X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

W "Pociągu", jak u Hitchcocka, nikt nie jest na swoim miejscu

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2016 15:00
- Film Kawalerowicza, choć premierę miał 57 lat temu, nie traci świeżości. Widzimy tu społeczeństwo, które jest w ruchu. Nie tylko z powodu podróży - analizuje prof. Tadeusz Lubelski.
Audio
  • W "Pociągu", jak u Hitchcocka, nikt nie jest na swoim miejscu (Notatnik Dwójki)
Autorem plakatu do filmu Pociąg był grafik Wojciech Zamecznik. Podczas zakończonego festiwal jego imienia, FORMA, odbyło się czytanie performatywne scenariusza spektaklu inspirowanego filmem i plakatem
Autorem plakatu do filmu "Pociąg" był grafik Wojciech Zamecznik. Podczas zakończonego festiwal jego imienia, FORMA, odbyło się czytanie performatywne scenariusza spektaklu inspirowanego filmem i plakatemFoto: mat. prasowe Festiwalu FORMA

Historyk filmu wyjaśnia, że Jerzy Kawalerowicz zastosował ten sam zabieg, co reżyser "Ptaków" - zamknął swoich bohaterów w określonej przestrzeni, by prześwietlić relacje i zachowania. - Wszyscy w "Pociągu" czują się źle w swojej roli. Myślę, że to bardzo dobrze oddawało stan Polski z końca lat 50. - podkreśla prof. Tadeusz Lubelski.

Krytyk odnajduje też podobieństwa do filmu Romana Polańskiego "Nóż w wodzie". Z kolei Justyna Żelasko, autorka książki "Przygoda w pociągu. Początki polskiego modernizmu filmowego", dostrzega w obrazie Kawalerowicza procesy, które zachodziły też w kinie światowym. - Filmy Godarda, Antonioniego, Felliniego z przełomu lat 50. i 60., również "Pociąg", pokazały, że treść i fabuła nie musi być najważniejsza, o bohaterach nie musimy wiele wiedzieć - opowiada.

Zdaniem prof. Lubelskiego przy realizacji "Pociągu" obecny był też duch Tadeusza Konwickiego. Niespodziewanie w jednej z ról pojawił się reżyser Janusz Majewski, a operator Jan Laskowski technicznymi rozwiązaniami zadziwił nawet japońskich studentów. 

***

Tytuł audycji: Notatnik Dwójki

Prowadzi: Dawid Dziedziczak

Goście: Janusz Majewski (reżyser, odtwórca epizodycznej roli w "Pociągu"), prof. Tadeusz Lubelski (krytyk i historyk filmu), Justyna Żelasko (autorka książki "Przygoda w pociągu. Początki polskiego modernizmu filmowego")

Z nagrań archiwalnych: Jan Laskowski (autor zdjęć do filmu "Pociąg")

Data emisji: 4.01.2015

Godzina emisji: 13.00

asz/mc

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Córki dancingu". Czym kuszą warszawskie syreny?

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2015 09:00
- Ten film został opowiedziany o świecie dancingu z perspektywy dorastających dziewczyn. A jednocześnie: z perspektywy obcego – mówiła Agnieszka Smoczyńska, reżyserka "Córek dancingu".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kino w 2015 r. Wielkie powroty wielkich produkcji

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2015 20:00
– To był ważny rok dla kina komercyjnego, pozwolił odświeżyć niektóre głośne serie – mówił Jacek Szczerba w filmowym podsumowaniu kończącego się roku.
rozwiń zwiń