X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
RCKL

Miłość w wydaniu Otava Yo

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2019 14:53
Autorski pomysł Bielkina, który jako Reelroad wystartował z propozycją frapującą. Wprawdzie znana była i popularna w swym czasie Żanna Biczewska, ale niewiele więcej o rosyjskim folku lat ubiegłych powiedzieć da się.
Okładka płyty grupy Otava Yo Do you love
Okładka płyty grupy Otava Yo "Do you love"Foto: mat. pras.

Wciąż na tym polu prym dzierżyły zespoły folklorystyczne, a muzyka ludowa czy folkowa dla Rosjan niewielkie miała znaczenie. Sam Bielkini mówi, że Reelroad wydobył ją po 70 latach z lamusa i przedstawił na nowo.

Już wówczas dali się poznać jako sprawny zespół radzący sobie z każdym folkowym repertuarem, zwłaszcza tym z północnej Rosji i centralnej Syberii. Akustyczne brzmienie oparte na tradycyjnych instrumentach, bez cienia elektroniki (w wersji rozszerzonej gitara basowa i perkusja), ładnie zestrojone głosy w górnym rejestrze stały się znakiem firmowym Reelroad. Śpiew odwołuje się do technik i manier ludowych i zadowolić może najwybredniejszego melomana, zresztą Anastasia Karaseva (Reelroad, ale już nie Otava Yo) oraz Aleksandrs Dmitrijevs są założycielami autentycznego wiejskiego chóru Dubienuszka. Wybitne walory wokalne, przywrócenie brzmienia instrumentów takich jak gęśle, zalejka (dudy), kaljuka (?), Kugukli (?) i połączenie ich z irlandzką harfą i whistlami czy gitarą akustyczną było czymś, co czyniło zespół rozpoznawalnym ale dopiero poczucie humoru, energia tryskająca z tej muzyki stały się znakiem firmowym.

Zresztą z zachodnich wynalazków w Otavie znalazło się tylko kazoo, doszły skrzypce. Zrezygnowano z celtyckiej tradycji instrumentalnej. Ze starego składu pozostał lider, multiinstrumentalista Aleksiej Bielkin i śpiewający gitarzysta Aleksiej Skosyrev. Repertuar, charakter nie zmienił się, stąd uznaję Otava Yo, za ostateczne zerwanie z celtami i wyłączne skupienie się na rosyjskim idiomie, ale czerpanie też z doświadczeń poprzedniego projektu Bielkina.

Grupa leningradzka, wielcy miłośnicy prozy Wiktora Pielewina, nie są wiejskimi grajkami. Erudyci, zarówno w szeroko pojętej kulturze rosyjskiej, jak i w muzycznych tradycjach, stają się znakomitymi przewodnikami po tych rejonach, a dzięki temperamentowi odkrywają prawdziwy charakter tej sztuki, żywiołowy, taneczny. Własnie podejście do radosnego muzykowania nazywam doświadczeniem Reelroad. Równolegle tworzy się bowiem gatunek nazywany w Niemczech Russen Disko. Cofająca się Armia Czerwona zostawiła w byłym NRD wspomnienia o słowiańskim temperamencie. Grające tam rosyjskie zespoły często nawiązywały do tego stereotypu, czyniąc z muzyki rosyjskiej sztukę tanią i jarmarczną.

Reelroad/Otava Yo nie wpadła na tę mieliznę i gdy sięgamy po tę muzykę, prezentując ją w Ossobliwościach, wiem, że zawsze spotka się ona z gorącym przyjęciem fanów Antoniego Kani czy Kazimierza Grześkowiaka, ceniących sobie bezpretensjonalne podejście do twórczości folkowej.

Wojciech Ossowski

Otava Yo

Do you love

ARC 2019

Ocena: 4/5

***

Więcej recenzji i felietonów - w naszych działach Słuchamy i Piszemy.


Zobacz więcej na temat: folk world music

Czytaj także

Cześć tobie, mistrzu!

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2019 16:00
"Niech pieśń twa płonie, niech budzi serca po wieczysty czas, któż dziś twą lutnie pochwyci w dłonie, kto twoim laurem otoczy skronie i z twoją pieśnią stanie wśród nas?"
rozwiń zwiń

Czytaj także

Twórcze rozstanie

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2019 08:00
Podwójna recenzja. Dlaczego nie? Omar Souleyman i Rizan Said występowali razem do 2015 roku. Od tego czasu każdy z nich podąża własną ścieżką. Obaj wydali też właśnie nowy materiał.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak stare pożenić z nowym

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2019 08:00
Jak przypominać muzyczną tradycję młodym pokoleniom? Można się tego uczyć od przedstawicieli nowej tureckiej psychodelii. Jednym z jej reprezentantów są Derya Yıldırım & Grup Şimşek, którzy w tym roku na debiutanckim albumie pokazują jak stare pożenić z nowym w aktualnie świeżej odsłonie.
rozwiń zwiń