X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Szperając w przeszłości. Oto skarby polskiej symfoniki

Ostatnia aktualizacja: 19.09.2012 18:01
Zachwycamy się działalnością Jordi Savalla, który z mroków zapomnienia przywołuje wielkie dzieła z przeszłości. Na szczęście mamy też polskich Savallów, a dzięki nim w ostatnim czasie usłyszeliśmy dzieła m.in Emila Młynarskiego, Eugeniusza Morawskiego i Szymon Laks.
Szperając w przeszłości. Oto skarby polskiej symfoniki

W 2007 roku przywołany został przez Nigela Kennediego na „Polish Spirit”, teraz możemy usłyszeć II Koncert Emila Młynarskiego w równie świetnym wykonaniu Konstantego Andrzej Kulki (nagranie zostało zarejestrowane w 1990 roku, a wydane zostało przez Polskie Nagrania). Po tym brawurowym, wirtuozerskim, pełnym zwrotów akcji, emocji i pasji koncercie, czeka nas równie mocne uderzenie, potężna, pompatyczna - Symfonia F-dur op. 14, ze znamiennym podtytułem „Polonia”. Po jej wysłuchaniu zachodziłem w głowę, jak to możliwe, że tak piękna, późno romantyczna muzyka nie weszła do podstawowego repertuaru choćby naszych dyrygentów. Na krążku, zarówno koncert skrzypcowy, jak i symfonia dyrygowane są przez wielkiego Kazimierza Korda, a gra Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie. Emil Młynarski był świetnym dyrygentem, przez dziesięć lat dyrektorem Opery Warszawskiej, ojcem-założycielem Filharmonii Narodowej. Jako kompozytor nie był jednak zbyt płodny, ale jego utwory odznaczają się nie tylko kunsztem, ale także niezależnością twórczą. Mam nadzieję, że któryś z naszych utalentowanych skrzypków nagra w końcu płytę z pierwszym koncertem skrzypcowym Młynarskiego. Tym bardziej, że po zeszłorocznym jego wykonaniu przez Piotra Pławnera i Polską Orkiestrę Radiową widać, a raczej słychać, że mamy się czym pochwalić

/

Krążek poświęcony twórczości Eugeniusza Morawskiego, to kolejny ważny projekt mający na celu zachowanie i odkrywanie na nowo największych osiągnięć polskiej muzyki poważnej. Stąd wielkie brawa należą się Fundacji Brucknera za pomysł i realizację. Słuchając wydanego przez Accord albumu, po raz kolejny przekonałem się, że nie wystarczy mieć talent, trzeba jeszcze umieć znaleźć się w odpowiednim miejscu i czasie i... mieć dużo szczęścia. Eugeniusz Morawski, jeśli uświadomimy sobie jak bardzo jest to postać zapomniana, nawet przez specjalistów zajmujących się historią muzyki, nie miał go chyba zbyt wiele. Urodzony w Warszawie w 1876 roku studiował w Konserwatorium, by później przenieść się do Szkoły Sztuk Pięknych. Za działalność polityczną musiał wyjechać z kraju i trafił do Paryża. Miasta, w którym do 1930 roku rozwijał swój talent kompozytorski. Dwa lata później szczęście się do niego uśmiechnęło i został w kraju rektorem Państwowego Konserwatorium Muzycznego. Niestety, konflikt z poprzednim rektorem Karolem Szymanowskim w wielkim stopniu wpłynął na odbiór jego osoby, a także jego dzieł. W Powstaniu Warszawskim zniszczeniu uległ cały muzyczny dorobek Morawskiego, a on sam zmarł w 1948 roku - osamotniony i zapomniany. Jego trzy zachowane poematy symfoniczne "Don Quichotte", "Ulalume", "Nevermore” przywołuje z mroków niepamięci Monika Wolińska i Sinfonia Varsovia – udowadniając nam, że mamy do czynienia z muzyką dramatyczną, przepełnioną emocjami i zniewalającą swoim urokiem odbiorcę.

Łukasz
Łukasz Długosz

Nasz najlepszy flecista – Łukasz Długosz, wraz z Krzysztofem Słowińskim i Orkiestrą Kameralną Filharmonii Warszawskiej prezentują mało znane utwory na flet i orkiestrę polskich kompozytorów dwudziestowiecznych. - W tym młodzieńczym utworze starałem się stworzyć dla solisty możliwość popisu przez zastosowanie rozmaitych form wyrazu muzycznego. Od groteski do melodyjnej ekspresji, od liryki po wartkość, pozwalającą ukazać możliwości techniczne instrumentu” – oceniał swój koncert na flet i orkiestrę Władysław Słowiński. Najciekawszym utworem na krążku „Słowiński, Laks, Pstrokońska” (wyd. DUX) wydaje się być najmłodszy z nich, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, rozmarzony, pełen barw i kolorów – „...como el sol e la mar... (...jak słońce i morze...) na flet, flet altowy i orkiestrę kameralną z cyklu” myśląc o Vivaldim" (Lato). Najbardziej cieszy mnie jednak przywołanie zapomnianego dziś kompozytora Szymona Laksa, zaszufladkowanego przez specjalistów do kręgu neoklasycyzmu, choć jest to chyba zbyt wąska dla niego przestrzeń. Pełne ekspresji i dramatyzmu „Symphonie pour cordes” (1964) nie może nie być odbierane przez pryzmat traumatycznych doświadczeń wojennych tego kompozytora żydowskiego pochodzenia. Jest on autorem wspomnień z nazistowskich obozów koncentracyjnych zarówno z Auschwitz-Birkenau, gdzie grał w kapeli oświęcimskiej, jak i później w Dachau. Można mieć tylko nadzieję, że prezentowany na krążku utwór stanie się zachętą do tego, by odkryć muzykę Laksa na nowo.

 

Mieczysław Burski

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Monika Wolińska: Muzyka ma misję do spełnienia

Ostatnia aktualizacja: 10.04.2012 21:00
- W dzisiejszym świecie, bałaganiarskim i chaotycznym, stan uniesienia, jakiego doznajemy na koncercie, jest absolutnie niezbędny, żeby normalnie funkcjonować - twierdzi dyrygentka, która jako pierwsza Polka dyrygowała orkiestrą w Carnegie Hall.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Poznaj nominowanych do Mateuszy 2012

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2012 11:00
Nagrody Muzyczne Programu Trzeciego im. Mateusza Święcickiego – Mateusze przyznawane są za osiągnięcia w dziedzinie twórczości, wykonawstwa lub popularyzacji polskiej muzyki rozrywkowej i jazzowej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Folk jest prymitywny? Ludowe granie zagrożone? Muzycy dyskutują

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2012 13:00
- Na wsi nikogo to nie interesuje. Tworzymy sobie środowiskową polemikę. Nigdy się nie spotkałem z tym na wsi, żeby kogokolwiek oczerniono, bo odważył się dopisać autorski ciąg dalszy do zasłyszanego tematu. Muzykantom to jest zupełnie obce - mówi jeden z gości dyskutujący w studiu o złym wpływie folku na muzykę ludową.
rozwiń zwiń