X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nauka

Test produktu: Olympus EP-1

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2009 11:55
Zobacz, jak w praktyce działa nowy aparat.
Audio

Opisując jakiekolwiek urządzenie bardzo istotne jest jego właściwe zakwalifikowanie. Dany sprzęt jest tym i tym, dlatego powinien cechować się konkretnymi parametrami. Zdarzają się jednak urządzenia, których jednoznacznie nie da się określić. Do takich należy aparat Olympus PEN.

O EP-1 pisaliśmy już wcześniej, postanowiliśmy jednak przyjrzeć się mu bliżej.

Po wyjęciu z pudełka aparat robi bardzo dobre wrażenie. Gdy jednak zechcemy sprzęt uruchomić mając założony obiektyw 14-42 mm F3.5-5.6 (28-84 mm w przeliczeniu na ogniskową w tradycyjnej fotografii) mogą pojawić się problemy. Obiektyw, by zrobienie zdjęcia było możliwe, musi zostać odblokowany. Po chwili udaje się i robimy pierwsze zdjęcia.  Blokada pozwala na znaczne zmniejszenie gabarytów szkła gdy sprzęt nie jest używany, obiektyw gotowy do pracy jest niemal dwa razy dłuższy. Swoje prawdziwie kompaktowe wymiary EP-1 najlepiej prezentuje w parze z obiektywem 17 mm F2.8 pancake (34 mm) – szkło ma tylko 2 cm grubości.

Konstrukcja tworzona była najpewniej z myślą o stylu a nie zwiększaniu użyteczności. Jednak pomimo niewielkich rozmiarów i raczej małego gripa, aparat pewnie leży w dłoni. Do mniejszych przycisków też można się przyzwyczaić. Budowa jest udanym połączeniem cech aparatów kompaktowych i lustrzanek.

Zdjęcia jakie zrobimy PENem nie ustępują jakością dużym lustrzankom. Kolory są wiernie odwzorowane, detale są rysowane wyraźnie. Automatyczny balans bieli także w zasadzie nie popełnia błędów. Ostrość jest dobra zarówno w centrum, jak i na brzegach kadrów. Niestety w nieco gorszych warunkach oświetleniowych system auto-focusa (który opiera się tak jak w aparatach kompaktowych jedynie na detekcji kontrastu) nie zawsze jest w stanie poprawnie ustawić ostrość. Podobne problemy możemy mieć fotografując w trybie makro.

Bardzo istotną funkcją, jak się przekonaliśmy, jest tryb zdjęć artystycznych. Producent po raz pierwszy wprowadził go w modelu E-30 i E-620. Fotografując nim zyskujemy 6 efektownych filtrów: Ziarnisty film, Pop Art, Fotografia otworkowa, Zmiękczenie ostrości, Jasny i lekki kolor oraz Tonowanie światła. Podobne rezultaty można oczywiście uzyskać edytując zdjęcia na komputerze, ale tak mamy je pod ręką i nie tracimy czasu na post-processing. Podgląd efektu mamy w czasie rzeczywistym, widzimy w jaki sposób filtr wpływa na ekspozycję. Taki sposób wykorzystania mocy procesora można śmiało polecić innym producentom. Dopracowania wymaga jedynie szybkość zapisu gotowego „artystycznego zdjęcia” - po wykonaniu jednego musimy zaczekać kilka sekund na możliwość dalszego fotografowania. Uzyskane efekty są naprawdę przyjemne, dlatego ten tryb stał się naszym ulubionym.

Aparat umożliwia zapis zdjęć w surowym formacie ORF. Możemy także zapisywać zdjęcia równolegle w formacie ORF i JPG. W ten sposób na karcie znajdą się pliki JPG z zapisanymi efektami i te bez dodatkowych filtrów. Trzeba jednak pamiętać, że pliki RAW ważą średnio od 12 do 15 MB. Warto dodać także, że podstawowej edycji wszystkich plików możemy dokonać jeszcze w aparacie.

Testowany „retro-aparat” pozwala nam, jak każdy nowoczesny aparat, nagrywać filmy w wysokiej rozdzielczości (1280x720). W trybie filmów skorzystać możemy także z efektów, np. nagrywając materiał czarno-biały, w sepii lub z bardziej nasyconymi barwami. Tryb wideo nie jest jednak tak dopracowany jak tryby fotograficzne. Obraz który zyskujemy, nie jest w pełni ostry (sprawia wrażenie jakby przeskalowania do wyższej rozdzielczości), a szumy są zdecydowanie wyraźniejsze. Tym co podczas filmowania było niekiedy szczególnie dziwne było zachowanie systemu AF – aparat po zgubieniu ostrości przez chwilę szuka jej, rejestrując wyraźny odgłos pracy silnika obiektywu. Ograniczeniem długości filmu jest wielkość pliku – może wynieść 2 GB, co daje średnio 8,5 minuty nagrania.

Dużym plusem jest pojemna bateria. Przy w pełni naładowanej baterii możemy wykonać blisko 300 zdjęć. To lepiej niż kompakty, jednak nieco gorzej niż lustrzanki. Musimy jednak pamiętać, że nie mamy wizjera i fotografując korzystamy z wyświetlacza.

Czy ten aparat sprostał naszym oczekiwaniom? Zasadniczo tak. Czy jednak będzie wystarczająco dobry dla wszystkich?

Przemysław Goławski

Zobacz więcej na temat: fotografia komputery
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

30 lat Walkmana

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2009 11:39
Pierwszy Walkman pojawił się na rynku w lipcu 1979.
rozwiń zwiń

Czytaj także

„Katyń” także dla niewidomych

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2008 07:14
21 lutego premiera pierwszego polskiego filmu na DVD z audiodeskrypcją dla niewidomych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kolorowe zdjęcia sprzed 100 lat

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2009 12:12
100 lat temu kolorowe zdjęcia były czymś niesamowitym. Jednym z pionierów był Siergiej Prokudin-Gorski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Koniec kodów paskowych?

Ostatnia aktualizacja: 28.07.2009 11:12
Świecące diody - bokody - mogą niedługo zastąpić kody kreskowe.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Apple pozywa konkurencję

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2010 13:18
Elektroniczny gigant Apple wytoczył proces firmie HTC za domniemaną kradzież rozwiązań techologicznych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zdjęcie w pamięci

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2009 07:30
Nowe matryce apartów cyfrowych będą tańsze, mniejsze i 100 razy dokładniejsze.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Gdy więcej znaczy lepiej

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2009 12:16
Kto naprawdę potrzebuje matryc o wielkości 60 megapikseli?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Antywirusy nowej generacji

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2009 14:57
Materiał Polskiego Radia Euro.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pen klub

Ostatnia aktualizacja: 10.06.2010 12:32
Kolejny aparat w systemie mikro 4/3 - Olympus Pen E-PL1. Czy zmiany wyjdą na dobre?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Gdy więcej znaczy lepiej

Ostatnia aktualizacja: 31.05.2010 12:16
Kto naprawdę potrzebuje matryc o wielkości 60 megapikseli?
rozwiń zwiń