X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Gdy Teatr Polski był "operetką"...

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2013 17:00
- Już 31 października Hans Frank zanotował instrukcję Goebbelsa, że Polacy zasadniczo nie powinni mieć teatrów ani kabaretów, które przypominałyby im, co stracili - mówiła Barbara Osterloff w cyklu przygotowanym na stulecie warszawskiego Teatru Polskiego.
Audio
Arnold Szyfman
Arnold SzyfmanFoto: mat.archiwalne Teatru Polskiego, teatrpolski.waw.pl

- Z drugiej strony życie teatralne Warszawy podczas okupacji nie wyglądało aż tak źle, jak zwykliśmy myśleć. Dziś wybory ówczesnych twórców, ale też widzów wydają się o wiele bardziej złożone i niejednoznaczne - zaznacza nasz ekspert - w tej materii jest jeszcze bardzo duża praca badawcza do wykonania - dodaje.

Jako przykład podaje właśnie działalność Teatru Miasta Warszawa. Scena ta, skoncentrowana na operach, operetkach, spektaklach baletowych i lżejszym repertuarze, działała obok niemieckiego Theater der Stadt Warschau w gmachu przedwojennego Teatru Polskiego. Dawny dyrektor Arnold Szyfman wspominał, że 6 października 1940 roku - w dniu inauguracji - nie mógł patrzeć na fronton teatru, na którym znajdowała się swastyka.

Z drugiej strony polska scena, prowadzona przez Igo Syma, stworzyła do 12 maja 1944 roku 14 widowisk, które cieszyły się wśród warszawskiej publiczności dużą popularnością. O późniejszym wizerunku Teatru Miasta Warszawy w dużym stopniu zadecydował wyrok, wydany i wykonany na dyrektorze przez Związek Walki Zbrojnej.

Warto pamiętać, że z gmachem Teatru Polskiego przez okres okupacji związana była część przedwojennego personelu technicznego i administracyjnego, która odegrała niebagatelną rolę w ocaleniu sceny przez zniszczeniami wojennymi. W 1939 roku pod wodzą Arnolda Szyfmana, a pięć lat później, gdy gmach teatru znalazła się w centrum wydarzeń Powstania Warszawskiego, na własną rękę i z własnej inicjatywy.

O tym, dlaczego Arnold Szyfman uczynił z Teatru Polskiego bazar i w jaki sposób "Genewa" Shawa odcisnęło piętno na wojennych losach wielu aktorów tej sceny - w nagraniu siódmej gawędy profesor Barbary Osterloff. Prowadzący audycję Tomasz Mościcki, jak zwykle, przytoczył fragmenty historycznych dokumentów.

>>> Co w Teatrze Polskim w jubileuszowym roku? Posłuchaj rozmowy z Andrzejem Sewerynem >>>

mat.archiwalne
mat.archiwalne Teatru Polskiego, facebook

usc/mm

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Mieliśmy polskiego Szekspira? Nieodkryty dramat staropolski

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2013 09:55
- Polska tragedia renesansowa jest bardzo ciekawa - opowiada profesor Kruczyński - W "Pentesilei" Szymonowica, prawie w ogóle nieznanej sztuce, jest monolog bardzo przypominający monolog "być albo nie być" Hamleta.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Gwiazdy polskiej sceny ratują Teatr Polski

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2013 16:00
W cyklicznej audycji poświęconej historii Teatru Polskiego profesor Barbara Osterloff opowiedziała tym razem o ostatnich latach przed wybuchem II wojny światowej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Aby robić dobry teatr, trzeba słuchać publiczności

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2013 19:00
- Jesteśmy teatrem, który ma małą scenę, liczną widownię i próbuje z nią rozmawiać językiem współczesnym - mówił Maciej Englert, dyrektor Teatru Współczesnego w Warszawie. Jak to dobrze robić? Z dyrektorami teatrów i obserwatorką ich działalności rozmawialiśmy w Dwójce.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Erwin Axer, czyli dziwny jest ten (teatralny) świat

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2013 15:50
- Robić dobry teatr nie było karkołomnym zadaniem. Dać dobry repertuar to było karkołomne zadanie. Ograniczenia światopoglądowe spowodowały, że myśmy uciekali wszyscy w teatr – mówił Erwin Axer o teatrze w czasach PRL.
rozwiń zwiń