X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Kultura

Pastorałka- WYGRAJ BILET

Ostatnia aktualizacja: 24.12.2008 10:12
Jarosław Kilian dwanaście lat temu po raz pierwszy wystawił „Pastorałkę" Leona Schillera w Teatrze Polskim. Od tego czasu, co roku, na początku grudnia spektakl powraca na afisz. Jak zapowiada reżyser, zamierza jak najdłużej kontynuować tę tradycję, bo opowiedziana w tekście historia, nigdy się nie zestarzeje.
Audio

Gdyby Jarosław Kilian w którymś momencie zaniechał kontynuowaniu zapoczątkowanej  w 1996 roku tradycji głos sprzeciwu i protestu padłby niejeden. Wielu widzów na stałe zarezerwowało w swoim kalendarzu czas, by tym wyjątkowym okresie świątecznej zawieruchy i przygotowań,  znaleźć jeden wolny wieczór i wybrać się do Teatru przy Karasia. To właśnie ci widzowie bardzo często pamiętają chwile, gdy jako dzieci  przyprowadzane przez rodziców czy nauczycieli z otwartymi ustami śledzili kolorową, rozśpiewaną, momentami zabawną "Pastorałkę".  Po latach powracają ponownie, by ze względu na wielowarstwowość tekstu, odnaleźć w nim o wiele głębsze treści.

Jak to się stało, że "Pastorałka" Schillera wpisał się na stałe do repertuaru Teatru Polskiego? Odpowiedzi należy szukać cofając się do 1919 roku, kiedy została po raz pierwszy wystawiona na deskach Teatru Polskiego. Szybko uznana została za jeden z najpiękniejszych polskich testów misteryjnych. Doceniano także powrót do zapominanych już form ludowego teatru jasełkowo-szopkowego a także rzetelny dobór tekstów przez autora. Na zebranie najpiękniejszych polskich kolęd i pastorałek, ułożenie ich w całość Schiller poświęcił kilkanaście lat. Pierwsze wydanie tekstu ukazało się w 1931 roku. W 2005 roku z inicjatywy Jerzego Timoszewicza  ukazało się wydanie wznowione. W posłowiu do ostatnio opublikowanego reprintu, historyk teatru napisał:  „Schillerowska Pastorałka jak dawniej wędruje po scenach dramatycznych i lalkowych. Pełni swoją funkcję okolicznościowego przedstawienia bożonarodzeniowego (...). Zdarza się, że gubi wśród różnych konstrukcji i dekonstrukcji reżysersko-scenograficznych swój wdzięk i liryzm oraz – co niebagatelne – wyraz religijny. (...) Trwa jednak przecież na polskich scenach i zapewne nieprędko je porzuci. Nie darmo Czesław Miłosz nazwał Pastorałkę dziełem »równie sięgającym w rdzeń polszczyzny jak Pan Tadeusz«”. Premiera "Pastorałki" wyreżyserowanej przez Jarosława Kiliana odbyła się 21 grudnia 1996 roku.

Do pracy nad spektaklem Jarosław Kilian zaangażował niemal cały zespół aktorski Teatru Polskiego. Na przestrzeni kilkunastu lat jedni odchodzili, w zamian pojawiały się inne twarze. Od premiery niezmiennie w spektaklu występują Mieczysław Kalenik jako Józef i Izabella Bukowska jako Maryja. Jak powiedziała Polskiemu Radiu: „Gram tę postać trzynasty sezon. Za każdym razem jest inaczej. Pierwszy razem była od razu po szkole aktorskiej. Grałam z małą nieśmiałością. Potem zostałam matką i zupełnie inaczej grałam tą postać. Zarazem nabrała dla mnie o wiele większego znaczenia.

 
Fragment spektaklu.
KONKURS

Na naszych czytelników czekają podwójne zaproszenia na spektakle w dniach 27 i 28 grudnia.
Pytanie konkursowe brzmi: Podaj nazwisko autora scenografii?
Prawidłowe odpowiedzi należy przesyłać na adres: kultura.konkurs@polskieradio.pl
W tytule wiadomości należy podać tytuł spektaklu, w treści odpowiedź, imię i nazwisko. Ze zwycięzcami konkursu skontaktujemy się drogą mailową.

(mz)

Leon Schiller
Urodził się w 1887 roku, zmarł w 1954. Jego pełne nazwisko to Leon Schiller de Schildenfeld. Reżyser, krytyk i teoretyk teatru, autor scenariuszy teatralnych i radiowych, kompozytor i pieśniarz. Debiutował jako piosenkarz w kabarecie Zielony Balonik w 1906 roku, a jako reżyser w 1917 roku w Teatrze Polskim w Warszawie. W latach 1930-1932 był kierownikiem artystycznym i reżyserem dramatu w Teatrze Wielkim, Rozmaitości i Małym we Lwowie. Zasłynął interpretacjami dramatów Mickiewicza,  legendarnymi „Dziadami" w Teatrze Polskim w Warszawie w 1934 roku. Redaktor naczelny pisma Teatr (1947-1949), twórca pisma Pamiętnik Teatralny (1952). Autor artykułów i esejów zebranych w tomach Teatr ogromny, U progu nowego teatru, scenariuszy widowisk: Pastorałka, Kram z piosenkami.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Rozmowa tradycji z nowoczesnością

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2009 10:50
Do repertuaru Teatru Polskiego w Warszawie już dawno przyklejona została etykietka skostniałości i muzealności. Myślenie o scenie przy Karasia ma zmienić nowa scena - Scena Kameralna, której repertuar ma być rozmową tradycji z nowoczesnością. Już dziś (7 listopada) pierwsza premiera -„Szewców” Witkiewicza w reżyserii Macieja Prusa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dżuma - zaproszenia czekają!

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2010 19:42
Marta Ogrodzińska tekst „Dżumy” Alberta Camusa potraktowała zgodnie z duchem jej autora. - Camus jest bardzo współczesnym autorem, dlatego uznałam, że nie potrzebuje, żadnego dodatkowego sztafażu współczesności - wyjaśniła w rozmowie z PR. Dziś nasi czytelnicy mają szansę otrzymać podwójne zaproszenia na to przedstawienie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Historia, która się nie starzeje

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2009 14:06
"Pastorałka" Leona Schillera w reżyserii Jarosława Kiliana powraca na afisz Teatru Polskiego. Spektakl już od kilkunastu lat grany jest na scenie przy ul. Karasia. Jak zapowiada reżyser, zamierza jak najdłużej kontynuować tę tradycję, bo opowiedziana w tekście historia, nigdy się nie zestarzeje. Obejrzyj wideo!
rozwiń zwiń

Czytaj także

Bliskie spotkania teatrów

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2010 07:11
Europejskie Spotkania Teatralne "Bliscy Nieznajomi" to międzynarodowy festiwal teatrów repertuarowych organizowany przez Teatr Polski w Poznaniu. Podczas tegorocznej edycji festiwalu, zatytułowanej "Święta rodzina?", w dniach 8-11 kwietnia swoje spektakle pokażą teatry z Niemiec, Ukrainy, Słowacji, Rumunii oraz Polski.
rozwiń zwiń