X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Historia

James Joyce - Irlandczyk, który chciał zabić wiek XIX

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2019 06:07
"Ulisses" to szaleństwo w porównaniu z tym, co prezentowała i do czego przyzwyczaiła pisana w jednym tonie powieść XIX-wieczna. Joyce przesyca narrację sposobem myślenia bohaterów, ich dykcją i słownictwem.
Audio
  • James Joyce - audycja Elżbiety Łukomskiej z cyklu "Zakładka literacka". (PR, 06.02.2011)
James Joyce
James JoyceFoto: Wikipedia/domena publiczna

16 czerwca 1904 roku James Joyce nawiązał znajomość ze swą późniejszą żoną Norą Bernacle. Data ta stała się tłem "Ulissesa", największego dzieła pisarza.

W tej książce nic nie jest przypadkowe. Joyce zwrócił uwagę na każdy detal, od koloru okładki, po liczbę stron. 732 strony odnoszą się do liczby dni i nocy w 1904 roku, kiedy to toczy się akcja powieści. W takim czasie Joyce zamyka ludzkie życie. Pokazuje głębszy wymiar czasowy, wskazuje na cykliczność ludzkiego życia. Przemijanie i powracanie. Skromny pan Bloom to starożytny Odyseusz we współczesnym wydaniu.

James Joyce to postać kluczowa w XX-wiecznej literaturze, a jego wpływ jest widoczny do tej pory. Wprowadził wiele innowacji, chociażby wprowadzenie do literatury języka potocznego. Miał głęboką świadomość umownego podziału na formę i treść. W dziełach Joyce’a wszystko coś wyraża i wszystko ma znaczenie.

"Ulisses" to szaleństwo w porównaniu z tym, co prezentowała i do czego przyzwyczaiła pisana w jednym tonie powieść XIX-wieczna. Joyce przesyca narrację sposobem myślenia bohaterów, ich dykcją i słownictwem. Innymi słowy oddaje narrację w ręce bohaterów. Różnią się od siebie, więc mówią też inaczej.

Joyce zupełnie nie mieścił się w ramach kultury i tradycji ówczesnej Irlandii. Na przełomie wieków był to kraj zaściankowy, pełen kompleksów i głęboko religijny. Pisarz, mimo że wychowany w katolickiej rodzinie, szybko stracił wiarę. Wyjechał z Dublina w 1904 roku z Norą Bernacle, trafił do Triestu, gdziem mieszkał kilkanaście lat. Przebywał też w Zurichu i Paryżu. Wszędzie czuł się obcy, a z drugiej strony oddalenie od Irlandii pozwoliło mu kultywować bolesną miłość do ojczyzny. Można go porównać z Witoldem Gombrowiczem.

Dzieła Joyce’a spotkały się z olbrzymią krytyką świata literackiego. Największy egocentryk i arogant swoich czasów był krytykowany za nihilizm i dziwaczny styl. Wieczne eksperymenty dały mu sławę heretyka. Jak widać przerósł swoje czasy i został doceniony dopiero po swojej śmierci w 1941 roku.

Posłuchaj audycji Elżbiety Łukomskiej z cyklu "Zakładka literacka".

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Samuel Beckett - kronikarz biedy i absurdu

Ostatnia aktualizacja: 13.04.2019 07:00
- Jak obliczono: w historii nowożytnej kultury napisano więcej tylko o Szekspirze, Wagnerze i Napoleonie - mówił o jednym z najważniejszych pisarzy XX wieku Antoni Libera, tłumacz, reżyser, znawca twórczości Becketta.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jonathan Swift – polityczne podróże Guliwera

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2017 06:07
Siła dobrej fantastyki do dziś tkwi w tym, że jest społecznie zaangażowaną alegorią rzeczywistości, która dzięki deformacji i uwypukleniu pokazuje aktualne zjawiska i patologie. Pionierem takiej twórczości był Jonathan Swift.
rozwiń zwiń