rico The Planetary Habitability Laboratory (PHL) od pewnego czasu prowadzi ranking odległych ciał, które nadają się do zamieszkania (więcej >>>). Nowa planeta wskoczyła od razu - bez czekania na korzystny tranzyt na tle gwiazdy - na piąte miejsce.

Z 6 czołowych kandydatów na matecznik życia aż 5 zostało odkrytych w tym roku. Wygląda na to, że łowców egzoplanet czeka ekscytująca przyszłość.

(ew/Space.com)

Nasza Galaktyka jest pełna Super-Ziemi

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2012 22:00
Najnowsze rezultaty badań astronomów wskazują, że skaliste planety niewiele większe od Ziemi są zjawiskiem zupełnie pospolitym. Mogą ich być miliardy. Należy ich szukać wokół czerwonych karłów.

ESO najefektywniejszym naziemnym obserwatorium

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2012 11:34
Kończące 50 lat Europejskie Obserwatorium Południowe bije rekordy. Astronomowie korzystający z jego urządzeń napisali w ubiegłym roku prawie 800 publikacji naukowych. To znakomity wynik!

Ranking: najlepsza do zamieszkania jest planeta Gliese 581g

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2012 08:22
Mamy nowy cel ludzkiej kolonizacji. To nie Mars, ale Gliese 581g. Egzoplaneta została właśnie uznana za najbardziej nadającą się do zamieszkania spośród wszystkich, jakie znamy.

Gwiazda pożera planetę ku uciesze zespołu prof. Wolszczana

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2012 12:55
To pierwszy bezpośredni dowód na to, że gwiazdy czasami pochłaniają swoje planety. Ten los może czekać również wewnętrzne planety Układu Słonecznego, w tym Ziemię.

Teleskop Keplera odnalazł rodzinną planetę Skywalkera!

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2012 00:01
Pamiętacię Tatooine z dwoma słońcami na niebie? Układ, w którym planety krążą wokół gwiazdy podwójnej, naprawdę istnieje.

Planety istnieją także w gwiezdnym tłoku

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2012 19:00
Na tych planetach nie dałoby się zamieszkać (są zbyt gorące), ale ich nocne niebo robiłoby ogromne wrażenie - jest na nim wiele olbrzymich gwiazd.