Nowy gatunek dinozaura. Z Utah

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2011 16:00
Żył 110 milionów lat temu, ważył sześć ton i miał 14 metrów długości. Amerykańscy i brytyjscy paleontolodzy piszą w polskiej prasie naukowej o odkryciu nowego gatunku dinozaura.

Szczątki dwóch osobników znaleziono w kamieniołomie w amerykańskim stanie Utah w latach 90. Kilka lat temu zbadano je dokładnie i okazało się, że należą one do nieznanego wcześniej gatunku dinozaura. Miał on nadzwyczaj silne nogi toteż odkrywcy nadali mu nazwę Brontomerus mcintoshi - "bronte" to po grecku grzmot, a "meros" to udo.

- Budowa kości wskazuje, że to zwierzę mało potężne mięśnie nóg. Prawdopodobnie nie po to, by szybko biegać, ale by mocno kopać, na przykład swoich konkurentów, albo po to, by odstraszać drapieżniki - mówi autor badań dr Mike Taylor z londyńskiego uniwersytetu UCL.

Badacze podkreślają, że odkrycie wypełnia kolejną lukę w historii ewolucji zwierząt. Pracę opublikowano w polskim piśmie Acta Palaeontologica Polonica, które wydaje Polska Akademia Nauk.

(iar)

Zobacz więcej na temat: bieganie Polska Akademia Nauk

Dinozaur na milimetry

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2008 12:23
Czaszka heterodontozaura miała 45 mm długości.

Groźne giganty stanęły w niecce kopali

Ostatnia aktualizacja: 19.06.2010 20:03
W sobotę w Krasiejowie (opolskie) otwarto największy w Polsce park jurajski. Krasiejowski JuraPark powstał w niecce kopalni, gdzie znaleziono liczne skamieniałości, m.in. szczątki silezaura - prawdopodobnie najstarszego dinozaura na świecie.

Przestraszony dinozaur

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2010 06:45
Młody dinozaur był tak przerażony, że ratował się ucieczką na… dwóch nogach.

Drapieżnik starszy od dinozaurów

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2010 12:00
Kości dimetrodona, drapieżnika sprzed prawie 300 mln lat, odkryto w Stanach Zjednoczonych. Żył jeszcze przed dinozaurami.