Historia

Fiat 126p - marzenie kierowców z epoki Gierka

Ostatnia aktualizacja: 06.06.2019 06:00
Pierwszy Fiat 126p wyprodukowany w naszym kraju kosztował 69 tysięcy złotych. Średnie zarobki wynosiły wówczas około 3,5 tysiąca złotych.
Audio
  • "Maluch" miał zmotoryzować Polskę. Zdaniem Władysława Papacza zamiar się powiódł.
  • Pracownicy Polmozbytów organizowali zawody w ich naprawie, mówi Zdzisław Wałęga.
  • Jeden z ostatnich licencjonowanych Fiatów 126, z 1976 roku, znajduje się w laboratorium Wydziału Mechanicznego na Uniwersytecie Zielonogórskim. Każdy egzemplarz był oznaczony tabliczką, wspomina Zdzisław Wałęga z Akademickiego Związku Motorowego.
  • Użytkowników "Malucha” jest coraz mniej. Jednym z tych nielicznych jest Borys Sadowski z Zielonej Góry.
Fiat 126p (1973 rok, Ostrów Wielkopolski), aut. Stiopa, WikipediaCreativeCommons
Fiat 126p (1973 rok, Ostrów Wielkopolski), aut. Stiopa, Wikipedia/CreativeCommons

6 czerwca 1973 w zakładach w Bielsku-Białej rozpoczęto seryjną produkcję auta. Chwilę później pierwszy egzemplarz trafił na ulice. Na rynku włoskim Fiat 126 pojawił się w 1972 roku. W dużej części był rozwinięciem konstrukcji Fiata 500, królującego na drogach południowej Europy w latach 60. Zupełnie nowe było tylko nadwozie.

Fiat 126 to samochód czterobiegowy, dwudrzwiowy, o wadze 600 kg. Wyposażano go w trzy wersje silnika, o pojemności 594, 652 i 703 centymetrów sześciennych oraz mocy 23, 24 lub 27 KM.W późniejszym okresie pojawiały się na rynku kolejne wersje "malucha": 126E (czyli wariant ekonomiczny), FL (z pewnymi zmianami kosmetycznymi, tzw. face liftingiem), elx (z katalizatorem spalin) i Bis (trzydrzwiowy model o pojemności silnika 703). W 1991 roku wprowadzono na krótko do produkcji serię modelu "Cabrio", nazywaną też "Tropic".

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej opracował też wiele prototypów na podstawie modelu Fiata 126, które nigdy jednak nie trafiły do produkcji. Były to: dostawczy bąbel z 1974 roku, Long z 1975, Kombi z 1976, Traction Avant, z silnikiem umieszczonym z przodu i przednim napędem, z 1978 oraz "Mały Fiat" z silnikiem Diesla z 1980 roku.

Fiat 126p był produkowany w Fabryce Samochodów Małolitrażowych "Polmo" w Bielsku-Białej, a później w zakładzie tej samej firmy w Tychach. Przez wiele lat pozostawał jednym z najczęściej spotykanych samochodów na polskich drogach. Doczekał się też bardzo wielu nazw potocznych, z których najpopularniejsza - "maluch" - stała się pod koniec produkcji modelu jego nazwą oficjalną.  Pierwszy "maluch" o numerze 0001 w kolorze czerwonym trafił do Muzeum Przemysłu w Warszawie, z kolei ostatni - w kolorze żółtym - do muzeum Fiata w Turynie. Fiata 126p produkowano do września 2000. Łącznie w naszym kraju powstało 3.318.674 egzemplarzy tego samochodu.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Sto lat Rajdu Monte Carlo

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2011 12:00
Bez wątpienia jest to najsławniejszy, największy i najbardziej legendarny rajd świata. Rajd Monte Carlo obchodzi jubileusz stulecia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Fiat 500

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2011 13:55
Powrót po latach...
rozwiń zwiń

Czytaj także

20 lat temu z taśmy zjechał ostatni Fiat 125p

Ostatnia aktualizacja: 29.06.2011 08:03
W czasach PRL-u, samochód potocznie nazywany dużym fiatem, był obiektem marzeń wielu Polaków. Popularny "kanciak" nadal ma wielu fanów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Syrena 105 - królowa polskich szos

Ostatnia aktualizacja: 31.12.2018 05:50
W Sylwestra 1953 roku zaprezentowano pierwszy, prototypowy, egzemplarz samochodu Syrena.
rozwiń zwiń