Ale nochal! Naukowcy odkryli dinozaura z wiekim nosem

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2012 13:25
Dziwny dinozaur mieszkał na terytorium dzisiejszego północnego Meksyku. Nadano mu nazwę Latirhinus uitstlani (Latirhinus oznacza "szerokonosy").
Ale nochal Naukowcy odkryli dinozaura z wiekim nosem
Foto: sxc.hu
Ale nochal! Naukowcy odkryli dinozaura z wiekim nosem
Dziwny dinozaur mieszkał na terytorium dzisiejszego północnego Meksyku.
Nadano mu nazwę Latirhinus uitstlani (Latirhinus oznacza "szerokonosy"). Żył on w późnym okresie kredowym, około 73 mln lat temu, a zatem 8 mln lat przed zagładą dinozaurów. Szczątki opisano w najnowszym numerze Historical Biology.
Pradopdodbnie miał niezwykły węch.  - Mógł także służyć celom komunikacyjnym - mówi główny autor badań Albert Prieto-Márquez.
Latirinus należał do dinozaurów kaczodziobych. Były one roślinożercami, wyposażonymi w kilka tysięcy zębów służących im za powierzchnię trącą twardy pokarm roślinny.

Prawdopodobnie miał niezwykły węch.  - Mógł także służyć celom komunikacyjnym - mówi główny autor badań Albert Prieto-Márquez.Oprócz wielkiego nosa, dinozaur miał silne tylne nogi o trzech palcach. Przednie kończyny wielkonosego dinozaura były słabsze i miały cztery palce. Zazwyczaj poruszał się na czterech nogach, ale w razie potrzeby mógł się wyprostować. W utrzymaniu postawy pionowej pomagał mu długi ogon.

- Nowy gatunek rozszerza naszą wiedzę o kaczodziobych - mówi Prieto-Márquez. - Pokazuje, w jak niezwykły sposób ewoluowały i dostosowywały się do środowiska. Odkrycie odsłania także prehistoryczną bioróżnorodność Ameryki Południowej. Dotąd większość skamielin dinozaurów kaczodziobych pochodziło z terenu USA i Kanady.

(ew/pap/Discovery)

Nowy gatunek dinozaura. Z Utah

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2011 16:00
Żył 110 milionów lat temu, ważył sześć ton i miał 14 metrów długości. Amerykańscy i brytyjscy paleontolodzy piszą w polskiej prasie naukowej o odkryciu nowego gatunku dinozaura.

Wróbel to potomek tyranozaura

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2012 09:00
Młode dinozaury miały czaszki jak ptaki. To kolejny argument za tym, że nie wszystkie dinozaury wyginęły. Część z nich żyje wśród nas pod postacią ptaków.

Ślad dinozaura w centrum lotów kosmicznych

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2012 12:10
Przez dekady specjaliści z należącego do NASA Goddard Space Flight Center spoglądali w niebo. Przegapili w ten sposób skarby na ziemi.

Dinozaury miały pióra, bo... chciały się zalecać

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2012 12:40
Skamieniałości dinozaurów wskazują, że skomplikowane pióra tych gadów pojawiły się nie po to, by latały. Miały się przydać do zalotów. Było tak przynajmniej u jednego gatunku dinozaura.